Verrassend resultaat van de pesttest

Pesttest“Hij slaat me zomaar”, zei de jongen

Theo Klungers, pestdeskundige bij Posicom en docent van de Cursus Anti-pestcoördinator, deelt een interessant praktijkvoorbeeld met ons over hoe een pestsituatie soms helemaal verkeerd ingeschat wordt.

Een tijdje geleden nam een school contact met me op. Men maakte zich zorgen over een jongen uit de bovenbouw die zich fysiek agressief gedroeg tegen drie andere jongens. Om een kleinigheidje ontplofte hij. De drie jongens waren bang voor hem. De ouders hadden inmiddels hun bezorgdheid geuit over de agressie tegen hun kinderen. De vraag of deze jongen op school handhaafbaar was drong zich op.

 

Pesttest

Ik raadde de leraar aan om een pesttest af te nemen. De uitkomst kwam voor de leraar als een verrassing. Uit de test bleek, dat de klasgenoten de agressieve jongen niet als pester zagen (wat sommige ouders en leraren dachten) maar dat deze agressieve jongen juist gepest werd. Als pesters werden door verschillende leerlingen juist de drie jongens genoemd die klaagden bij hun ouders en de leraren. Deze drie jongens zaten de agressieve jongen steeds onderhuids te sarren, totdat hij ontplofte. Dat vonden ze weliswaar eng, maar ook spannend, bleek achteraf. Stoer doen t.o.v. elkaar speelde ook een grote rol bij deze drie jongens.

 

Herstelgesprek

In een herstelgesprek met de klas is het één en ander uitgesproken. De ouders van de drie jongens, die zich in eerste instantie als ouders van pestslachtoffers hadden gemanifesteerd, omdat ze toen de waarheid nog niet kenden, pakten hun rol goed op en hebben hun jongens duidelijk gemaakt dat sarren niet wordt geaccepteerd en dat elkaar respectvol behandelen voor iedereen prettiger is.

 

Ook hier (en bijna altijd) zit een pestsituatie dus net weer even anders in elkaar dan eerst werd gedacht.

 

Komt pestgedrag voor in uw klas?

Leer het pestgedrag van uw leerlingen te bestrijden en wordt de anti-pestcoördinator van uw school. Bekijk het volledige cursusprogramma

Over sbo

Het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid (SBO) organiseert jaarlijks zo’n 200 opleidingen en congressen over o.a. onderwijs, veiligheid, milieu & RO, zorg, bouw & infra en overheid.

Bekijk ook

Hoe draagt AI bij aan het leren van studenten én docenten?

Waarom verwachten we dat studenten zelf in staat zijn om leren te reguleren, terwijl we …

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *