De beroepsstandaard, en daarmee het functieprofiel, van de intern begeleider is herschreven. Hier zijn verschillende aanleidingen voor te noemen, zoals: onderwijskwaliteit, de ontwikkeling van professionele leergemeenschappen, de toename van expert-leerkrachten en de wens om preventief te werken. De nieuwe beroepsstandaard focust op drie domeinen, waardoor de intern begeleider transformeert naar een kwaliteitscoördinator. Francis van Haandel, voorzitter van de vakgroep intern …
Lees verder »Hoe richt je een speelleeromgeving in en wat levert het op?
Marieke Mullemeister staat sinds 2017 voor de klas, het liefst voor groep 1-2. Ze vindt het namelijk erg leuk om zelf haar onderwijs vorm te geven en in te gaan op wat er in de klas speelt. Vanuit deze passie voor kleuteronderwijs schreef ze zichzelf in voor de opleiding Specialist spel en spelen in de onderbouw. Hoe richt ze na …
Lees verder »Wat kun je als gedragsspecialist op de basisschool doen om de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen te bevorderen?
Een gedragsspecialist bekijkt en begeleidt de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen en het bouwen van positieve groepen met een veilige leeromgeving. Daarbij ondersteunt hij/zij collega’s bij het in goede banen leiden van ongewenst gedrag. Hiermee creëren zij meer ruimte voor onderwijs, waardoor ook de onderwijsresultaten verbeteren. Gerda Wassink, docent en trainer op het gebied van communicatie en gedrag, vertelt wat …
Lees verder »Onderwijskwaliteit en gelijke kansen prioriteit tijdens Prinsjesdag 2023
De derde dinsdag van september: Prinsjesdag. Een dag van optimisme en kritiek waar het demissionaire kabinet de onderwijsplannen voor 2024 heeft gepresenteerd. De Nederlandse onderwijsbegroting voor 2024 bedraagt 55,4 miljard euro. Bestrijding van het lerarentekort en kansenongelijkheid blijven prioriteiten in de onderwijsbegroting. Goed onderwijs en basisvaardigheden: een basisrecht De dalende onderwijskwaliteit is een terugkerend thema dat ook in 2024 hoog …
Lees verder »Hoe coördineer je burgerschapsonderwijs in het PO en VO?
Scholen in het PO en VO zijn verplicht om te investeren in burgerschapsonderwijs. Het is namelijk een basisvaardigheid, die net als taal en rekenen terugloopt in kwaliteit. “De overheid biedt scholen een subsidie aan om deze vaardigheden te verbeteren. Scholen kiezen vaak om het burgerschapsonderwijs te verbeteren met deze subsidie, mede omdat de inspectie hier streng op controleert”, aldus Arie …
Lees verder »Hoe creëer je een rijke speelleeromgeving die de basis legt voor formeel leren?
“Kleuters komen in een rijke speelleeromgeving in aanraking met allerlei begrippen en vaardigheden. Hierdoor is er al een basis wanneer deze begrippen voorbijkomen tijdens formeel leren”, aldus Mike Nijskens, zelfstandig onderwijsadviseur. Hoe creëer je een rijke speelleeromgeving gericht op jouw specifieke doelen en hoe stimuleer je kleuters vervolgens om te spelen? Het belang van een rijke speelleeromgeving Mike: “het is …
Lees verder »Drie strategieën die de schrijfvaardigheid verbeteren
Schrijfvaardigheid beïnvloedt succes in het onderwijs en het werkende leven. Het primair onderwijs is de basis, maar hier staat schrijven niet hoog op de agenda. Monica Koster, schrijfvaardigheidsexpert bij Tekster, deelt drie strategieën om het schrijfonderwijs in het PO te verbeteren. “We weten welke strategieën werken, maar ze worden slechts mondjesmaat toegepast in het onderwijs”, zegt Monica. Welke strategieën verbeteren …
Lees verder »Hoe draagt een NT2-opleiding bij aan de Nederlandse taalverwerving van anderstalige leerlingen?
De populatie anderstaligen in Nederland groeit gestaag sinds de komst van gastarbeiders in de jaren zestig en zeventig. Een veelvoorkomende misvatting is dat migrantenkinderen de Nederlandse taal beheersen, omdat zij in Nederland zijn geboren. De kans is echter groot dat zij vooral hun moedertaal spreken, waardoor ze de Nederlandse taal niet voldoende beheersen en talloze problemen ondervinden in het onderwijs. …
Lees verder »Vier boekentips voor de middenmanager
Je bent als middenmanager verantwoordelijk voor de aansturing en het functioneren van jouw school, bijvoorbeeld op het gebied van pedagogische en onderwijsinhoudelijke voortgang. Deze verantwoordelijkheid kan druk met zich meebrengen voor startende onderwijsprofessionals die doorgroeien naar een schoolleidersfunctie, bijvoorbeeld als teamleider of conrector. Uit onderzoek naar de ontwikkeling van (onderwijs)professionals blijkt dan ook dat zij gerichte begeleiding nodig hebben, bijvoorbeeld …
Lees verder »Hoe verwerk je ICT in het onderwijs?
ICT verrijkt en versterkt onderwijs, zowel door leerlingen voor te bereiden op een digitale toekomst, maar ook vanwege de onderwijskundige waarde. SBO biedt twee opleidingen aan over de toepassing van ICT: de opleiding Onderwijskundig i-Coach in het PO, VO & MBO en de leerlijn Digitale Didactiek. Margreet Pols, hoofddocent van beide opleidingen, legt uit hoe deze opleidingen zich tot elkaar …
Lees verder »