Hoe interesseert TU/e scholieren voor wie de keuze voor een technische studie niet voor de hand ligt?

De TU/e wil groeien door het onderwijs beter aan te sluiten op de maatschappelijke vraag. Met ingang van studiejaar 2012-2013 introduceert de TU/e het nieuwe Bachelor College. Een vernieuwende vorm van kleinschalig onderwijs met een persoonlijke aanpak en keuzevrijheid voor de student. De ingenieur van de toekomst wordt in een optimistische en innovatieve omgeving uitgedaagd op de vraag hoe we techniek kunnen gebruiken om de maatschappij en het leven van mensen te verbeteren.

Voor het realiseren van groei wil de TU/e een grotere en bredere doelgroep aanspreken dan alleen de scholieren met een intrinsieke motivatie voor techniek. Maar hoe interesseer je een andere doelgroep, voor wie de keuze voor een technische studie niet voor de hand ligt?

Onderzoek: waarom kiezen jongeren voor techniek?

YoungWorks onderzoekt vanaf 2010 de motieven en waarden van jongeren om te kiezen voor techniek. De uitkomsten (BètaMentality model) vormen de basis voor de imago- en wervingscampagne van de TU/e. Daarin laten we zien dat techniek goede carrièremogelijkheden biedt en dat je met techniek problemen op de wereld kunt oplossen. De aanpak slaat de brug tussen de pure techniek en menselijke emotie en maatschappelijke relevantie.

Betamentality Milieus

Met deze inzichten uit het onderzoek richt de TU/e zich in de werving niet meer alleen op de Concrete Bèta’s, maar op de grotere groep Carrière- en Mensgerichte Bèta’s. In die groepen vinden we juist ook veel meisjes.

Arco Bregman (YoungWorks): “In de campagne willen we de scholieren inspireren met een wereld waarin techniek een verrassende en aansprekende rol speelt. De toekomstdroom als de beeldspraak van de persoonlijke ambities. De wil om iets nieuws te ontdekken. Het staat voor optimisme, inspiratie en daagt anderen uit na te denken over hun idealen. Dat is de leidende gedachte waarin we de mens centraal zetten en niet de techniek”.

Resultaten campagne TU/e

Dat de boodschap van de TU/e aanslaat bij een brede en grote groep scholieren blijkt wel uit de resultaten. Het bezoek aan de Open Dagen stijgt met bijna 40% in 2012-2013. Waar de instroom bij andere TU’s ongeveer gelijk is gebleven, is de stijging in Eindhoven in 2012 14%, en in 2013 17% (ten opzichte van 2012). Het aandeel meisjes stijgt van 17% naar 24%.

Sandra Buys (TU/e): “Prachtige cijfers, die de kracht van onze boodschap en campagne bevestigen. Een authentiek verhaal waar medewerkers en studenten trots op zijn. De TU/e-gemeenschap is trots op de campagne en wil er graag aan bijdragen. En dit effect kan wel eens heel bepalend zijn voor de effecten in de komende jaren. Iedereen bij de TU/e is tenslotte ambassadeur van onze boodschap en dat willen we ook! Wij gaan door op de ingeslagen weg. Op weg naar meer Ingenieurs van de toekomst. Daarbij is de kans steeds groter dat deze niet uit China komt maar uit Nederland, van de TU/e, en dat het een vrouw is…”.

Tu/e 3D your dream

Technische Universiteit Eindhoven gelooft in mensen met dromen, want elk succes begint ermee. Na de ‘BEAM YOUR DREAM’ activatie voor scholieren, waarbij dromen op de wolken werden geprojecteerd, lanceert de TU/e ‘3D YOUR DREAM’. Binnen deze facebook app kunnen scholieren een telefoonhoesje met hun toekomstdroom laten 3D-printen. Zo heb je je ambitie altijd binnen handbereik.

 

Door: Sandra Buys (programmamanager Onderwijsmarketing TU/e) en Arco Bregman (managing director YoungWorks).

Meer weten?

Voor meer informatie over BètaMentality, excellentie in het onderwijs of bèta beroepen in 2030, zie blog.youngworks.nl.

Daarnaast zullen de belangrijkste ontwikkelingen in het Hoger Onderwijs besproken worden tijdens het Nationaal Hoger Onderwijs Congres 2013 op 26 en 27 november.

Over sbo

Het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid (SBO) organiseert jaarlijks zo’n 200 opleidingen en congressen over o.a. onderwijs, veiligheid, milieu & RO, zorg, bouw & infra en overheid.

Bekijk ook

De drie domeinen van de intern begeleider als kwaliteitscoördinator

De beroepsstandaard, en daarmee het functieprofiel, van de intern begeleider is herschreven. Hier zijn verschillende …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *