Informatie over mensen die worden bedreigd of een persoonlijk risico lopen, wordt afgeschermd in het Kadaster. Daarnaast komt er een gedragslijn die moet voorkomen dat er onnodig privacygevoelige gegevens worden opgenomen in het Kadaster zodat die ook niet kunnen worden ingezien. Dit heeft de ministerraad besloten naar aanleiding van een advies van de Autoriteit Persoonsgegevens over de toegankelijkheid van persoonsgegevens via het Kadaster.
Directe toegang tot openbare registers
Tegelijk blijft een snelle en directe toegang tot de openbare registers van belangrijke gegevens over onroerende zaken in het Kadaster essentieel voor de woningmarkt. Het gaat om de rechtstoestand van onroerende zaken voor potentiele kopers en verkopers van woningen, bedrijfspanden en andere onroerende objecten. Als de toegang tot Kadasterinformatie zou worden beperkt, geeft dat langere doorlooptijden van vastgoedtransacties, hogere kosten voor de burger en economische schade omdat de woningmarkt stagneert.
Privacy en bescherming van persoonsgegevens
Uiteraard is privacy en de bescherming van persoonsgegevens erg belangrijk en daarom heeft het kabinet hierin een zorgvuldige afweging gemaakt. Het Kadaster verstrekt geen informatie voor direct marketing. Het Kadaster voldoet aan de AVG (algemene verordening gegevensbescherming) die is ingegaan op 25 mei 2018.
Geen onnodige privacygevoelige gegevens
In een Algemene Maatregel van Bestuur zal worden geregeld dat de informatie over personen die worden bedreigd bij het Kadaster wordt geblokkeerd. Samen met de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie zullen maatregelen worden genomen om in stukken geen onnodige privacygevoelige gegevens op te nemen.
Meer weten?
- Op het congres Ondermijning & Georganiseerde Criminaliteit hoort u hoe u ondermijning veroorzaakt door criminele netwerken in uw gemeente voorkomt.
- Op de cursus Bestuurlijke aanpak van ondermijning leert u hoe u voorkomt dat criminele organisaties zich vestigen in uw gemeente.
- Op de opleiding bibob coördinator leert u hoe u de wet Bibob toepast in uw gemeente.
- Op de cursus Bestuursrechtelijk handhaven leert u hoe u misstanden in uw gemeente voorkomt dan wel bestrijdt.
- Op de cursus Wet- en regelgeving in Openbare Orde en Veiligheid leert u van experts wat de (nieuwe) wetten op openbare orde en veiligheid betekenen voor uw uitvoeringspraktijk.
- Op de cursus Informatie uitwisseling in de veiligheidsketen leert u hoe u informatie verzamelt, analyseert en uitwisselt in samenwerking met uw veiligheidspartners.
- Op de opleiding Integriteitscoördinator in het publieke domein leert u hoe u komt tot een integriteitsbeleid voor uw organisatie.
- Op de cursus Waarheidsvinding leert u hoe u door de waarheid te achterhalen een einde kan maken aan een ongewenste situatie.