Home » Zorg » Imagoschade bij zorgmanagers?

Imagoschade bij zorgmanagers?

Door Erik Schensema, docent Jaaropleiding Bedrijfskundig Zorgmanagement

Managers in de zorg doen het klaarblijkelijk niet goed. Op bestuurlijk niveau zijn er graaiers of veelverdieners, die ruim boven de ‘balkenende norm’ hun verdiensten hebben. Vergeet echter niet hoe complex sommige organisaties zijn geworden en hoeveel verantwoordelijkheid er ligt op de schouders van bestuurders.

Er blijven altijd wel kritische kanttekeningen:

Feitelijk zijn er in alle managementlagen voorbeelden van disfunctionerende lieden die hun sporen hebben verdient door vooral lang op een positie of in een organisatie te blijven (dit is overigens niet specifiek aan de zorgsector gerelateerd).

Managers van vandaag, staan onder grote druk vanwege toenemende bezuinigingen, vanwege de kritische publieke opinie en vanwege mogelijke wanprestaties. De toenemende eisen vanuit de samenleving vragen om een hoger kwaliteitsniveau. Deze kwaliteis-eis is terecht. Er wordt steeds meer voor zorg betaald dus mag je ook wat verwachten als klant!

Gelukkig zijn er managers die deze druk wel aan kunnen die nog met passie en bevlogenheid verantwoordelijkheid nemen en met visie staan voor de zaak! Deze managers worden echter maar weinig in het zonnetje gezet.

Zelden zie je in de media een positief verhaal over het management, de resultaten die zijn gerealiseerd en de tevredenheid bij de medewerkers die bestaat over de beslissingen die worden genomen of de koers die wordt uitgezet.

Is het imago van de manager in de zorg dan zo slecht??

Er zijn voorbeelden te noemen die ik in de praktijk typeer als voor -oorlogse wantoestanden. Ontstaan vanuit ‘slecht’ en ‘incompetent’ management. Weinig transparantie en slechte communicatie. In die organisaties zijn medewerkers aan de goden overgeleverd. Clienten krijgen in deze zorg omgevingen (instellingen) weinig aandacht, slechte zorg en ondersteuning. Deze organisaties verdienen het om aangepakt te worden, om het management verantwoordelijk te stellen en ook consequenties door te voeren of afscheid te nemen.

Deze organisaties kunnen ‘frisse’ managers gebruiken die met kennis en kunde richting geven aan de ontwikkelingen in de zorg, die inspiratie kunnen overbrengen aan medewerkers en die met plezier een organisatie kunnen leiden! Die lef hebben en die innovatief zijn om in tijden van schaarste toch volwaardige zorg te leveren.

Het imago van deze managers is goed. Vanuit ‘personal branding’ mogen deze managers van zich laten horen. Deze managers krijgen ‘credits’ van ambassadeurs om hun talenten te laten zien en om de organisatie te leiden naar een hoger niveau.

Gelukkig ontmoet ik veel van deze ‘nieuwe’ categorie managers die zich vol overgave storten in de roerige en dynamische wereld van de zorgsector. Deze managers verdienen respect en waardering. Geef ze maar eens een compliment zodat er ook nog managers blijven om de puin te kunnen ruimen. Deze managers zullen met vele collegae en medewerkers voor een zware taak staan om de sector gezond te maken en te houden!

Ik hoop dat deze managers blijven en dat er nieuwe bij komen die gemotiveerd zijn om klussen te klaren, om te streven naar verbinding en om synergie te realiseren en te gaan voor kwaliteit. Managers met kennis gedreven door ervaring en bewust voor hun positie en de kansen in dit mooie vak !

Over noweem

Avatar

Bekijk ook

100% Resultaat! – Opleiding Bedrijfskundig Zorgmanagement

Over de Opleiding Bedrijfskundig Zorgmanagement Opleidingsmanager Esther Felix is er stellig over: “We zorgen er …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *