Radicalisering onder jongeren werd de afgelopen jaren vooral gezien als een veiligheidsrisico dat bestreden moet worden in het kader van terrorisme. Maar om goed te kunnen ingrijpen moet er ook naar de opvoeding gekeken worden.
Stijn Sieckelinck, onderzoeker verbonden aan het Institute for Societal Resilience aan de Vrije Universiteit Amsterdam en aan McGill University (Montreal), spreker op het congres Radicalisering & Terrorisme, staat aan de basis van de succesvolle training ‘Omgaan met (extreme) idealen’ en adviseert binnen- en buitenlandse overheden over dit thema, auteur van het boek ‘Reradicaliseren, ronselen voor een betere wereld’.
Tegenwicht
Ouders en scholen weten vaak niet hoe ze om moeten gaan met jongeren die radicaliseren. “Ouders schrikken en wenden hun hoofd af, scholen ook. Ze weten niet precies wat ze moeten doen. De volwassene trekt zich terug en de jongere raakt geïsoleerd. Maar een adolescent heeft juist tegenwicht nodig.”
Nuance
Dat jongeren, met name jongens, radicale ideeën ontwikkelen is niet iets nieuws, het hoort bij de pubertijd. Jongeren zijn op zoek naar een identiteit en houden er radicalere ideeën op na dan hun ouders. Na verloop van tijd keert bij de meeste jongeren de nuance weer terug.
Extreem gedachtegoed
Door het internet is extreem gedachtegoed veel sneller en makkelijker te vinden dan voorheen. Daardoor kunnen extreme ideeën zich sneller ontwikkelen. Bovendien is het makkelijk de informatie en contacten te vinden die de standpunten bevestigen, zonder tegenargumenten tegen te komen.
Ouderlijk toezicht
Jongeren chatten met elkaar via de computer en bellen elkaar met mobieltjes, niet meer op het huisnummer waar ook ouders kunnen opnemen. Het is door dit soort technische ontwikkelingen voor ouders veel ingewikkelder geworden om een goed overzicht te hebben van de vriendengroep waarin kinderen zich verkeren. “Maar dat ontslaat ouders er niet van om goed toezicht te houden op hun kinderen.”
Meer weten?
- Op het congres Radicalisering en terrorisme leert u hoe u misstanden veroorzaakt door (ideologische) radicaliserende groeperingen voorkomt.
- Op de cursus Bestuurlijke aanpak van radicalisering en terrorisme leert u hoe u samen met uw zorg- en veiligheidspartners komt tot een pakket van maatregelen om radicalisering waar mogelijk te voorkomen en terrorisme waar nodig te bestrijden.
- Op de opleiding beleidsadviseur integratie en diversiteit leert u hoe u ervoor zorgt dat (nieuwe) bewoners integreren en participeren in de samenleving met behoud van hun eigen identiteit en gebruiken zonder dat zij te maken krijgen met discriminatie en polarisatie.
- Op de opleiding ketenregisseur risicojeugd leert u hoe u komt tot een integrale persoonsgerichte aanpak van risicojongeren.
Dit is echt een gevoelig aspect. Vooral met de technologische middelen die binnen handbereik liggen, is het belangrijk dat jongeren weten het nuttige uit te halen. Een kind mag zich zeker niet geisoleerd voelen, anders klapt die waarschijnlijk dicht. Als communiceren wegvalt, kan je pas na handelen van zo iemand zien in welk stadium die verkeert. Dan is het vaak ook al te laat.