Beleidsadvisering start met vragen stellen; wie is je opdrachtgever?

Vaak hebben we de neiging om meteen aan de slag te gaan als we benaderd worden met een vraag om ergens beleid over te schrijven. Ik in elk geval wel, zeker als het een leuk onderwerp is om mijn tanden in te zetten. Door ervaring wijzer geworden, weet ik inmiddels dat ik dan een paar stappen oversla. Ik begin tegenwoordig met het zoeken van mijn ‘echte’ opdrachtgever. Als ik die gevonden heb, ga ik het gesprek aan om helder te krijgen wat mijn opdracht is. Vaak blijkt dat dan een heel andere vraag te zijn dan die initieel aan me gesteld was.

Ieder beleid heeft een opdrachtgever

Vaak ben ik in de wandelgangen, bij de koffieautomaat of ‘gewoon’ tijdens een vergadering benaderd om een vraagstuk op te pakken. Maar dat iemand je iets vraagt, wil nog niet zeggen dat deze persoon ook degene is die verantwoordelijk is voor het succes of falen van dat beleid. Iemand die voor mij dan als opdrachtgever fungeert voor het opstellen van het beleid. In een gemeente is dat vaak één van de leden van het college van burgemeester en wethouders, in andere bedrijfstakken kan het ook een directeur of verantwoordelijke voor de bedrijfsvoering zijn.

Is de vraagsteller wel de opdrachtgever?

Voordat ik aan het werk kan, moet ik dus eerst uitzoeken of de vraagsteller ook mijn opdrachtgever is of dat de verantwoordelijkheid bij iemand anders ligt. Om daarachter te komen ga ik het gesprek aan met degene die mij benaderde. Ik vraag dan naar een ideaalbeeld: “Hoe wil je dat het er over twee, vijf of tien jaar uitziet?” Degene die uiteindelijk verantwoordelijk is voor de uitvoering van het beleid kan vaak antwoord geven op deze vraag. Als er geen duidelijk antwoord op deze vraag komt, weet ik dat ik verder moet zoeken naar de eindverantwoordelijke.

Wie wordt er op afgerekend als het goed of fout gaat?

Door te vragen hoe hij of zij tot het stellen van de beleidsvraag gekomen is, kom ik er soms meteen achter wie mijn eigenlijke opdrachtgever is. Soms zijn er veel tussenstappen nodig om hoger in de boom terecht te komen. Hoe dan ook is het belangrijk om helder te krijgen wie er afgerekend wordt op het uiteindelijke beleidsplan, omdat ik aan deze echte opdrachtgever ook belangrijke vragen moet stellen. Daarover gaat mijn volgende blog.

Mark Albers, docent bij de opleiding Professioneel beleid schrijven & adviseren

Leer beleid schrijven & adviseren

Als beleidsadviseur heb je meer succes als je snel de relevante aspecten van je beleid in krachtige en bondige taal beschrijft.

Benieuwd hoe je succesvol beleid in je dagelijkse praktijk toe kunt passen? Bekijk onze 3-daagse opleiding Professioneel beleid schrijven & adviseren

Meer informatie

Over sbo

Het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid (SBO) organiseert jaarlijks zo’n 200 opleidingen en congressen over o.a. onderwijs, veiligheid, milieu & RO, zorg, bouw & infra en overheid.

Bekijk ook

AI binnen de overheid

Vijf tips voor veilig werken met AI binnen de overheid

AI biedt grote voordelen voor vrijwel de gehele publiek sector. Van veiligheid en justitie tot …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *