Hoger Onderwijs

Zie onderwijs als een saladebar

Bij het woord ‘toekomstvoorspelling’ denken sommigen al snel aan de horoscoop in Privé of aan een dame die tarotkaarten deelt. Maar het voorspellen van trends heeft niks te maken met wichelroedes en glazen bollen. Het is een serieus vakgebied. Cécile Cremer, spreker op The Next Student, is daarvan het levende bewijs. Zij studeerde in 2014 als eerste in Europa af …

Lees verder »

Storytelling: enkele tips vanuit Learning Technologies 2017

e-learning ontwerpen

Tijdens Learning Technologies 2017 in Londen was Deborah Frances-White de openingsspreker. Voor learning professionals is ze een vreemde eend in de bijt. Ze stond daar als verhalenvertelster, maar… we hingen aan haar lippen. Als theaterdier weet zij als geen ander hoe belangrijk het is om de aandacht van mensen te trekken én vast te houden. Wij weten allemaal hoe waardevol …

Lees verder »

3 successen én uitdagingen van Associate Degree’s in het Hoger Onderwijs

Eind 2018 zelfstandige opleiding? Associate Degree’s (Ad’s), een concept wat sinds 2006 zijn intrede heeft gedaan in het onderwijs en momenteel nog onderdeel is van geaccrediteerde HBO-bacherloropleiding, wordt waarschijnlijk per eind 2018 een zelfstandige opleiding. De Ad wordt dan geaccrediteerd door middel van de ‘procedure voor een toets nieuwe opleiding’ op basis van het toetsingskader nieuwe Ad-programma’s (TNAd). Een leuk …

Lees verder »

Op zoek naar de universiteit anno 2040

Toekomst universiteiten anno 2040

Bert van der Zwaan is niet vies van een lolletje. In onderstaande Youtube video over de sportactiviteiten van zijn Universiteit Utrecht, wekte de rector magnificus de indruk al freerunnend van de ene vergadering naar de andere te spurten. “Zo kom ik ondanks mijn drukke baan nog aan de nodige lichaamsbeweging toe.” Het besef dat je met je tijd mee moet, spreekt …

Lees verder »

Wat is een Learning Hackathon? Ervaringen bij Spaarne Gasthuis

Screenshot video Learning Hackaton

Een Hackathon is een leertraject dat van tevoren niet helemaal helder is… Van tevoren is één ding zeker: je gaat intensief samen aan het werk. Hoor van deelnemers tijdens de Learning Hackathon bij Spaarne Gasthuis wat zo’n event inhoudt vanuit diverse invalshoeken. Marcel de Leeuwe, scrummaster Leerbeleving.nl Een hackathon betekent voor de organisatie dat ze een traject ingaan wat niet helemaal …

Lees verder »

Nieuw: ouders instemmingsrecht in ontwikkelingsperspectief (OPP)

Werken onderwijs

“Wetswijziging 1 augustus 2017” Het OPP is en blijft sinds de invoering van de wet op passend onderwijs een HOT item. Onderwerpen zoals wetgeving, de uitvoering in de praktijk, het stellen van de juiste doelen etc. zijn vragen die scholen en Intern Begeleiders zichzelf stellen. Wat verandert er voor u als intern begeleider, waar zet je het OPP op in …

Lees verder »

Onderwijsmanager voor de klas: moet dat?

Laatst gehoord bij Jinek: Machiavelli-prijswinnaar Hugo Borst zei het duidelijk over zorginstellingen: “Waar het huis slecht is heb je een slechte bestuurder!” Goede zorgbestuurders zijn volgens hem op de werkvloer te vinden, kennen hun personeel, kennen hun cliënten. Zou dat ook voor het onderwijs opgaan? Dat slecht onderwijs komt door slechte bestuurders? En dat goede bestuurders met de beide benen …

Lees verder »

Perfectionisme: wanneer is goed genoeg ook daadwerkelijk goed genoeg?

Perfectionistisch? Vele van ons kennen het! Wanneer je perfectionistisch bent, ben je niet snel tevreden met je resultaat. Perfectionisme is daarom ook niet fijn om te hebben en het kost je veel energie. Om je hierbij te helpen introduceert Dick Verwij van Novilo in deze video de Wet van het verminderende meeropbrengst. Deze wet houdt in dat je in de …

Lees verder »

Doorstroming hbo-studenten naar universiteit met een derde afgenomen

Bron: Nationale Onderwijsgids   In de aflopen tien jaar is het aantal afgestudeerden dat een masteropleiding volgt met een derde afgenomen. Dit blijkt uit berekeningen van de Onderwijsinspectie. Dit meldt Trouw. Deze cijfers staan haaks op wat minister Bussemaker beoogt: het versoepelen van de overgangen tussen de verschillende onderwijsniveaus. De precieze redenen voor de daling van het aantal masterstudenten is …

Lees verder »

Zelforganiserende teams in het onderwijs, kan dat?

Werken onderwijs

De geleerden zijn het er al een tijdje over eens: intrinsieke motivatie van medewerkers wordt vooral veroorzaakt door grote mate van autonomie en enthousiasmerend leiderschap. Personeel wordt daar gelukkiger van en krijgt ruimte om initiatieven te nemen die leiden tot groei in kwaliteit en kwantiteit. Maar geldt dat ook voor onderwijs? Wat heeft het onderwijs tot nu toe gebracht? Kijk …

Lees verder »