Ziekenhuis en verzekeraar samen naar de patiënt

Samen meerwaarde voor de patiënt en zijn of haar familie creëren wordt de grootse opgave in de komende jaren voor zowel zorgaanbieders als zorgverzekeraars.

Service, toegankelijkheid én controleerbare kwaliteit

Enerzijds betekent dit dat het tijdperk van eindeloze onderhandelingen over prijzen, volumes en assortimenten ten einde loopt en het meer gaat om nieuwe concepten waarin niet alleen de diagnose, behandeling, verzorging en kosten centraal staan, maar ook service gerichtheid, toegankelijkheid en een voor alle partijen controleerbare kwaliteit.

De kernvraag is hoe zorg je samen als zorgaanbieder en zorgverzekeraar voor service gerichtheid, toegankelijkheid en controleerbare kwaliteit?

Het antwoord bestaat uit drie elementen: het definiëren en afspreken van controleerbare kwaliteit en innovatie, gezamenlijke overeenstemming over het operationaliseren van het begrip doelmatigheid in de regio en tot slot is het van belang dat de afspraken tussen ziekenhuis en zorgverzekeraar meerdere jaren omvatten. Ziekenhuizen kunnen met goede en voorspelbare meerjarenafspraken met zorgverzekeraars meer kwaliteit, service en lage wachttijden tegen lage kosten mogelijk maken en verzekeraars zorgen ervoor dat de patiënt door de zorgketens goed bediend wordt met zorg op maat en startend vanuit de situatie thuis.

Meer fundamenteler is echter dat oude strijdtaferelen worden verlaten en dat ziekenhuis en verzekeraar samen dat doen waar zij in wezen hun bestaansrecht aan ontleden: het leveren van goede en betaalbare zorg in de regio.

Naweeën oude tijdperk

Helaas zijn de naweeën van het oude tijdperk ook zichtbaar in het najaar van 2016: langere wachttijden voor planbare patiënten die de pech hebben een bepaalde verzekeraar te hebben bij wie de productie plafonds zijn overschreden.

Samen naar de patiënt is de nieuwe oneliner waardoor er weer vertrouwen in zowel zorgaanbieder als zorgverzekeraar ontstaat. In de cursus Zicht op Ziekenhuizen worden een aantal voorbeelden uit de praktijk gegeven.

Door: Wouter van der Kam, Voorzitter Raad van Bestuur Zaans Medisch Centrum en docent op de cursus Zicht op Ziekenhuizen.

De cursus Zicht op Ziekenhuizen

Kom tijdens de 2-daagse cursus Zicht op Ziekenhuizen alles te weten over de financiering en organisatie van ziekenhuizen. Benieuwd naar het volledige cursusprogramma?

Bekijk het programma

Over sbo

Het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid (SBO) organiseert jaarlijks zo’n 200 opleidingen en congressen over o.a. onderwijs, veiligheid, milieu & RO, zorg, bouw & infra en overheid.

Bekijk ook

Extra aandacht voor agressie en aangiftebeleid in zorg en welzijn

Agressie tegen medewerkers in zorg en welzijn is onacceptabel, maar komt helaas veel te vaak …

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *