Amsterdam maakt ruimte

De openbare ruimte is van ons allemaal. Op stoepen, straten en wegen, pleinen, water en parken ontmoeten we elkaar, zoeken we ontspanning of verdienen we ons geld. We maken er een
ommetje, we praten met de buren, we doen boodschappen. We gaan met onze kinderen naar de speeltuin of naar ons werk. We sporten, vieren een feestje, picknicken, zwemmen. Of je nu groot of klein woont, oud of jong bent, en wat je achtergrond ook is: de openbare ruimte is onze tweede huiskamer.

En in die huiskamer wordt het steeds drukker. Onze stad groeit enorm. Sinds 2011 zijn er al ruim 100.000 Amsterdammers bij gekomen, en 125.000 nieuwe banen. En tot 2050 komen daar nog eens 250.000 inwoners en 200.000 werkenden bij.

Logisch dat het verkeer ook fors toeneemt. Als we niets doen gaat het aantal autokilometers met bijna dertig procent omhoog, het fietsverkeer en het gebruik van het openbaar vervoer zullen zelfs met veertig procent groeien. Terwijl we nu al zien dat veel Amsterdammers zich onveilig voelen in het verkeer. Veel ouderen durven niet meer op de fiets, en kinderen gaan minder vaak de straat op om buiten te spelen. Hoe gaan we die trend keren?

Dat kan alleen als we ingrijpende keuzes durven maken. Al jaren zijn we bezig met het verbeteren van de openbare ruimte, bijvoorbeeld door te vergroenen en door lekken in te richten voor ontmoeting, en stoepen en fietspaden te verbreden. Maar we kunnen niet doorgaan met het verdelen van de openbare ruimte zoals we dat altijd gedaan hebben. Het wordt te druk, het past gewoon niet meer. Dus moeten we anders gaan denken en doen.

We kiezen voor een toekomstbestendige stad waar kinderen veilig kunnen opgroeien, waar plek is voor gezond leven, elkaar ontmoeten en verplaatsen. Kortom: we moeten ruimte maken voor Amsterdammers.

Ik wil dat Amsterdam een stad is met schone lucht, groene straten en meer plekken waar Amsterdammers elkaar kunnen ontmoeten en waar kinderen kunnen spelen, een stad die is voorbereid op klimaatverandering. Ik wil ook dat Amsterdam goed bereikbaar is per fiets of openbaar vervoer, waar je als voetganger veilig en comfortabel kunt wandelen. Waar je ook met de auto terecht kunt, als dat echt nodig is. We krijgen dit alleen voor elkaar als we gezamenlijk vaker kiezen voor lopen, de fiets of het ov, en minder gebruikmaken van de auto.

In dit visiedocument staat wat er gebeurt als we niets doen, maar ook wat we kunnen doen om bij te dragen aan een prettigere en betere stad. Het goede nieuws is namelijk dat we de mogelijkheid hebben de koers te veranderen. Het is een visie, maar vooral ook een uitnodiging. Om mee te denken en mee te doen, want de openbare ruimte is van ons allemaal. En die anders inrichten, gebruiken en beheren vraagt om inspanningen van ons allemaal: de gemeente, de provincie en het Rijk, maar ook van vervoerders, transportbedrijven, ondernemers en bewoners. Waar kunnen en willen we ruimte voor maken? Wat moet er veranderen? Wat kunt u daar zelf aan bijdragen?



Deze koers van de Gemeente Amsterdam wordt toegelicht tijdens het Mobility Congres 2024.
De keynote wordt verzorgd door:
Willem van Waas, Beleidsadviseur Openbaar en Sociaal Vervoer, Gemeente Amsterdam
6 juni in Nijmegen. Check www.sbo.nl/mobility voor alle informatie.

Koersdocument: Amsterdam maakt ruimte

Over sbo

Het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid (SBO) organiseert jaarlijks zo’n 200 opleidingen en congressen over o.a. onderwijs, veiligheid, milieu & RO, zorg, bouw & infra en overheid.

Bekijk ook

Gebiedsontwikkeling in stedelijke gebieden belangrijker dan ooit door klimaatverandering

Een extreme bui kan schade veroorzaken met kosten die oplopen tot wel honderden miljoenen euro’s …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *