Tijden de eerste dag van de opleiding Adviseur Kwaliteit en Veiligheid in de zorg op 27 september 2018 vroeg onze docent Nikki Damen aan de deelnemers; “Wat is voor jullie kwaliteit van zorg?” Hierop kwamen veel verschillende antwoorden;
- Patiënt centraal
- Optimale en toegewijde zorg leveren en daarbij werken volgens richtlijnen en protocollen
- Continue leren en verbeteren
- Doorlooptijden verbeteren zodat de patiënt zo snel mogelijk geholpen wordt
- Zorgen voor een dag met een lach voor de patiënt
- Doen wat je zegt en zeggen wat je doet
Kwaliteit is dus niet in 1 definitie te ondervangen en kan vanuit verschillende perspectieven benaderd worden;
De patiënt centraal
De tevredenheid van de patiënt of ‘de patiënt centraal’ is al een heel breed begreep. Want wanneer is iemand tevreden? De ene patiënt wil snel geholpen worden, maar de ander vind het veel belangrijker dat de arts bekwaam is en veel ervaring heeft. Het gaat dus veel meer om het verwachtingspatroon.
De professional centraal
Daarnaast moet de kwaliteit door iedereen in de organisatie gedragen en begrepen worden want alleen als er voldoende draagvlak is en ook de interne medewerker tevreden is, kan hij/zij de juiste kwaliteit leveren.
Meer weten?
Op 12 maart 2019 start de 2e editie van de Opleiding Adviseur Kwaliteit en Veiligheid in de zorg. Tijdens deze 4-daagse opleiding neemt Nikki u mee in het belang van kwaliteit en veiligheid in de zorg. U leert o.a. Waarom het van het grootste belang is dat uw organisatie haar kwaliteitssysteem op orde en hoe u dit bewerkstelligt.