Toetsen & Examineren in het HO: de stand van zaken

Op 12 en 13 mei is het weer zover… het congres ‘Toetsen en Examineren in het Hoger Onderwijs’ in het NBC Congrescentrum in Nieuwegein; het 12e nationale congres alweer! En wat valt er die twee dagen weer veel te beluisteren en leren, want nu de NVAO de regels weer aanscherpt, is het aan de hoger onderwijsinstellingen om de uitvoering hiervan te doen.

Uiteindelijk willen alle hoger onderwijsinstellingen dat hun studenten een diploma behalen; een diploma van kwalitatief hoog niveau wel te verstaan. Om die kwaliteit te waarborgen zijn toetsen en examineringen nodig.

Juist dát was de afgelopen jaren een ‘hot item’, aangezien de eindkwaliteit van menige opleiding in twijfel getrokken werd. In de media hebben we veel over de consequenties daarvan gehoord en gelezen:

  • ongeldige diploma’s
  • het intrekken van accreditaties
  • fraude
  • studenten die schadevergoedingen eisten.

Het leek wel schering en inslag. De rol van de NVAO is in deze natuurlijk bepalend.

Wat heeft 2014 voor ons in petto?

De NVAO heeft gerapporteerd dat de verschillen in de beoordeling van de kwaliteit van het Nederlandse hoger onderwijs in 2013 zijn toegenomen. In vergelijking met 2012 steeg het aantal oordelen ‘excellent’ en ‘goed’. Ook het aantal toegekende herstelperiodes en beoordelingen onder voorwaarden nam toe. Zoals – hopelijk – bekend is het benoemen van verschillen in de kwaliteit van het Nederlandse hoger onderwijs sinds 2011 mogelijk.

Het bevindt zich echter nog in een pril stadium. De NVAO ziet echter dat er langzaam aan een gedifferentieerd beeld ontstaat dat meer zicht geeft op kwaliteit en kwaliteitsverschillen. In 2014 voert NVAO een aantal maatregelen in die het mogelijk maakt beoordelingen verder te verfijnen, waarmee verschillen nog beter zichtbaar worden. Die maatregelen hebben onder andere betrekking op:

  • registratie, toelating en voorlichting
  • onderwijs- en examenregeling
  • kwaliteitsborging en bestuur

Van herstel naar algehele kwaliteitsslag

Het hoger beroepsonderwijs heeft het afgelopen jaar hard gewerkt aan het verbeteren van de toetsing en de beoordelingssystematiek voor de eindwerken. Eventuele herstelperiodes worden steeds vaker benut als moment om de algehele kwaliteit te verbeteren. De NVAO verwacht dat die ontwikkeling zich ook dit jaar, gezien een groot aantal heraccreditaties, binnen het wetenschappelijke onderwijs doorzet.

Het 12e nationale congres: wat staat u te wachten

Tijdens de congresdagen informeren we onderwijsinstellingen in hoeverre ze een kwaliteitsslag kunnen maken qua toets- en beoordelingsbeleid. Verschillende partijen, waaronder de NVAO en ontwikkelaars van overheidsbeleid, zullen hun kennis en kunde delen.

De eerste dag zal in het teken staan van competentiegericht toetsen. Hoe ver zijn we nu al met het competentiegericht toetsen? Diverse onderwerpen zullen daarbij de revue passeren, zoals de onderzoekresultaten van het competentiegericht toestsen, de knelpunten, performance based assessments en het beoordelen van afstudeerwerken.

Dag 2 staat in het teken van de praktijk en gaan we dieper in op het optimaliseren van toetsing op instellings- of opleidingsniveau. Daarbij kijken we bijvoorbeeld naar de rol van eindwerkstukken, de wijze van corrigeren en het analyseren van visitatierapporten.

 


Dit artikel is geschreven door:

Marlies Mulder, oprichter van SchrijfZinnig, bureau voor communicatieadvies en copywriting.
Als adviseur, schrijver en sparringpartner voor het MKB is zij op haar plek als het gaat om het vertalen van een concept naar een product, het schrijven van sfeerimpressies en marketingcommunicatie voor het onderwijs.

Over Anemone

Bekijk ook

Hoe draagt AI bij aan het leren van studenten én docenten?

Waarom verwachten we dat studenten zelf in staat zijn om leren te reguleren, terwijl we …

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *