‘Het beste recept voor een grotere patiëntveiligheid is vertrouwen en verbinding in plaats van regels en controlegedrag.’
Dat is wat een aantal koepelorganisaties van ziekenhuizen, patiënten en verpleegkundigen met elkaar zijn overeengekomen. Deze koepelorganisaties hebben in aanvulling op het VMS-veiligheidsprogramma, het plan ‘Tijd voor Verbinding’ opgesteld; een plan om de vermijdbare sterfte in ziekenhuizen te verminderen en de patiëntenveiligheid te vergroten. De betrokken koepelorganisaties vinden dat meer aandacht voor incidenten, afrekenen van individuele professionals en nog meer registraties niet de oplossing zijn.
Maar wat is dan wel de oplossing?
- Herstellen van vertrouwen
Het vertrouwen in de vakbekwaamheid van professionals moet hersteld worden. Niet alleen door inspectie en toezichthouders, maar ook door zorgverzekeraars, de politiek en de media.
- Continue verbeteren van de veiligheidscultuur
De koepelorganisaties hebben het plan ‘Tijd voor verbinding’ opgesteld waarbij professionals de ruimte krijgen m het ‘echte gesprek’ met elkaar aan te gaan zodat men van elkaar kan leren en samen kan innoveren. Dit moet uiteindelijk leiden tot een veiligheidscultuur van continu durven verbeteren.
- Verbeteren van communicatie
De koepelorganisaties benadrukken in hun plan dat een betere aansluiting, afstemming en overdracht in de gehele zorgketen van belang is om de veiligheid te vergroten. Betere communicatie en samenwerking is zeer belangrijk.
Bruno Bruins, minister voor Medische zorg en sport, heeft onlangs in een brief aan de tweede kamer aangegeven dat ‘Tijd voor Verbinding’ een goede aanpak kan zijn om vermijdbare sterfte in ziekenhuizen te verminderen. In dit artikel hebben wij 3 tips uitgelicht, maar het volledige plan is te lezen op de site van de Rijksoverheid.
Veiligheid binnen de zorgsector is dus cruciaal
In de opleiding Adviseur Kwaliteit en Veiligheid in de zorg leert u:
- De veiligheid in uw organisatie te borgen zodat patiënten en cliënten er vanuit kunnen gaan dat zij op correcte wijze behandeld worden
- De werkomgeving dusdanig in te richten dat medewerkers zich veilig voelen om de hoge mate van kwaliteitszorg te kunnen leveren.