Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid Blog


Leuk dat u ons blog bezoekt. Op dit blog vindt u actuele artikelen geschreven door onze docenten en experts uit ons netwerk. Maar ook interviews met sprekers, cursisten en congresbezoekers en diverse whitepapers.


Kennis delen, leren en ontmoeten, dat is waar wij voor staan.


Nieuwste artikelen

Betrek jongeren bij de communicatie over de school

Nina Hoek van Dijk, oprichter van  Jong & Je Wil Wat en spreker op het congres The (Next) Student, weet precies wat jongeren van nu bezig houdt. Ze adviseert scholen over het belang van goede communicatie.  Waar loopt het mbo en hbo tegen aan in de communicatie met studenten? ‘Veel scholen worstelen toch met de werving van nieuwe studenten. Op …

Lees verder »

Blockchain + microcredentialing = nieuwe manier van valideren van leren

Blockchain - microcredentialing

Wilfred Rubens schrijft een blog over een nieuwe manier van valideren van leren door middel van microcredentialing en blockchain. Valideren van leren wordt steeds belangrijker, zeker ook met de toenemende behoefte aan flexibilisering in het onderwijs. Microcredentialing  Microcredentialing is het opknippen van opleidingen en onderwijs in kleinere eenheden die afzonderlijk gecertificeerd worden (SURF, 2016). Met behulp van microcredentialing kunnen leeractiviteiten …

Lees verder »

Luister naar de student & maak het onderwijs persoonlijk!

Knowmads – Discover Yourself & Create Your Own Story Studenten leven in een snel veranderende wereld waar de mogelijkheden oneindig zijn en de verschillende manieren om te ontwikkelen al net zo breed. Het onderwijs speelt hier te weinig op in, studenten willen niet meer in een collegezaal zitten wachten tot de docent gaat vertellen hoe de komende vier jaar eruit …

Lees verder »

De professionalisering van de examencommissie

De rol van examencommissies in het hoger onderwijs is afgelopen jaren flink veranderd. Er komt veel meer op hun bordje terecht. ‘Dat is best pittig’, zeggen Ashra Sugito en Marnie Wouters, docenten van de cursus Examencommissie: Verdere versterking van uw samenwerking Wat is precies veranderd in het werk van de examencommissie? Marnie Wouters: ‘De kaders zijn veranderd. Acht jaar geleden was …

Lees verder »

Radicalisering maakt plaats voor frustratie

Naar Syrië uitreizen is niet zo gemakkelijk meer. Maar de voedingsbodem is niet weg. Ondertussen klinkt er in Den Haag de roep om extra anti-terreurmaatregelen. Engin Baydar, ervaringsdeskundige en spreker op het congres Radicalisering & Terrorisme, reisde af naar Syrië om deel te nemen aan de gewapende strijd van een terroristische organisatie. Klimaat in Nederland “Extreme jongeren die geweld willen …

Lees verder »

Voorkom doden, laat verwarde mensen niet over aan de politie

De politie stopt met het opvangen van verwarde personen in Nederland. En dat terwijl we volgens sommige media te maken hebben met loslopende tijdbommen ‘van het soort Van U’, de moordenaar van Els Borst. Ondertussen loopt het aantal meldingen over verwarde personen dat binnenkomt bij de politie ook nog eens snel op. Niemand weet meer wat de juiste respons is. Met …

Lees verder »

Aanpak van criminele motorbendes onverminderd nodig

De problemen met criminele motorbendes geven onverminderd reden tot zorg. Het is daarom volgens minister Blok van Veiligheid en Justitie goed dat het lokaal bestuur, politie, Belastingdienst, Openbaar Ministerie (OM) en Koninklijke Marechaussee als één overheid optreden tegen criminele motorbendes en vastbesloten zijn in hun aanpak. Uit de jaarlijkse Voortgangsrapportage Outlaw Motorcycle Gangs (OMG’s) blijkt dat de politie in 2016 …

Lees verder »

15 tips om studenten succesvoller te laten studeren

De juiste student op de juiste plek. Als onderwijsinstelling hoor je dit voortdurend. Maar liefst 1 op 3 studenten houdt het voor gezien in het eerste studiejaar. Er is dus nog een grote slag te slaan om studenten de juiste studiekeuze te laten maken. Dit is dan ook het centrale thema van het congres The (Next) Student. Ter voorbereiding delen …

Lees verder »

De 7 uitdagingen in het lesgeven aan hoogbegaafde kinderen

Deze 7 uitdagingen zijn als volgt: Beperkende overtuigingen‘Ik kan geen wiskunde, niemand bij ons thuis is goed in wiskunde.’ Geheugen- of begripslerenVeel getalenteerde kinderen hebben in het basisonderwijs nauwelijks of niet hun geheugen op leergebied hoeven te gebruiken. Maar in het voortgezet onderwijs moeten ze dit wel! Motivatie en verwachtingenSommige ...

Lees verder »