Aan het eind van het seizoen, terwijl diploma’s worden uitgereikt, gezakten getroost, overgangsresultaten bekend gemaakt, zittenblijvers geïnformeerd en bureaus geschoond, is het tijd voor contemplatie. Waar doen we het allemaal voor? Wat was ook al weer de reden om voor onderwijs te kiezen? En brengt de manier waarop we nu het onderwijs aanbieden en organiseren precies datgene waarom we het …
Lees verder »Bjorn Teeuwen (Radboud Universiteit): ‘Er is altijd nieuws’
Marketing in het hoger onderwijs is meestal gericht op de werving van nieuwe studenten. Voorlichter Bjorn Teeuwen van de Radboud Universiteit Nijmegen (Faculteit Managementwetenschappen), spreker op The Next Student, richt zich echter ook op bestaande studenten. ‘Het zijn waardevolle ambassadeurs.’ Eeuwig jong blijven, dat is niemand van ons gegeven. Wat we wel kunnen doen, is ons voortdurend proberen te verplaatsen …
Lees verder »De toekomst van het onderwijs
In deze presentatie vertelt Dirk van Damme over de toekomst van het onderwijs. Veel van wat er 10-20 jaar geleden voorspeld werd, gebeurde uiteindelijk niet. In 2008 werd er door een aantal experts gebrainstormd over mogelijke scenario’s voor de toekomst van het hoger onderwijs. Dirk kijkt aan de hand van de volgende onderwerpen/trends terug op dat plaatje: 1. Globalisering Er verandert …
Lees verder »Zie onderwijs als een saladebar
Bij het woord ‘toekomstvoorspelling’ denken sommigen al snel aan de horoscoop in Privé of aan een dame die tarotkaarten deelt. Maar het voorspellen van trends heeft niks te maken met wichelroedes en glazen bollen. Het is een serieus vakgebied. Cécile Cremer, spreker op The Next Student, is daarvan het levende bewijs. Zij studeerde in 2014 als eerste in Europa af …
Lees verder »Storytelling: enkele tips vanuit Learning Technologies 2017
Tijdens Learning Technologies 2017 in Londen was Deborah Frances-White de openingsspreker. Voor learning professionals is ze een vreemde eend in de bijt. Ze stond daar als verhalenvertelster, maar… we hingen aan haar lippen. Als theaterdier weet zij als geen ander hoe belangrijk het is om de aandacht van mensen te trekken én vast te houden. Wij weten allemaal hoe waardevol …
Lees verder »3 successen én uitdagingen van Associate Degree’s in het Hoger Onderwijs
Eind 2018 zelfstandige opleiding? Associate Degree’s (Ad’s), een concept wat sinds 2006 zijn intrede heeft gedaan in het onderwijs en momenteel nog onderdeel is van geaccrediteerde HBO-bacherloropleiding, wordt waarschijnlijk per eind 2018 een zelfstandige opleiding. De Ad wordt dan geaccrediteerd door middel van de ‘procedure voor een toets nieuwe opleiding’ op basis van het toetsingskader nieuwe Ad-programma’s (TNAd). Een leuk …
Lees verder »Op zoek naar de universiteit anno 2040
Bert van der Zwaan is niet vies van een lolletje. In onderstaande Youtube video over de sportactiviteiten van zijn Universiteit Utrecht, wekte de rector magnificus de indruk al freerunnend van de ene vergadering naar de andere te spurten. “Zo kom ik ondanks mijn drukke baan nog aan de nodige lichaamsbeweging toe.” Het besef dat je met je tijd mee moet, spreekt …
Lees verder »Wat is een Learning Hackathon? Ervaringen bij Spaarne Gasthuis
Een Hackathon is een leertraject dat van tevoren niet helemaal helder is… Van tevoren is één ding zeker: je gaat intensief samen aan het werk. Hoor van deelnemers tijdens de Learning Hackathon bij Spaarne Gasthuis wat zo’n event inhoudt vanuit diverse invalshoeken. Marcel de Leeuwe, scrummaster Leerbeleving.nl Een hackathon betekent voor de organisatie dat ze een traject ingaan wat niet helemaal …
Lees verder »Nieuw: ouders instemmingsrecht in ontwikkelingsperspectief (OPP)
“Wetswijziging 1 augustus 2017” Het OPP is en blijft sinds de invoering van de wet op passend onderwijs een HOT item. Onderwerpen zoals wetgeving, de uitvoering in de praktijk, het stellen van de juiste doelen etc. zijn vragen die scholen en Intern Begeleiders zichzelf stellen. Wat verandert er voor u als intern begeleider, waar zet je het OPP op in …
Lees verder »Onderwijsmanager voor de klas: moet dat?
Laatst gehoord bij Jinek: Machiavelli-prijswinnaar Hugo Borst zei het duidelijk over zorginstellingen: “Waar het huis slecht is heb je een slechte bestuurder!” Goede zorgbestuurders zijn volgens hem op de werkvloer te vinden, kennen hun personeel, kennen hun cliënten. Zou dat ook voor het onderwijs opgaan? Dat slecht onderwijs komt door slechte bestuurders? En dat goede bestuurders met de beide benen …
Lees verder »