Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid Blog


Leuk dat u ons blog bezoekt. Op dit blog vindt u actuele artikelen geschreven door onze docenten en experts uit ons netwerk. Maar ook interviews met sprekers, cursisten en congresbezoekers en diverse whitepapers.


Kennis delen, leren en ontmoeten, dat is waar wij voor staan.


Nieuwste artikelen

Philadelphia zorgaanbod Wmo-proof voor samenwerking met gemeenten

  De transitie van een deel van de zorg van AWBZ naar gemeenten betekent voor zorgaanbieders dat zij hun zorg in de etalage moeten zetten, zodat gemeenten bij hen inkopen. Maar ‘Beleidsmakers en zorgverleners spreken verschillende talen,’ aldus Bodzinga van Philadelphia Zorg. Philadelphia wil de ‘taal van de gemeente spreken’ ...

Lees verder »

21st Century skills in het onderwijs

De term 21st century skills duikt steeds vaker op. Het heeft betrekking op een samenhangend geheel van vaardigheden die nodig zijn om goed te kunnen functioneren in de 21e eeuw. Wat zijn 21st century skills, wat kan het onderwijs in Nederland daarmee en waarom zijn ze van belang? Download de ...

Lees verder »

Goed leraarschap: is een leraar een coach?

De klassieke manier van lesgeven heeft vijftig jaar geleden afgedaan. De leraar als begeleider of coach was de toekomst. Toch lijkt het overdragen van lesstof een hernieuwde waardering te krijgen. Zeker wat betreft filosoof Ad Verbrugge. Hij is initiatiefnemer van Beter Onderwijs Nederland (BON), dat enkele jaren geleden een fundamentele ...

Lees verder »

Praktische tips voor MOOC-ontwikkelaars

De Massive Open Online Course (MOOC) is een vorm van onderwijs dat zeer recent is overgewaaid uit Amerika. Het aantal deelnemers aan deze gratis online cursussen is onbegrensd. Er is ook geen bijzondere vooropleiding of voorkennis vereist, dus voor iedereen toegankelijk. Ook is het gratis en tóch wordt een hoge ...

Lees verder »

Uitdagingen op het gebied van waterveiligheid

  Voor welke uitdagingen op het gebied van waterveiligheid staan we? Van welke projecten (uit het buitenland) kunnen wij in Nederland iets leren en misschien nog wel belangrijker: hoe ziet de toekomst van de watersector eruit? Wij vroegen het Henk Jan Verhagen, universitair hoofddocent waterbouwkunde aan de Technische Universiteit Delft. ...

Lees verder »

Waarom rijdt u eigenlijk te hard?

Door Cees Wildervanck, zelfstandig verkeerspsycholoog en docent op de opleiding beleidsmedewerker Verkeer en Vervoer.   Rijden mannen beter dan vrouwen? Hoe komt het dat jongeren zich niet aan de verkeersregels houden? Waarom steekt de gemoedelijke huisvader ineens zijn middelvinger op? En waarom rijden we eigenlijk te hard? Verkeer is net ...

Lees verder »

Het ov hoeft niet elke boerderij aan te doen

Door Henk Meurs, hoogleraar Ruimtelijke Ontwikkeling en Mobiliteit aan de Radboud Universiteit Nijmegen en docent op de opleiding beleidsmedewerker Verkeer en Vervoer.   Bezuinigingen We moeten ons niet in de put laten praten. Ook met minder geld kan het openbaar vervoer verbeteren. Als we de stellingen durven verlaten, de kansen ...

Lees verder »

Onderhoud in de praktijk

  Door Vincent Meier, adviseur veiligheid bij D&F Group BV en docent op de opleiding Safety Manager   In ons dagelijks leven komen we zo nu en dan in aanraking met onderhoud. Dat is bijvoorbeeld het geval wanneer we een schilderklus hebben. Dan zijn we druk met de voorbereidingen en ...

Lees verder »

Hoe kan ruimtelijke ontwikkeling bijdragen aan het fileprobleem?

  Door Henk Meurs, hoogleraar Ruimtelijke Ontwikkeling en Mobiliteit aan de Radboud Universiteit Nijmegen en docent op de opleiding beleidsmedewerker Verkeer en Vervoer.   1. Hoe groot is het fileprobleem in Nederland? Jaarlijks kost het fileprobleem ons 3 miljard euro. Daarnaast betekenen alle uitlaatgassen een verslechtering van de luchtkwaliteit waardoor ...

Lees verder »

Whitepaper: beoordeling van weblectures door studenten

Een weblecture is een opname van een lezing of college, verspreid via de multimedia. Onderstaande whitepaper - in opdracht van Echo360 - geeft de resultaten weer van een onderzoek onder 678 studenten aan 8 onderwijsinstituten in de Verenigde Staten naar de beoordeling van studenten van weblectures als studiemethode. Toegevoegde waarde ...

Lees verder »