Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid Blog


Leuk dat u ons blog bezoekt. Op dit blog vindt u actuele artikelen geschreven door onze docenten en experts uit ons netwerk. Maar ook interviews met sprekers, cursisten en congresbezoekers en diverse whitepapers.


Kennis delen, leren en ontmoeten, dat is waar wij voor staan.


Nieuwste artikelen

Geen functie zo geëvolueerd als die van de controller

beleidsmedewerker

In aanloop naar de Verkorte Controllersopleiding interviewden wij Goos Minderman, Hoogleraar Public Governance en Public Law aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Wat is zijn visie op de functie van de controller? In welke mate is deze veranderd? Hoe ziet de functie eruit en over welke eigenschappen moet een controller beschikken? ...

Lees verder »

Gedragsverandering geen doel op zich

krimp een zegen

Artikel door Anne Verbeeck, werkzaam als docente managementvaardigheden, risicomanagement en informatie aan de Haagse Hogeschool. Gedragsverandering is geen doel op zich - het is het gevolg van toegepast inzicht. Ik hanteer altijd het zogenaamde ABCtje. Dat staat in dit geval voor: A. AwarenessB. BehaviourC. Change En dat is ook de volgorde ...

Lees verder »

Zonder goed werkende bedrijfsprocessen en systemen geen betere zorg

“It’s the economy stupid!“ Dit blafte Clinton destijds Bush sr. toe. Een beetje respectloos was dat wel, maar ook begrijpelijk. Bush wilde destijds de wetten van de economie negeren, ze pasten niet in zijn straatje. Analoog aan die uitspraak zouden we nu kunnen zeggen: “het draait om de systemen, S…!“. ...

Lees verder »

Workshop executieve vaardigheden: een terugblik

Deze workshop executieve vaardigheden is gegeven als onderdeel van het congres Talent Leren Excelleren op 6 februari 2014. Deelneemster Femke Hovinga geeft een terugblik én enkele tips. Slim versus 'gewoon' Als introductie van de workshop wordt uitgelegd dat heel slimme kinderen op de basisschool eigenlijk alles wel weten en het ...

Lees verder »

Congres Talent Leren Excelleren 2014: enkele conclusies

'Wat kan ik DOEN om het beter te maken?' Dat is de vraag die mij bij is gebleven vandaag. Er is gesproken over de geschiedenis van hoogbegaafdheid, waarbij ook de wetenschappelijke kant werd betrokken. Lianne Hoogeveen van CBO kan met verve de 'grote veronzekeraar' worden genoemd. Met haar vragen roept ...

Lees verder »

Financiering zorg: gouden toekomst met treasury?

De opkomst van marktwerking en de invoering van prestatiebekostiging zorgen voor meer onzekerheid over de financiële positie van veel zorginstellingen. Doordat financiering wordt gebaseerd op de zorg die daadwerkelijk geleverd wordt, is het belangrijk om uitgaven nog beter af  te stemmen op inkomsten. Dat leidt tot nog complexere kasstromen binnen ...

Lees verder »

Welke instellingen vallen om volgens de derivatenlijst?

De derivatenlijst semi-publieke sector is een voorlopige Wie precies wil weten welke instellingen gaan vallen onder het aankomende Beleidskader Derivaten voor (semi-)publieke instellingen moet de wetgeving van de sectorministers zelf afwachten. Dat meldt FD.nl. De huidige lijst van instanties in het Beleidskader is slechts een groslijst, lichtte minister Dijsselbloem van ...

Lees verder »

Trends in Safety

Wat zijn de belangrijkste actuele ontwikkelingen op het terrein van safety management? En nog belangrijker: wat betekenen deze ontwikkelingen voor u en uw organisatie? Aan het woord zijn drie experts.   Omgaan met grotere werkbelasting Er wordt veel gevraagd van de veiligheidsmanagers. Zij moeten multitasking verhogen tot een kunstvorm: gelijktijdig ...

Lees verder »

Trends in risicomanagement

Wat zijn de belangrijkste actuele ontwikkelingen op het terrein van risicomanagement? En nog belangrijker: wat betekenen deze ontwikkelingen voor u en uw organisatie? Aan het woord zijn drie experts.   Meer en nieuwe risico’s Het landschap van risico management is al jaren aan verandering onderhevig. Dit heeft te maken met ...

Lees verder »

Waarom is innoveren in het onderwijs zo belangrijk?

Ooit was ik als beginnend docent vele uren bezig met het ontwerpen en uitwerken van lessen. Ik ontwierp voor mezelf, voerde zelf uit en besteedde vele uren aan research. Op een gegeven moment had ik het gevoel aan het einde van mijn mogelijkheden gekomen te zijn; ik bleef op een ...

Lees verder »