Interview met een deelnemer van de opleiding Gedragsexpert

De opleiding Gedragsexpert is een populaire opleiding gericht op het signaleren, herkennen en effectief ondersteunen van gedragsproblemen. Deelnemers hebben verschillende redenen waarom ze deze opleiding volgen en ook wat ze meenemen uit de opleiding is vaak persoonlijk voor hun eigen praktijk. Wij hebben een deelnemer geïnterviewd. Wat was haar reden, waar krijgt zij mee te maken binnen haar onderwijsinstelling en wat heeft ze geleerd?

Wat is jouw functie binnen jouw school?

Rianne Groenen is lid van het ondersteuningsteam binnen haar school in het voortgezet onderwijs. Het ondersteuningsteam bestaat onder andere uit ambulant leerlingbegeleiders, jeugdpsychologen e.d., en Rianne leidt binnen dit team de interne ondersteuningsvoorziening (IOV).

Daarnaast begeleidt Rianne leerlingen op de executieve functies voor een traject van 12 weken. Hierbij heeft ze het met de leerlingen over hun gedrag en hoe dat ze dingen anders aan kunnen pakken dan ze nu doen.

Wat was de reden voor jou om de opleiding te gaan volgen / waar loop je tegenaan in je dagelijkse praktijk?

Van origine is Rianne opgeleid tot Sociaal Pedagogisch Hulpverlener. Daar heeft ze de basis in verschillende gedragsproblematieken gezien. In de vijftien jaar na haar opleiding is er veel veranderd: er zijn nieuwe technieken en nieuwe mogelijkheden. Hier wilde ze zich verder in verdiepen en besloot daarom deze opleiding te volgen.

Met wat voor type gedrag krijg jij binnen de school mee te maken vooral?

De leerlingen waar Rianne mee werkt vertonen met name externaliserend gedrag: ze raken uit het niets boos of gefrustreerd, of kunnen exploderen. Met imploderend gedrag krijgt ze niet zoveel te maken, al komt dit heel soms wel eens voor.

Hoe bevalt de opleiding tot nu toe? / Wat vind je leerzaam?

‘Geweldig!’

Rianne volgt de opleiding samen met een collega en zij zijn beiden heel tevreden over de opleiding en de manier van lesgeven. Na iedere lesdag wordt er uitgebreid nagepraat over wat ze hebben geleerd. De nieuw geleerde lessen worden ook met de rest van het team gedeeld, zodat ze het de volgende dag gelijk in kunnen zetten.

Als je 3 dingen zou moeten noemen die je tot nu toe hebt geleerd van de opleiding: welke zijn dit (inhoudelijk)?

  1. Imploderend gedrag – Omdat Rianne hier niet zoveel mee in aanraking komt, was dit voor haar erg verhelderend.
  2. Het verschil tussen reactief gedrag/agressie en proactief gedrag/agressie bij kinderen. Hoe je dit kon zien en mee om kan gaan was een eye opener.
  3. Vanwege de verschillende professionals in de groep krijg je inzicht in de verschillende fases van het Jonge Kind totdat ze op het MBO komen. Hier worden handvatten in gegeven, zodat je over alle soorten kinderen, leeftijden en fases iets leert.

Wat vind je van de trainer Marcel van As?

Marcel van As is een fijn persoon om naar te luisteren. Hij heeft een geweldig gevoel voor humor en legt de stof op een manier uit dat het blijft hangen. Met voorbeelden geeft hij de cases goed weer. Hiervoor gebruikt hij praktijkcasussen van leerlingen. Mocht je als leerling meer willen weten, kan dat altijd. Je kan er dan zelfs voor kiezen of dat je het publiekelijk met de groep behandelt, of een op een. Marcel geeft heel fijn les!

Word ook dé Gedragsexpert binnen jouw school!

Wil jij ook aan de slag met jouw eigen praktijk en groepsprocessen in de klas ombuigen naar een positief leerklimaat? Meld je aan voor de opleiding Gedragsexpert!

Over Dorien Rijkers

Bekijk ook

De drie domeinen van de intern begeleider als kwaliteitscoördinator

De beroepsstandaard, en daarmee het functieprofiel, van de intern begeleider is herschreven. Hier zijn verschillende …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *