Hoe krijg jij grip op bedrijfskundige processen in het zorgmanagement?

Heb jij veel passie voor je vak, maar krijg je geen grip op de bedrijfskundige processen? Je bent niet alleen, veel zorgprofessionals ervaren dit probleem. Bevlogen professionals die hun vak met veel passie uitoefenen, maar niet weten hoe ze richting geven aan een afdeling of bedrijf en welke stappen ze moeten ondernemen om collega’s mee te krijgen. Mireille Claessens, directeur van Medifit Oss en oud-deelnemer aan de opleiding Bedrijfskundig Zorgmanagement vertelt meer in dit blog.

Waarom wil je grip krijgen op bedrijfskundige processen?

Mireille Claessens kocht zich in bij een fysiotherapiepraktijk. Dit was op het hoogtepunt van de markt, de zaken liepen goed. Ze kwam er echter al snel achter dat enkel fysiotherapeut zijn niet genoeg was, een praktijk leiden vraagt andere vaardigheden. Ze vond daarnaast dat collega’s te langzaam omgingen met veranderingen, maar ze had geen idee en geen tools om dat voor elkaar te krijgen. Mireille ging op zoek naar een opleiding waar ze praktisch aan de slag kon met haar eigen bedrijf en ook tools kreeg op bedrijfskundig niveau: Bedrijfskundig Zorgmanagement van SBO.

Wat heb je geleerd tijdens de opleiding?

De opleiding Bedrijfskundig Zorgmanagement bestaat uit acht modules verdeeld over één jaar. Mireille zegt aan alle acht modules iets te hebben gehad, omdat je deze naar eigen praktijk inricht. De module strategisch management was een eyeopener en over marketing in de zorg had ze nog nooit nagedacht. Organisatie-ontwikkeling en verandermanagement waren daarnaast ook interessant en leuk. Financieel management was daarentegen erg lastig. Het stelde haar echter wel in staat om financiële documenten te begrijpen, waardoor ze in gesprek kon met een accountant of bank. Eerst kon Mireille dit niet, terwijl het een cruciaal onderdeel van bedrijfsvoering is. Deze verschillende modules hebben Mireille inzicht gegeven op twee vlakken:

  • Bedrijfskundige processen: hoe onderbouw ik keuzes en waarom maak ik bepaalde keuzes.
  • Zichzelf: wat is het effect van mijn acties en gedrag op de rest van de organisatie? Bewustzijn dat haar eigen gedrag invloed heeft op de adoptie van verandering was erg nuttig. Mireille vond dat haar collega’s langzaam verandering accepteerden, maar kwam erachter dat zij maar de helft van de informatie gaf waardoor mensen niet in staat waren te veranderen.

Wat heeft de opleiding Bedrijfskundig Zorgmanagement opgeleverd?

Mireille kocht zich in op het hoogtepunt van de markt, maar toen in 2012 de crisis kwam, liep het succes van de praktijk terug. De opleiding Bedrijfskundig Zorgmanagement heeft haar grip gegeven over alle bedrijfskundige processen van het bedrijf. Zij ging hierdoor met maar 4% achteruit, terwijl het landelijk gemiddelde 15% was. Het was dus vrij makkelijk om het bedrijf tijdens de crisis overeind te houden. In de jaren na 2012 is het met 50% gegroeid, dus het gaat goed met de fysiotherapiepraktijk. Zo goed zelfs dat Mireille nu advies geeft aan andere praktijken hoe zij hun organisatie als bedrijf kunnen zien. Het komt in de zorg namelijk vaak voor dat de medewerkers wel enthousiast en bevlogen zijn, maar niet weten hoe ze beleid moeten vormgeven. De handvatten vanuit de opleiding helpen dan enorm.

Hoe krijg jij jouw collega’s mee?

Het is erg lastig om de neuzen dezelfde kant op te krijgen in een organisatie. De opleiding Bedrijfskundig Zorgmanagement geeft jou handvatten en modellen om dit makkelijker te maken. Mireille neemt haar collega’s mee in de stappen van modellen uit de opleiding. Het is hiermee makkelijker om te laten zien dat keuzes onderbouwd en weloverwogen worden gemaakt. Ze heeft 33 mensen in dienst en niet iedereen wil meedenken over de strategische richting van de praktijk. Degene die wel meer dan een fysiotherapeut willen zijn, krijgen hier ook de kans voor. Deze vrijheid is een reden waarom mensen solliciteren bij de praktijk en waarom zijn maandelijks gemiddeld twee open sollicitaties krijgen. Mireille heeft dan ook weinig last van het huidige personeelsprobleem.

Ontwikkel jouw leiderschapsvaardigheden

Wil jij de bedrijfskundige processen in jouw organisatie ook beter leren kennen om zo jouw bedrijf én collega’s verder te brengen? Schrijf je dan in voor de opleiding Bedrijfskundig Zorgmanagement! Deze opleiding stoomt jou klaar voor de hogere functies in de zorg. Je maakt hier onder andere kennis met de financieringsstromen en beslissingstrajecten in de zorg, zodat jij mee kunt denken over bedrijfskundige processen.

Over sbo

Het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid (SBO) organiseert jaarlijks zo’n 200 opleidingen en congressen over o.a. onderwijs, veiligheid, milieu & RO, zorg, bouw & infra en overheid.

Bekijk ook

Ambitieus of realistisch: gegevensuitwisseling van patiëntinformatie in heel Europa

Gegevensuitwisseling van patiëntinformatie tussen zorgverleners is veelal beperkt tot regionale grenzen. Deze aanpak bleek beperkt …

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.