Marktwerking in de zorg, DAG patiënt, HALLO consument

In 2006 werd de gereguleerde marktwerking in de zorg ingevoerd ter vervanging van het ziekenfonds. Waarbij tot op heden de zorgverzekeraars, ziekenhuizen en zorginstellingen een concurrentiestrijd voeren en de patiënt gezien wordt als zorgconsument. De vergrijzing, de zeer snel stijgende zorgkosten en relatief lange wachtlijsten bleken uiteindelijk de belangrijkste redenen voor het invoeren van een gereguleerde marktwerking in de zorg.

Grip op toenemende kosten

Verandering is vooruitgang wordt ook wel gezegd, als het op dit onderwerp aankomt zijn de meningen hierover verdeelt. De overheid speelt hierin een grote rol, om grip te krijgen op de enorme en toenemende kosten van het Nederlandse zorgstelsel. Waar vroeger het ziekenfonds leidend was, zien we nu een concurrentiestrijd om de prijs, kwaliteit en service te bepalen aan de hand van vraag en aanbod.

Om de toenemende vraag naar zorg in de toekomst de kop te kunnen bieden wordt er gestuurd op zorginnovaties en beperking van de zorgkosten, door het verhogen van eigen bijdrage, het stimuleren van keuze en het prikkelen van zorgaanbieders door marktwerking.

 

In slechts 2 dagen volledig inzicht in de organisatie van Nederlandse gezondheidszorg!

Leer tijdens de opleiding Actueel inzicht in de Gezondheidszorg alles wat je moet weten over de Nederlandse gezondheidszorg!  Ben je nieuw binnen de zorg of werk je veel samen met de zorg? Dan is de kennis die je vergaart tijdens deze cursus een must voor de uitvoering van jouw werk!

Bezoek de website

Over sbo

Het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid (SBO) organiseert jaarlijks zo’n 200 opleidingen en congressen over o.a. onderwijs, veiligheid, milieu & RO, zorg, bouw & infra en overheid.

Bekijk ook

eBook Kwaliteit en Veiligheid in de zorg

Patiënten en cliënten in zorgorganisaties moeten erop kunnen vertrouwen dat zij kwalitatief goede en veilige …

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *