De voordelen van een feedbackcultuur in jouw klas

Wil jij een feedbackcultuur in de klas realiseren? Je bent niet alleen, de populariteit van formatief handelen groeit. Marloes Bakker en Silvia Hoogvorst, respectievelijk docent chemie en biologie bij MBO Rijnland, hebben zich ook verdiept in feedbackcultuur. Zij schreven zich in voor de opleiding Formatief Handelen van SBO. Wat doen zij na de opleiding anders en hoe reageren hun studenten erop? Je leest het in dit artikel.

Waarom willen jullie een feedbackcultuur in de klas realiseren?

Wij zijn een aantal jaar geleden begonnen met formatief evalueren. Het was bij ons gereduceerd naar het gebruik van rubrics, feedback geven en stoppen met toetsen. Wij wilden hier een verdiepende stap in zetten”, aldus Marloes en Silvia. “We hebben dan ook besloten om ons erin te verdiepen, een cursus te doen en het hele team hierin te begeleiden”.

Hoe passen jullie het geleerde toe in de klas?

We proberen stap voor stap onze lessen aan te passen”. Silvia zegt: “ik ben met een feedbackproces bezig. Ik geef dus eerst klassikaal feedback, dan individueel en daarna pas het eindproduct. Hierbij is de afspraak dat studenten twee keer een verslag inleveren voor feedback. Zij krijgen wel een beoordeling aan het eind, maar als het dan niet goed is, krijg je niet alsnog feedback”. De feedbackmomenten zijn ook anders vormgegeven: “ik laat ze actief met de feedback aan de slag gaan. De studenten lezen de feedback en schrijven vervolgens een stuk in het verslag over wat ze hiermee hebben gedaan”.

Hoe reageren de studenten hierop?

De studenten vinden het erg prettig om elke les te beginnen met een opdracht”. Het is echter wel zo dat niet alles werkt voor de studenten: “ze vinden het heel erg wennen om inspraak te hebben en hun eigen proces te beoordelen”. Hoewel niet alle methoden werken, komt de feedbackcultuur het leerplezier wel ten goede. Marloes: “de didactiek maakt het sowieso al leuker voor studenten, omdat ze meer inspraak hebben en actiever bezig zijn. Ik heb sommige leerdoelen anders geformuleerd om studenten beter te motiveren. Daarnaast heb ik studenten aan het eind van vorig schooljaar les laten geven en een toets laten maken, dat vonden ze fantastisch! Ik denk dat formatief handelen voor meer leerplezier zorgt dan onze oude didactiek”.

Hoe reageren jullie collega’s?

Het zijn onze collega’s, dus ze zijn vrij kritisch omdat we formatief handelen al in een bepaald jasje hadden gestoken. De meeste collega’s doen leuk mee met de interactieve workshop. We laten ze veel aan het werk omdat dit terugkwam in de opleiding”. Alle docenten in het team doen nieuwe inzichten op, zoals iedere student antwoord laten geven en niet alleen diegene die hun hand opsteken. “Veel van de collega’s zijn hier enthousiast over”.

Merk je deze aanpassing in de resultaten?

De feedbackcultuur in de klas maakt het voor studenten een stuk duidelijker dat er feedback- en beoordeelmomenten zijn. “Ik denk dat dit beter werkt. Studenten moesten verslagen inleveren en zij vonden de klassikale feedback lastig toe te passen, maar de tweede keer dat zij het inleverden waren de verslagen al een stuk beter. Ik denk dat deze feedbackcultuur werkt, dus dat is heel positief”. Klassikale feedback is niet alleen waardevol voor de studenten. “Ik ben zelf erg blij dat ik 24 verslagen in één uur klassikaal kon bespreken, hierdoor was ik veel sneller klaar met mijn werk”. Daarnaast is het feit dat studenten zelf een stuk schrijven over wat ze doen met de feedback, ook waardevol. “Ik weet nu dat studenten er actief iets mee doen”.

Ga met feedback aan de slag

Wil jij net als Marloes en Silvia een feedbackcultuur realiseren op jouw school of scholengroep? Schrijf je dan in voor de opleiding Formatief Handelen! “De dagen vlogen voorbij, ik dacht steeds: is de lesdag al voorbij? Ik wil verder!”. Je maakt hiermee een goede start om het leerplezier in jouw klas te verbeteren! De opleiding is ook incompany mogelijk, waar jij en jouw collega’s gericht aan de slag gaan met jullie specifieke vraagstukken.

Over sbo

Het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid (SBO) organiseert jaarlijks zo’n 200 opleidingen en congressen over o.a. onderwijs, veiligheid, milieu & RO, zorg, bouw & infra en overheid.

Bekijk ook

Hoe draagt AI bij aan het leren van studenten én docenten?

Waarom verwachten we dat studenten zelf in staat zijn om leren te reguleren, terwijl we …

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *