Motiveren vanuit het perspectief van jouw leerlingen

Zijn jouw leerlingen afwachtend? Moet jij harder werken om hen actief bij de les te betrekken? De sleutel ligt in hun motivatie om te leren. Samen met een aantal schoolleiders en docenten van het platform eigentijds onderwijs (Pleion) ontwikkelde Mark Langerwerf, interim schoolleider en onderwijsadviseur, de Motivatie-motor. Daarmee werk je samen met jouw leerlingen aan motivatie. Hoe werkt de Motivatie-motor en wat zijn de opbrengsten ervan?

De motivatie van leerlingen vergroten

Mark: “We merkten dat scholen heel graag de motivatie van leerlingen willen verbeteren. Het is namelijk een veelvoorkomend probleem in het Nederlandse onderwijs. De sleutel om daar iets mee te doen ligt bij de docent. We hebben daarom de Motivatie-motor voor het VO ontwikkeld. Bijzonder is dat we daarbij ook input ophalen bij de leerlingen. Onderwijs wordt vaak vormgegeven vanuit de docent, maar er wordt weinig beroep gedaan op input van leerlingen, contextrijk leren en samenwerken. Door daar meer gebruik van te maken bevorder je de motivatie van leerlingen en zul je merken dat leerlingen minder afwachtend zijn”.

Gemotiveerde leerlingen leren makkelijker

We weten dat gemotiveerde leerlingen makkelijker leren, betere resultaten halen en met meer plezier naar school gaan. De motivatie van leerlingen bevorder je door rekening te houden met hoe de hersenen werken. We weten vanuit de zelfdeterminatietheorie van Deci en Ryan dat de basisbehoeften autonomie, competentie en verbondenheid hier een grote rol in spelen. De Motivatie-motor is hier dan ook op gebaseerd”, zegt Mark.

De Motivatie-motor in het VO

De Motivatie-motor is een stappenplan. Het begint met een twee vragenlijsten: een voor leerlingen en een voor docenten. De docent neemt beide vragenlijsten af en analyseert de resultaten. De resultaten bespreek je vervolgens met een collega en met de leerlingen. Hierna maak je een plan met concrete verbeterpunten waar zowel docent als leerling aan kan werken”, legt Mark uit. Hij geeft hierna enkele voorbeelden van verbeterpunten, namelijk:

  • Keuzemogelijkheden in lesopzet voor leerlingen;
  • Het nut van de les uitleggen;
  • Leerlingen motiveren om hun eigen keuzes te maken;
  • De verwachtingen voor beide partijen inzichtelijk maken;
  • Een beroep doen op de competenties van jouw leerlingen.

Een gemotiveerde les geven

Mark: “De inzet van de Motivatie-motor geeft inzicht in de knoppen waar je als docent aan kan draaien om een beter gemotiveerde les te geven. De kracht is daarnaast dat het een heel breed instrument is, bij iedere docent of leerlingen kan er iets anders uitkomen om aan te werken. Het is dus mogelijk om een interventie in te zetten voor een klas of lesgroep, maar ook op metaniveau met een leerling. Het is dan inzichtelijk wat motivatie voor die leerling betekent, hoe zijn of haar motivatie werkt en waar hij of zij grip op kan krijgen. Hiermee is het niet alleen een instrument om leerlingen te motiveren, maar ook om aan kwaliteitsverbetering van docenten te doen”.

Verbeter de motivatie van jouw leerlingen

Wil jij de Motivatie-motor gericht inzetten om de motivatie van jouw leerlingen te verbeteren? Meld je dan aan voor de cursus Motiveren in de klas van SBO. Mark verzorgt hier een module over verschillende motivatietheorieën én je leert didactisch coachen om autonomie van leerlingen te vergroten. Ben jij benieuwd naar het programma? Vraag dan vrijblijvend de brochure aan. Deze cursus is ook op maat als Incompany-traject te volgen.

Over sbo

Het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid (SBO) organiseert jaarlijks zo’n 200 opleidingen en congressen over o.a. onderwijs, veiligheid, milieu & RO, zorg, bouw & infra en overheid.

Bekijk ook

Hoe draagt AI bij aan het leren van studenten én docenten?

Waarom verwachten we dat studenten zelf in staat zijn om leren te reguleren, terwijl we …

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *