Patiënt empowerment wordt steeds belangrijker in de gezondheidszorg

In aanloop naar het Mobile Healthcare Congres & iZone interviewde wij Johan Krijgsman, Manager Monitoring & TrendITion, van Nictiz. Wij vroegen hem naar zijn ervaring met Mobile Healthcare en zijn visie op de toekomst op dit gebied.

Bekijk het interview 

Transcript van het interview 

Wat doet Nictiz met Mobile Healthcare?

Wat Nictiz eigenlijk doet is in kaart brengen wat de status van E-Health en Health in Nederland is. Dus wij volgen de ontwikkelingen  en proberen die ook te duiden voor het veld, zodat we een beeld krijgen van waar we staan als Nederland. Het hangt er heel erg vanaf naar welke soort toepassingen je kijkt en wat je onder E-Health verstaat. Dus als je een hele brede opvatting van E-Health neemt en je kijkt bijvoorbeeld naar elektronische patiëntendossiers, dan is dat een gebied waar Nederland het heel erg goed doet. Wij lopen echt voorop als het gaat om de automatiseringsgraad van huisartsen, maar ook bijvoorbeeld van ziekenhuizen. Wat nog iets minder snel gaat, dat is het persoonlijk gebruik van eHealth toepassingen door burgers of consumenten om zelf actief gegevens te registreren. Bijvoorbeeld over zorg en gezondheid op het werk. 

Hoe ziet Nictiz de toekomst van Mobile Healthcare?

Wij zien echt een hele duidelijke ontwikkeling, dat patiënt empowerment, dus de rol van de patiënt, dat die in de hele gezondheidzorg steeds belangrijker wordt en dat de silo’s, die in Healthcare bestaan, dus de afzonderlijke kolommen van ziekenhuis, huisarts en dergelijke, dat die meer doorbroken gaan worden. Dus we moeten naar een ontwikkeling toe waarin eigenlijk veel meer sprake is van continuïteit van zorg en dat de patiënt daar een veel centralere rol speelt en mobiele devices kunnen daar dus heel goed bij helpen. 

Wat vindt u van het Mobile Healthcare Congres?

Nou ik denk, dat er al redelijk wat aandacht voor de patiënt is het Mobile Healthcare Congres en dat dat een goede zaak is. En ik denk inderdaad, dat dat ook alleen maar meer zal worden, omdat de rol die de patiënt speelt in het hele proces, ook steeds groter zal worden. We zien bijvoorbeeld een enorme stortvloed aan zelf-meetapparatuur op ons afkomen en daar zullen consumenten toch ook waarschijnlijk steeds meer gebruik van maken, waardoor dat soort gegevens ook de praktijk van de huisarts binnen gaan komen en dan is de vraag: hoe gaat de huisarts daarmee om.

mobile health header2 660px

Meer weten over Mobile Healthcare? Kom naar het Mobile Healthcare Congres & iZone op 8 oktober 2015 en ontmoet meer dan 500 spelers uit de mHealth  en eHealth value chain! Bekijk het programma.

Over sbo

Het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid (SBO) organiseert jaarlijks zo’n 200 opleidingen en congressen over o.a. onderwijs, veiligheid, milieu & RO, zorg, bouw & infra en overheid.

Bekijk ook

Extra aandacht voor agressie en aangiftebeleid in zorg en welzijn

Agressie tegen medewerkers in zorg en welzijn is onacceptabel, maar komt helaas veel te vaak …

èèn Reactie

  1. Ik vind het erg belangrijk dat hier steeds meer aandacht aan besteed wordt! Ik vind ook dat vaal geprivatiseerde ondernemingen hier heel asociaal op inspelen door veel te veel geld te vragen aan de mensen die niet alleen lichamelijk maar ook mentaal afbreken!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *