“Anti-pestmethode valt of staat met de personen die het uitvoeren”

Agressie in de klasHet is aan de orde van de dag; leerlingen die slachtoffer zijn geworden van pestgedrag. De vraag is echter: hoe voorkom je pestgedrag en hoe kun je dit gedrag het best aanpakken? Een interview met Theo Klungers, pestdeskundige bij Posicom. Theo onderzoekt en deelt van wat beter werkt met betrekking tot het voorkomen en aanpakken van pesten. Hij heeft ervaring in het basisonderwijs, speciaal onderwijs en voortgezet speciaal onderwijs.

Toezicht op leerlingen die slachtoffer zijn van pestgedrag

In een klas zijn gemiddeld twee tot drie leerlingen het slachtoffer van pestgedrag. Denkt u dat er onvoldoende zicht is op de kinderen die dit betreft?
Ja, dat denk ik wel. Een pesttest kan voor een goede nulmeting en nameting zorgen en eruit halen wie pest, wie gepest wordt, meeloopt of andere kinderen verdedigt. Op mijn website heb ik een voorbeeld van een nulmeting opgenomen.

Pesten was een taboe

Pesten werd altijd gezien als “taboe”. Is dat nog steeds het geval?
Pesten wordt naar mijn inziens steeds minder een taboe. Iedere school weet dat er gepest wordt in meer of mindere mate. Pesten op de werkvloer zit nog wel in de taboesfeer. De taboesfeer komt door angst van imagobeschadiging.

Effectieve aanpak tegen pesten

Enige tijd geleden is het plan van aanpak tegen pesten ontwikkeld, waarin gekeken wordt wat een ieder vanuit zijn of haar rol kan bijdragen. Wat is de eerste stap die docenten/scholen in uw ogen kunnen en/of moeten zetten?
Goed voorbeeldgedrag geven staat met stipt op nummer één. Betrokkenheid op de leerling en van daaruit duidelijk aangeven dat pesten echt niet door de beugel kan. Verder is een goed pestbeleid cruciaal, waarbij iedereen weet wat te doen bij een pestmelding. Uiteraard is voorkomen beter dan genezen.

Dus, veel tijd steken in een goede sfeer (gezelligheid), duidelijke regels stellen, problemen en conflicten serieus nemen en deze helpen oplossen. Goed contact onderhouden met ouders, juist ook wanneer er zich geen problemen voordoen.

Anti-pestmethodes

Heeft u een positieve ervaring met een bepaalde anti-pestmethode?
Elke anti-pestmethode valt of staat met de personen die het uitvoeren. Micha de Winter (hoogleraar pedagogiek) geeft aan dat goed lesgeven de basis is. Een goede anti-pestmethode kan dat versterken. Bij een school die pedagogisch slecht is helpt ook een anti-pestmethode niet.

Eigenschappen van een anti-pestcoördinator

Over welke eigenschappen dient een goede anti-pestcoördinator in uw ogen te beschikken?
Een goede anti-pestcoördinator is een coördinator die naar naar mijn inziens:

  • Kennis van zaken heeft (vraagbaak personeel)
  • Beleidsvoorstellen kan maken met betrekking tot het aanpakken en voorkomen van pesten en daarbij uitstekend kan communiceren met alle geledingen
  • Goed emoties kan (h)erkennen en met deze emoties respectvol kan omgaan
  • Pestproblemen niet mee naar huis neemt en daarbij oplossingsgericht is
  • Beschikt over leiderschapskwaliteiten voor het maken van een voorstel tot beleid, en daarbij het anti-pestbeleid coördineert en bewaakt
  • Beschikt over kwaliteiten waardoor hij of zij stevig en betrouwbaar is voor iedereen
  • Niet alles zelf gaat doen (valkuil) maar wel fungeert als de spin in het web

Tijdens de cursus wordt voornamelijk gewerkt aan de bovenste twee eigenschappen van een Anti-pestcoördinator.

Cursus Anti-pestcoördinator

Wat levert deze cursus u onder andere nog meer op?

  • Binnen 2 dagen voldoet u aan de nieuwe pestwet
  • Praktische tools om uw collega’s en leerlingen direct te helpen
  • U leert pesten signaleren en herkennen en de verschillende vormen van pesten te onderscheiden
  • Handvatten om uw eigen pestprotocol op te stellen of te actualiseren
  • Vaardigheid om pesten adequaat aan te pakken en tevens de ouderbetrokkenheid te vergroten

Benieuwd naar het complete cursusprogramma?
Bekijk het programma van de cursus Anti-pestcoördinator

Over sbo

Het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid (SBO) organiseert jaarlijks zo’n 200 opleidingen en congressen over o.a. onderwijs, veiligheid, milieu & RO, zorg, bouw & infra en overheid.

Bekijk ook

Hoe draagt AI bij aan het leren van studenten én docenten?

Waarom verwachten we dat studenten zelf in staat zijn om leren te reguleren, terwijl we …

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *