Medewerkers kunnen de werkvloer prima zelf veiliger maken

Om je bedrijf veiliger te maken, moet je de beste computer gebruiken die er is: de mens. Dat vindt Ronald Hoenen, Global SHEQ Director bij DSM Engineering Plastics. Op het congres
Smart & Safe Maintenance legt hij uit hoe en waarom.

Het aantal meldingen van bedrijfsongevallen blijft stijgen. In 2017 werden er 12 procent meer gemeld dan het jaar ervoor. Terwijl processen en systemen een steeds grotere veiligheid beloven. Wat is de oorzaak?

Ronald Hoenen: “We vertrouwen vaak te veel op hardware, op systemen en procedures. De belangrijkste bijdrage aan veiligheid op de werkvloer is de mindset en het gedrag van de mensen die er werken. Als je je mensen niet meekrijgt, zal de veiligheid niet verbeteren.”

Jij ziet daarbij een duidelijke rol voor leidinggevenden.
“Als je wilt dat mensen werken vanuit een intrinsieke motivatie, moet je beginnen bij de leiders. Wat goed werkt is dat zij hun gedrag dusdanig aanpassen dat medewerkers alles wat ze aan kennis en vakmanschap hebben, gaan inzetten voor hun bedrijf. Zelf oplossingen aandragen, eigenaar zijn van problemen en zich verantwoordelijk voelen voor het zoeken naar een oplossing. In mijn presentatie op Smart & Safe Maintenance leg ik uit hoe je dat als manager kunt bereiken.

Dit servant of coaching leadership past ook bij een nieuwe generatie werknemers, die anders aangestuurd wil worden. Ze willen hun idealen verwezenlijken in hun werk. Een baas die vertelt hoe ze dat moeten doen, pas niet in hun beeld. Ze willen zelf het initiatief nemen.

Deze cultuur faciliteren is belangrijk. Nu zie je vaak dat leidinggevenden te veel managen en te weinig leiden. Je hebt duurbetaalde mensen rondlopen die specialist zijn op hun gebied. Waarom zou je hen zeggen hoe ze zaken moeten aanpakken?

Als manager is het beter om vooral richting aan te geven: dáár gaan we als organisatie naar toe. En op basis daarvan kun je je medewerkers faciliteren om ze met hun expertise de beste oplossingen te laten bedenken. Want dat kunnen ze beter dan jij als baas.”

Hoe doe je dat?
“In ieder geval niet door alleen maar acties af te vinken en rapporten te draaien. Je bereikt het juist door contact te hebben met je mensen, weten hoe zij dingen zien, en te faciliteren dat ze hun werk zo goed mogelijk kunnen doen. Het doel van leiden is je mensen succesvol te maken.

Ook is het belangrijk dat je op de juiste manier doelen bepaalt. ‘Doelen die voelen’ noem ik dat. Dus niet ‘we moeten onze business met 2 procent laten groeien’. Vraag je in plaats daarvan af: ‘hoe formuleer ik dat doel zodat het echt aankomt bij de bezetting?’ Een voorbeeld: bij ons zou groei mogelijk zijn als we minder breuken zouden hebben in draden die in een van onze fabrieken werden gemaakt. Dus stelden we het doel: maximaal 2 breuken per week. Dat was zeer uitdagend, maar ook zeer aantrekkelijk voor de bezetting, omdat het oplossen van breuken zwaar werk is. Ik heb toen gevraagd: wat heb je van mij nodig? Vervolgens werd ik verrast door de oplossingen die mensen aandroegen.”

Heb je op het gebied van veiligheid een voorbeeld waarbij dat belang van servant leadership duidelijk werd?
“We moesten op een gegeven moment echt aan de bak om de veiligheid in onze organisatie op te krikken. Ik heb toen met mijn team het doel vastgelegd en twee mensen aangewezen met de opdracht: ga het maar doen. Zeg wat je nodig hebt aan menskracht en geld en ik regel het. Uiteindelijk waren er tegen de vijftig mensen bij betrokken die dat allemaal ‘cool’ vonden, omdat er allerlei nieuwe dingen gebeurden die ze zelf mee konden bepalen. Het project was een groot succes en er kwam een groter besef dat het belangrijk is om de puntjes op de i te blijven zetten. Zo zie je dat medewerkers hun werkvloer prima zelf veiliger kunnen maken.”

Hoe lang zijn dit soort projecten rond veiligheid nog nodig? Wordt dat niet een stuk minder als machines het werk doen dat mensen voorheen deden?
“Dat lijkt misschien zo. Maar als op dit moment processen in een fabriek lekker lopen, hoeft er rond veiligheid niet veel gedaan te worden. Of er nu mensen werken of robots.

De echte risico’s ontstaan als we projecten doen, bij maintenance, als processen uitvallen, bij startups, shutdowns. Kortom: wanneer er oplossingen voor afwijkende situaties nodig zijn. En die situaties blijven we houden. Hoe meer apparatuur er ‘aan het werk is’, hoe meer onderhoud we hebben. Dus voor de mensen op de vloer blijft een goede veiligheids-mindset hard nodig, hoeveel er ook wordt geautomatiseerd.”

Over sbo

Het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid (SBO) organiseert jaarlijks zo’n 200 opleidingen en congressen over o.a. onderwijs, veiligheid, milieu & RO, zorg, bouw & infra en overheid.

Bekijk ook

🎧 Podcast: De jonge aanwas op het mbo, een kans of bedreiging?

Beluister de podcast met Jochem Zwerus, Projectleider preventie op ondermijning in het mbo en projectleider …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *