Home » Veiligheid » Veiligheid betekent leveringszekerheid

Veiligheid betekent leveringszekerheid

Interview met Bram de Bruijn, manager bij Securitas en docent op de opleiding risicomanager.

Integrale blik op veiligheidsrisico’s

Een strak proces is een voorwaarde voor exportgroei. Wie niet op tijd kan leveren, verliest klanten, verliest omzet. Het vraagt volgens Bram om een integrale blik op veiligheidsrisico’s. ‘Alles wat je processen kan verstoren, brengt je continuïteit in gevaar.’ Wanneer de mondiale economie aantrekt, merkt de Nederlandse industrie- en technologiesector het meteen. In de meeste branches zijn veel bedrijven voor 80 tot soms 100 procent afhankelijk van export. Gaat het goed in het buitenland, dan kan de vraag behoorlijk oplopen en krijgt de omzet een slinger. Het vereist strakke bedrijfsprocessen en flexibele productie- of verwerkingscapaciteit. Fouten zijn not done, want die kosten omzet of zelfs klanten. “Ik ken een mooi voorbeeld van een bedrijf dat een pallet producten voor een klant kwijt was,” zegt Bram de Bruijn van Securitas. “Ineens foetsie, dus iedereen denkt aan diefstal. Het D-woord zoemde wekenlang rond. Die pallet bleek uiteindelijk gewoon bij een andere klant te liggen. Verkeerd verstuurd, verkeerd geregistreerd Het heeft een opdrachtgever veel onrust gekost. Beetje jammer dus, want het was onnodige consternatie. Gewoon een procesprobleem.”

 

Waar zitten de risico’s?

De Bruijn is manager bij Securitas en specialist in integrale veiligheid. Bram adviseert organisaties over hun veiligheidsbeleid en levert oplossingen. Je moet niet denken vanuit het middel, maar vanuit het probleem. Waar liggen de risico’s van een organisatie? Dat noemen we integrale veiligheid. Je moet kijken naar de aard van de risico’s en naar de context. Kijken waar de pijn zit. Pas dan onderzoeken welke mix van oplossingen er nodig is om risico’s af te dekken. Het gaat veel verder dan de klassieke benadering van veiligheid,” zegt hij. “Iedereen denkt bij veiligheid aan brand, diefstal en ongelukken. Ik definieer het zo: alles wat je bedrijfscontinuïteit in gevaar brengt. Alles wat kan voorkomen dat je alle capaciteit benut en optimale omzet draait. Dát is de maat waaraan je alles afmeet.”

 

Organisatorische fouten

Volgens Bram vinden veel bedrijven het verleidelijk om na incidenten naar de middelen te grijpen. Bij brand: warmte-sensoren. Bij diefstal: camera’s en toegangspoorten. Bram: “De klassieke reflex. Ik zou zeggen: bezint eer ge begint. Dat klinkt flauw, maar het heeft echt geen nut om meteen een middel in te zetten.’ Brand ontstaat volgens hem meestal door menselijke fouten, de haard zit in organisatorische onvolkomenheden. Diefstal: idem dito. Bedrijven die veel exporteren, hebben vaak met vraagschommelingen te maken. Het aandeel tijdelijke krachten kan sterk wisselen. Soms weet je als werkgever gewoon niet wie je in huis haalt. Bedrijven die met diefstal te maken krijgen, kiezen volgens Bram vaak voor toegangscontroles. Dat is een effectief middel, maar niet per se de beste oplossing voor het probleem. Screenings bij sollicitaties zijn in bepaalde gevallen passender en goedkoper. Ze voorkomen diefstal, en ook dat organisaties incompetente of ongemotiveerde mensen binnenhalen. De vraag moet steeds zijn: heiligt het doel de middelen? Die vraag is alleen beantwoorden als het helder is waar de risico’s zitten.”

 

Compliancy en veiligheid

Eigenlijk hebben we het nu nog alleen over de veiligheidsrisico’s die ontstaan bij oplopende productiecapaciteit. Ongetwijfeld een herkenbaar verhaal voor veel bedrijven. Aan de andere kant zijn het geen situaties die uitsluitend gelden voor exporterende organisaties. Ga je de landsgrens over, dan wordt het veiligheidsvraagstuk een stuk ingewikkelder. Niet alleen omdat je minder controle hebt over wat er buiten het land met je product gebeurt, ook omdat er andere wetten en regels gelden. Voorwaarden voor invoer, ofwel compliancy, verschillen per land. Het maakt handel drijven er niet altijd gemakkelijker op. Veiligheidseisen zijn een belangrijk onderdeel van compliancy. Producten die richting Amerika gaan, worden bijvoorbeeld anders behandeld dan in de Europese Unie of in Azië. Amerikanen richten zich op andere dreigingen en willen dat goederen altijd sealed zijn. Dat heeft als voordeel dat er tijdens het vervoer niet zomaar smokkelwaar bij kan komen, maar maakt het ook onmogelijk om nog wat te corrigeren. Je moet je processen dus echt op orde hebben. Je kunt niet zomaar een deel van de order vergeten en later nog even bijvoegen.’

 

Green lane

Weg, water en lucht. Dat zijn de drie exportwegen. Voor elke weg gelden andere compliance-eisen. Over zee kennen we de ISPSregelgeving. Je moet een veiligheidsplan hebben, een veiligheidsofficier aan boord nemen en over voorgeschreven beveiligingsmateriaal beschikken. Pas dan krijg je een ‘green lane’.  Compliancy is een integraal onderdeel van de supply chain security. ‘Daarin zit die integrale veiligheidsbenadering’, zegt Bram. ‘We kijken naar alle eisen, naar alle risico’s en stellen vervolgens een totaalplan op dat de bedrijfscontinuïteit garandeert. Best ingewikkeld allemaal, want het is de basis van alle bedrijfsprocessen.’ De ‘restrisico’s’ dek je volgens De Bruijn af met slimme oplossingen als camera’s. Met andere woorden: beveiligingsoplossingen zijn ondersteunend aan wat er organisatorisch is ingericht. Al dan niet om te voldoen aan compliancy. Duur? “Mwah,” zegt De Bruijn. “Dat zou ik zeker niet willen zeggen. Procesmatige veiligheid is altijd goedkoper dan ad-hoc oplossingen. Het voorkomt dat je ineens een zeecontainer met iPhones verliest. Maar nog veel belangrijker is het dat je klanten de zekerheid van levering kunt geven.”

 

Meer weten?

Op de opleiding risicomanager leert u van o.a. Bram de Bruijn hoe u uw organisatie beschermt tegen mogelijke risico’s.

 

 

Over Frank van Summeren

Frank van Summeren
Congres- en opleidingsmanager veiligheid bij het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid.

Bekijk ook

Alle rookruimtes gesloten in 2022

Het is de bedoeling dat de laatste rookruimtes in Nederland in 2022 sluiten. In (semi)overheids- …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *