Home » Veiligheid » Openbare orde en veiligheid » Drones in het publieke domein: Science fiction becomes reality

Drones in het publieke domein: Science fiction becomes reality

Iedereen heeft wel eens gedroomd van een vliegende auto. Kom op, hoe vet is dat! Telkens als ik mezelf weer eens in de file rijdt, vraag ik me af waarom er met zoveel extra wegen, bruggen, treinen en thuiswerkende mensen, er nog maar weinig progressie lijkt te zijn in de oplossing van het fileprobleem. Als we dan toch eens over die file heen zouden kunnen vliegen. Niet met dat Nederlandse slakkengangetje van 120 kilometer per uur, maar gewoon op een stabiele 250 km/u ofzo.

Klaas Litjens, adviseur veiligheid en innovatie bij Van Aetsveld, hoofddocent van de cursus Drones in de openbare ruimte en dagvoorzitter op het congres Drones in het publieke domein.

Ja, dit klinkt als science fiction. Als toekomstmuziek met twijfelachtige en soms beangstigende klanken. Echter, het lijkt er op dat deze muziek binnenkort geluisterd kan gaan worden. Uber is namelijk bezig om persoonsvervoer door middel van drones op korte termijn mogelijk te maken. Zij willen in steden dronecentrales bouwen waarbij je met je smartphone een drone kan bestellen voor een vluchtje naar een zelf gewenste bestemming. Een vlucht die zowel snel als groen is. Namelijk, de drones vliegen elektrisch en zijn veel minder belastend voor het milieu dan reguliere auto’s (althans, dat is de verwachting).

Geen ‘ver van mijn bed-show’ meer

Uber zet hierbij in op de toegankelijkheid van deze vliegende taxidrones voor de normale mens. Ofwel, het zal ook nog zeer goed te betalen zijn doordat er vier personen tegelijk vervoerd worden en zo de ticketprijs daalt (een collectieve taxi). Bewoners van Los Angeles zullen in 2020 als eerste de vliegende drones gaan zien. Who’s next? Amsterdam? In april 2018 is namelijk in de Johan Cruijf Arena de eerste dronetaxi geland die personen tot 100 kg kan vervoeren. Het is al geen ‘ver van mijn bed-show’ meer!

Vliegende taxi’s niet meer uit het straatbeeld weg te denken

Als je denkt dat Uber de enige is die hierin investeert, dan heb je het mis. Ook Google-oprichter Lary Page heeft persoonlijk ruim 100 miljoen dollar geïnvesteerd om zelfvliegende auto’s te maken. Daarnaast zijn er vele andere bedrijven die consumentenvliegtuigen aan het ontwikkelen zijn. Zo denken marktleiders in de luchtvaart Boeing en Airbus, wie allebei een race aan het houden zijn om zo snel mogelijk airtaxi’s te maken, dat vliegende taxi’s binnen tien jaar niet meer uit het straatbeeld weg te denken zijn.

Veranderende wet- en regelgeving vereist

Oke, volgens mij is duidelijk geworden dat spelers met veel middelen (en vaak ook veel invloed) de openbare ruimte ingrijpend willen gaan veranderen. Echter, om dat mogelijk te maken, moet er nog wel het een en ander veranderen aan de wetgeving. Op dit moment is het namelijk niet mogelijk om met drones boven bebouwde kom te vliegen. En dan hebben we het nog niet gehad over de veiligheidsrisico’s van het vervoer van mensen in een zelfsturende drone. Zelfrijdende auto’s vormen juridisch al voor de nodige kopzorgen, laat staan zelf-vliegende drones.

Groten uitdadigingen

Al deze ontwikkelingen betekenen dat de overheidspartijen voor grote uitdagingen gesteld gaan worden. Als het aan mij ligt, zou ik jullie allen er op attent willen maken dat deze veranderingen echt staan te gebeuren en dat we wel kunnen afwachten met het organiseren van nieuwe regelgeving, ontwikkelen van kennis en expertise bij gemeenten en nieuwe onderzoeken over veiligheid, maar dat we veel beter alvast kunnen gaan participeren zodat we al aan de voorkant betrokken zijn en we daarmee de voorbereiding al in gang kunnen zetten. Want zoals we allen weten; Goede voorbereiding is het halve werk!

Leren van elkaar

Om meer te weten te komen over trends en ontwikkelingen rondom drones, Nederlandse en Europese wetgeving in het kader van drones, interventiestrategieën om drones uit de lucht te halen en hoe je als gemeente effectief beleid inricht omtrent drones, organiseert het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid in samenwerking met Van Aetsveld het congres Drones in het publieke domein en de cursus Drones in de openbare ruimte waar experts en ervaringsdeskundigen kennis en ervaringen met elkaar kunnen uitwisselen om zodoende van elkaar te kunnen leren.

Meer weten?

Op het congres Drones in het publieke domein hoort u wat de belangrijkste trends en ontwikkelingen zijn op het terrein van drones en welke kansen en risico’s dit met zich meebrengt.

Op de cursus Drones in de openbare ruimte leert u hoe u drones kunt inzetten om de veiligheid te bevorderen en welke contra drone interventies u wanneer kunt gebruiken wanneer drones worden misbruikt.

Over Frank van Summeren

Frank van Summeren
Congres- en opleidingsmanager veiligheid bij het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid.

Bekijk ook

Intensivering militaire missie in Afghanistan en stoppen in Mali

De ministerraad heeft ingestemd met de verlenging en meerjarige intensivering van de Nederlandse bijdrage aan …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *