Extra geld voor hoogbegaafde leerlingen in 2019

Normal_hoogbegaafd_slim_kind__knutselen_creatief_verven_passend_onderwijsVanaf 1 januari 2019 wordt een nieuwe subsidieregeling voor onderwijs aan hoogbegaafden van kracht vanuit de afspraken die gemaakt zijn in het Regeerakkoord. Scholen kunnen dan een aanvraag doen voor extra financiële ondersteuning bij de aanpak en begeleiding van hoogbegaafde leerlingen. Dit meldt Rijksoverheid.

Onderwijsminister Slob erkent dat samenwerkingsverbanden en scholen steeds meer aandacht hebben voor de specifieke onderwijsbehoeften van (hoog)begaafde leerlingen. Wel bestaat er volgens experts nog een aantal knelpunten. Zo is er binnen scholen meer kennis nodig over hoogbegaafdheid, is er meer passend aanbod nodig voor hoogbegaafde leerlingen en is een betere samenwerking tussen scholen binnen de regio gewenst.
In het Regeerakkoord is daarom structureel 15 miljoen euro extra uitgetrokken voor de specifieke onderwijsbehoeften van hoogbegaafde leerlingen. Dit geld komt bovenop de middelen die samenwerkingsverbanden ontvangen voor passend onderwijs. Deze regeling gaat vanaf 1 januari 2019 in. De landelijke subsidiecriteria en de wijze waarop verantwoording wordt afgelegd over de besteding van de middelen zijn nog niet bekend.
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids

Interessant voor u

Wilt u meer leren op het gebied van hoogbegaafdheid bij leerlingen? Kijk dan eens naar onderstaande opleidingen:

Over Nationale Onderwijsgids

De Nationale Onderwijsgids is dé website voor lerend en docerend Nederland. NOG is het enige platform die alle onderwijs (gerelateerde) onderwerpen onder één dak biedt. Bent u op zoek naar naar nieuws op het gebied van bijvoorbeeld kinderopvang, basisonderwijs of universiteiten? Leest u graag opiniestukken? Of bent u op zoek naar een uitdagende baan in het onderwijs? U vindt het allemaal op de Nationale Onderwijsgids.

Bekijk ook

Hoe draagt AI bij aan het leren van studenten én docenten?

Waarom verwachten we dat studenten zelf in staat zijn om leren te reguleren, terwijl we …

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *