De belangrijkste doelgroepen van onderwijsinstellingen – docenten en studenten – begrijpen elkaar niet altijd. Volgens Aljan de Boer, trendonderzoeker bij TrendsActive, heeft dat veel te maken met generatieverschillen. De Boer is spreker tijdens The Next Student (22-23 november, Jaarbeurs Utrecht) en licht vast een tipje van de sluier op van zijn verhaal.
Wat kenmerkt docenten in het hoger onderwijs?
“Veel docenten in het hoger onderwijs behoren tot generatie-X. Ze zijn geboren tussen 1960 en 1980. Of tot de babyboomgeneratie, geboren tussen 1945 en 1960. De tijden waarin zij zijn opgegroeid en de maatschappelijke ontwikkelingen en denkbeelden uit hun tijd maken dat ze op een bepaalde manier kijken naar het leven, en naar onderwijs specifiek. In hun ‘formatieve’ jaren – de jaren tussen hun 12de en 24ste – zaten babyboomers midden in de wederopbouw van West-Europa. Generatie-X maakte in hun formatieve jaren juist verschillende crises mee. Twee totaal verschillende tijden, waar beide generaties hun eigen denkbeelden aan hebben overgehouden.”
Zie je dat terug in het onderwijs?
“Zeker weten. Iedere generatie heeft zijn eigen antwoorden en visie op vragen als; Hoe gaan we met elkaar om? Wat is goed studeren? Hoe gedraagt een goede student/docent zich? Wat is hard werken en wat is belangrijk voor je carrière en toekomst? Stel deze vragen aan een student van 23 en je krijgt heel andere antwoorden dan wanneer je dit vraagt aan een docent van 48.”
Kun je een voorbeeld geven?
“Heel gechargeerd: docenten vinden dat studenten 100% aandacht moeten hebben in de les en aantekeningen moeten maken. Maar een student denkt: “Als het belangrijk is, maak ik er wel een foto van. Is het heel ingewikkeld, dan zoek ik het later wel op op internet. Maar ik ga niet meeschrijven.” Docenten reageren hierop met: “De studenten van nu zijn niet geïnteresseerd en zitten alleen maar op Facebook.” Studenten vinden: “Docenten lezen voor uit het boek en vertikken het om visuals, video’s en verhalen te gebruiken om het voor mij interessant te maken.”’
Wat is de kern van je verhaal tijdens The Next Student?
“Ik ga beschrijven wat er is gebeurd tijdens de formatieve jaren van verschillende generaties, ook die van studenten. Die periodes verklaren veel van hun zichtbare gedrag en de mindset in het hier en nu. Zo ontstaat er hopelijk meer begrip voor elkaar. En begrip is het begin van een betere connectie tussen deze generaties in het algemeen, maar zeker binnen onderwijsinstellingen.”
Meer weten over generatietrends?
Tijdens het congres The (Next) Student hoor je alles over communicatie met de (aankomende) student. Aljan vertelt je tijdens het congres meer over het tot stand komen van generatietrends en hoe onderwijsinstellingen samenwerking tussen generaties kan stimuleren. Benieuwd naar het volledige programma?
Bekijk het programma van The (Next) Student