Hoe pak je als gemeente criminele autoverhuurders aan?

Als gemeente kan (en moet je misschien zelfs) je criminele autoverhuurders aanpakken. Onderzoek door de Nationale Politie toont immers aan dat de autoverhuurbranche in hoge mate criminogeen is. In het businessmodel van de doorgewinterde crimineel is transport een belangrijk onderwerp. Vervoer is voor de (criminele) bedrijfsactiviteiten onmisbaar. Zowel voor het plegen van de strafbare feiten als ook voor het vervoer van wapens, verdovende middelen en crimineel vermogen. Het moet van A naar B gebracht kunnen worden zonder dat dat opvalt. Natuurlijk kun je daarvoor je eigen voertuigen gebruiken, maar dan ben je wel eenvoudig te traceren bij controles. En wie weet, staat jouw kenteken inmiddels landelijk in de ANPR gesignaleerd. We herkennen in ieder geval 3 verschijningsvormen.

Henk de Vries, beleidsadviseur veiligheid bij MB-ALL, dé partner van meer dan 130 gemeenten en omgevingsdiensten in Nederland bij het ontwikkelen en in stand houden van een veilige en leefbare omgeving en expert in toezicht, juridische diensten, beleidsontwikkeling en detachering

De katvanger of short-leaser

Wat er is dan mooier dan het gebruiken van voertuigen op naam van een ander. Daar kun je een katvanger voor inzetten, maar vaak zijn dat niet de handigste personen om daarvoor te gebruiken. En houdt die katvanger wel zijn mond? Is deze wel betrouwbaar genoeg? Veel handiger is het huren of short-leasen van een voertuig. Veelal staan die niet in de ANPR, want ze zijn niet gelinkt aan criminele activiteiten of personen. Dus anonimiteit is iets meer gegarandeerd.

De witwasser

Ook leent de autoverhuur-branche zich voor het meedoen aan of optuigen van witwasconstructies. De auto is dan niet werkelijk in de verhuur of lease, maar op papier wel. De maandelijkse facturering werkt dan als witwasmachine. Zo is de auto die je hebt gekocht met zwart geld, ineens “op papier” slechts een leaseauto. U kent ze vast ook wel, die schimmige autoverhuurders/ leasebedrijfjes waar je als klant weggekeken wordt en waar altijd wel iemand “op de uitkijk staat”.

Het statussymbool

Een derde vorm die we steeds meer zien, is het verhuren van zeer exclusieve (en vaak ook nogal opvallende) auto’s aan criminelen. Zij gebruiken deze voertuigen om te laten zien hoe vermogend en succesvol zij zijn. Het voertuig werkt dan als statussymbool.

Hoe pak je ze nu aan?

In al deze gevallen treedt de autoverhuurder op als facilitator voor criminele activiteiten. In Tilburg, Rotterdam en Schiedam wordt inmiddels met succes een vergunningstelsel voor de autoverhuurbranche toegepast. Ook andere gemeenten zijn hier inmiddels mee aan de slag gegaan. Dit lijkt een trend te worden in de aanpak van ondermijning en gemeenten kunnen door deze aanpak hun gereedschapskist uitbreiden. Door het invoeren van de vergunningplicht, is ineens ook een Bibob-toetsing mogelijk. En dus heeft de gemeente meer mogelijkheden om deze criminogene branche aan te pakken. Het doel daarbij is het tegengaan van een onveilig, niet leefbaar en malafide ondernemersklimaat.

Meer weten?

Over Frank van Summeren

Congres- en opleidingsmanager veiligheid bij het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid.

Bekijk ook

Drie verschillende soorten maatregelen tegen ondermijningsrisico’s

Gemeentes kunnen met uiteenlopende ondermijningsrisico’s te maken krijgen. Een integrale aanpak is vereist om deze …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *