In aanloop naar de opleiding Bedrijfskundig Zorgmanagement interviewden wij Erik Schensema over Marketing, Kwaliteit en Klantgerichtheid. Erik is manager, organisatieadviseur, trainer en coach actief in o.a.: Geestelijke Gezondheidszorg, Verstandelijk Gehandicaptenzorg, Jeugdzorg, Justitie, Overheiden HBO- onderwijs.
Welke interessante zaken uit jouw vakgebied zullen potentiele deelnemers bezighouden?
“De voortdurende verandering in de zorgmarkt , vraagt om een andere profilering en positionering, Hier komt zorgmarketing nadrukkelijk naar voren.. Als manager maar ook als organisatie in zijn geheel. Hoe kan ik dit het beste doen? Waar moet ik rekening mee houden? En welke vaardigheden vereist dat?”
Waarom is dit vak / module zo boeiend?
“Zorgmarketing is veelzijdig en je kan er veel creativiteit en eigenheid in kwijt. Juist de bewustwording van je eigen aandeel als bedrijfskundig zorgmanager bij het tot stand komen van kwalitatief en strategisch marketingbeleid is een mooie ontdekking.”
Een concrete vraag over een probleem / uitdaging, in mijn vakgebied?
“De transitite en kantelingen in de zorgsector zijn ingrijpend. We stellen hierbij dat in alles de klant centraal staat, maar vanuit de dagelijkse praktijk en mede door de aanhoudende bezuinigingsdrift vanuit de overheid staat het geld eerder centraal dan de vraag van de klant. Betaalbaarheid vs Kwaliteit van zorg en dienstverlening?
Welke invloed heeft dit op de marketing gedachte in zorginstellingen? En hoe doen jullie organisaties dit concreet. Of ken je iemand die hier wat best practises over kan geven??”