Zonder goed werkende bedrijfsprocessen en systemen geen betere zorg

“It’s the economy stupid!“

Dit blafte Clinton destijds Bush sr. toe. Een beetje respectloos was dat wel, maar ook begrijpelijk. Bush wilde destijds de wetten van de economie negeren, ze pasten niet in zijn straatje. Analoog aan die uitspraak zouden we nu kunnen zeggen: “het draait om de systemen, S…!“. We kunnen er niet meer omheen, die systemen. Maar hoe benutten we die systemen optimaal?

Transparantie en doelmatigheid

Zonder goed werkende bedrijfsprocessen en systemen gaat het niet. Daar kunnen we kort over zijn. De hele financiering en bekostiging in de zorg kan alleen transparant en doelmatig worden als zaken goed worden ingericht en uitgevoerd. De door velen verwenste managers en consultants doen datgene wat de publieke opinie verlangt, namelijk het optimaliseren van de uitvoering van de zorg en het toezien op de juiste registratie en financiële afhandeling.

Ik zie een heel duidelijke parallel met de ontwikkeling in de laatste tien jaar binnen de salaris- en personeelsadministratie en HR-beheer. Ook daar veranderden de rollen en posities van afdelingen. Er werden ander eisen gesteld en de doelmatigheid en informatievoorziening moest beter. De verbetering van bedrijfsprocessen en systemen kwam het personeel en management ten goede. Meer inzicht en meer flexibiliteit ontstond en meer individuele keuzes werden mogelijk. Personeelsleden gingen meer zelf doen (employment self service) en kregen hierdoor meer grip op hun eigen gegevens. “Niet omdat het moet, maar omdat het kan”; lijkt de nieuwe norm te worden binnen dienstverlening.

Tijd voor de nieuwe generatie professionals

In de zorg staat de mens centraal en nergens is de relevantie van een sector zo onomstreden, dat zal makkelijk zo blijven. Binnen andere branches is men naarstig op zoek naar hun toegevoegde waarde en zijn strategische heroriëntaties aan de orde van de dag. Spectaculaire verbetering van bedrijfsprocessen en systemen bedreigen de posities van bedrijven en personen. Hele afdelingen verdwijnen en massaontslagen dreigen bij de grote financiële instellingen en dienstverleners. Maar de positie van de zorg lijkt alleen maar te groeien. Maar ook daarin is terrein te winnen door het beter benutten van de systemen en het verbeteren van processen en procedures. Maar wie gaan dat doen ? Ik denk dat er een nieuwe generatie professionals nodig is om hierin de volgende slag te maken. Een generatie die achter de computer heeft leren lezen, een generatie die nieuwe apparaten in gebruik neemt zonder handleidingen, leergierig en met een open blik. Maar ook die nieuwe lichting zal richting nodig hebben en de inzichten van ervaren professionals.

Sommigen denken dat het nog even niet hoeft en alles evengoed bij het oude kan blijven maar die mensen verwijs ik naar die uitspaak van Bill Clinton. Hij heeft overigens nog meer belangrijke uitspraken gedaan. Wat dacht u onder andere van de volgende: “ I did not have …”

Dick Groen
Quoratio
Specialisten in salaris- en zorgadministratie

Wilt u meer weten over dit thema? Bekijk dan de korte opleiding Financiering en bekostiging in de gezondheidszorg.

Over sbo

Het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid (SBO) organiseert jaarlijks zo’n 200 opleidingen en congressen over o.a. onderwijs, veiligheid, milieu & RO, zorg, bouw & infra en overheid.

Bekijk ook

eBook Kwaliteit en Veiligheid in de zorg

Patiënten en cliënten in zorgorganisaties moeten erop kunnen vertrouwen dat zij kwalitatief goede en veilige …

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *