De vooroordelen tussen mannen en vrouwen achter het stuur

Door Cees Wildervanck verkeerspsycholoog en docent op de opleiding beleidsmedewerker Verkeer en Vervoer.

Vrouwen rijden minder vaak schade dan mannen

Deze stelling is waar. Uit cijfers van het Centrum voor Verzekeringsstatistiek (CVS) blijkt dat mannen vaker schade rijden dan vrouwen. Zij vergeleken het claimgedrag van 150.000 automobilisten met een WA-verzekering. Mannen in alle leeftijdscategorieën reden aanzienlijk vaker schade dan vrouwen. In de jongste leeftijdsgroep (18-20) is het verschil het grootst, 25% van de mannen tegenover 13% van de vrouwen had schade gereden. Niet alleen het aantal claims, maar ook het gemiddelde schadebedrag ligt aanzienlijk hoger bij mannen. Mannen claimden gemiddeld 4.000 euro, vrouwen 2.000 euro.

Mannen zijn vaker bij zware ongelukken betrokken

Dit is gedeeltelijk waar. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) houdt statistieken bij van ernstige auto-ongevallen. De ongevallen zijn opgesplitst naar leeftijdsgroep en geslacht van de automobilist. Bij jonge mannelijke bestuurders onder de 25 jaar is het inderdaad zo dat zij meer kans hebben om bij een ongeval betrokken te raken, namelijk 2,5 keer vaker dan jonge vrouwen. In de leeftijdscategorie 30+ ligt het ongevalsrisico voor vrouwelijke automobilisten juist hoger dan voor mannen. Wanneer beide groepen worden samengenomen is er echter geen verschil meer. Vrouwen en mannen zijn dan even vaak betrokken bij ernstige ongevallen, namelijk 131 keer per miljard gereden kilometers.

Mannen rijden vaker met een borrel teveel op

Waar! Volgens het Trimbos rijden mannen vaker onder invloed dan vrouwen. Van alle mannen die worden aangehouden bij een alcoholcontrole is 2,8% onder invloed tegenover 1,5% van de vrouwen. Volgens verkeerspsycholoog Cees Wildervanck nemen mannen meer risico in het verkeer en dat is ook terug te zien in het percentage mannen met alcohol op in verkeer.

Vrouwen zijn slecht in inparkeren

Waar! Onderzoek van ‘Driving Standards Agency’ toont aan dat vrouwen vaker tijdens hun rij-examen zakken voor problemen met inparkeren. Daarnaast doen vrouwen aanzienlijk langer over het inparkeren.

Mannen zijn beter in autorijden

Waar! Volgens verkeerspsycholoog Cees Wildervanck kunnen mannen beter autorijden dan vrouwen. Ze hebben meer gevoel om met mechaniek om te gaan. Toch maken mannen, als er naar de het aantal gereden kilometers wordt gekeken, meer ongelukken. “Mannen kunnen dus beter rijden, maar ze doen het gewoon niet. Ze rijden harder en maken meer verkeersovertredingen. Mannen rijden ook vaker onder invloed. Ik zou dus liever bij een vrouw in de auto stappen, want die rijdt veiliger.”

Vrouwen rijden minder roekeloos

Waar! Mannen hebben misschien meer aanleg maar hun hormonen zitten in de weg. Als je naar het totale plaatje op de weg kijkt rijden vrouwen simpelweg veiliger. Uit onderzoek in opdracht van het Duitse ADAC blijkt dat vrouwen beter omgaan met stress in het verkeer en zich minder vaak schuldig maken aan agressief gedrag: De universiteit van Heidelberg liet 60 mannen en vrouwen een route van 35 kilometer afleggen waarbij bleek dat liefst 70% van de ruziezoekers man was. Mannen verpesten hun grotere aanleg voor autorijden door roekeloos gedrag. De hormonen van de man, testosteron, zit hen in de weg. Ze rijden sneller, dragen minder vaak een gordel, gedragen zich al met al stukken roekelozer. Vrouwen daarentegen houden wél hun fatsoen in het verkeer. De Engelse universiteit in Bradford heeft onderzocht dat het vrouwelijk hormoon oestrogeen ervoor zorgt dat vrouwen beter regels onthouden en zich langen kunnen concentreren. Dat maakt het voor hen makkelijker om dagelijkse taken goed uit te voeren, zoals autorijden.

Meer weten?

Op de opleiding beleidsmedewerker Verkeer en Vervoer leert u van Cees Wildervanck, hoe u de verkeersveiligheid in uw gemeente kunt bevorderen.

 

Bron: Schade Magazine

Over Frank van Summeren

Congres- en opleidingsmanager veiligheid bij het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid.

Bekijk ook

Hoe GP Zandvoort autovrij werd voor racefans

De tweede Dutch Grand Prix, afgelopen zondag 4 september in Zandvoort, was het eerste autovrije …

èèn Reactie

  1. Wat een mooi geschreven stuk.
    Helder en duidelijk.

    Bedankt.

    Met vriendelijke groet,
    Anesti Bochrm

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *