Onderwijs

Hoe implementeer je een taalbeleidsplan op het voortgezet onderwijs?

Het kwam tijdens Prinsjesdag weer ter sprake: de teruglopende kwaliteit van de taalvaardigheden van leerlingen in het voortgezet onderwijs. Het herstelplan van de overheid bevat de intentie om niet alleen aandacht te schenken aan taal in de taalvakken, maar ook in alle andere vakken. Een taalbeleidsplan op jouw school in het voortgezet onderwijs helpt bij de implementatie. Renske Goldhoorn, al …

Lees verder »

Hoe kun je integer handelen als vertrouwenspersoon in het onderwijs?

Als vertrouwenspersoon krijg je steeds vaker meldingen over ongewenste omgangsvormen en integriteitsschendingen van zowel leerlingen, ouders en collega’s. Hoe ga je integer om met meldingen en hoe adviseer je over de verschillende opties? De Landelijke Vereniging voor Vertrouwenspersonen (LVV) maakt certificering als vertrouwenspersoon mogelijk, om zodoende het niveau homogener te maken. Een gecertificeerd vertrouwenspersoon handelt integer en weet wat hierbij …

Lees verder »

Werken aan basisvaardigheden: taal- en leesvaardigheid in alle vakken

Taal is een van de basisvaardigheden waar extra veel aandacht voor was tijdens Prinsjesdag. Het is namelijk niet alleen de taak van Nederlands-docenten om de taalvaardigheid van leerlingen te versterken. Zij komen er namelijk bij ieder vak mee in aanraking. Marieken Pronk, trainer en adviseur bij De Talengroep, vertelt hoe taalvaardigheid een aandachtspunt kan worden in de hele school. Aandacht …

Lees verder »

Kwaliteit van basisvaardigheden in het onderwijs blijft aandachtspunt, ondanks bezuinigingen

Het kabinet presenteert tijdens Prinsjesdag de begroting voor het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). Het kabinet wil leerlingen en leerkrachten ondersteunen om de basisvaardigheden lezen, schrijven en rekenen te verbeteren, door in te zetten op het Herstelplan kwaliteit onderwijs en door het lerarentekort aan te pakken. Het vervolgonderwijs en de wetenschap krijgen daarentegen te maken met flinke bezuinigingen. …

Lees verder »

Hoe realiseer je een integraal studentbeeld in jouw student informatiesysteem?

Studenten hebben vaker behoefte aan gepersonaliseerd onderwijs en daarmee ook persoonlijke communicatie in iedere fase van de studentreis. De processen die dit mogelijk maken zijn nu vaak versplinterd, en daardoor niet geoptimaliseerd. Marc Borker, projectmanager bij BEND, vertelt hoe jouw onderwijsinstelling touchpoints automatiseert om zodoende de juiste informatie aan te bieden op het juiste moment. De studentreis in jouw Student …

Lees verder »

Hoe draagt AI bij aan het leren van studenten én docenten?

Waarom verwachten we dat studenten zelf in staat zijn om leren te reguleren, terwijl we dat niet altijd optimaal ondersteunen of faciliteren? Derk Bransen, specialist reguleren van leren, en Barend Last, expert onderwijsinnovatie, vertellen hoe je strategieën inzet om het reguleren van leren te ondersteunen én hoe je generatieve AI hiervoor inzet. Verwachtingen en mogelijkheden laten aansluiten Barend: “We verwachten …

Lees verder »

Hoe maken jouw leerlingen gebruik van effectieve leerstrategieën?

Leerstrategieën helpen leerlingen om de leerprestaties te verbeteren en docenten om de effectiviteit van hun handelen te verbeteren. Jeltsen Peeters, professor aan de VU Brussel en Gent Universiteit, en Petra Bunnik-Tibbe, onderwijskundig specialist, vertellen hoe leerstrategieën als holistisch proces in de school verwerkt kunnen worden. Schoolleiders spelen een cruciale rol in dit proces. Expliciet leerstrategieën gebruiken Petra: “Als je kijkt …

Lees verder »

Motiveren vanuit het perspectief van jouw leerlingen

Zijn jouw leerlingen afwachtend? Moet jij harder werken om hen actief bij de les te betrekken? De sleutel ligt in hun motivatie om te leren. Samen met een aantal schoolleiders en docenten van het platform eigentijds onderwijs (Pleion) ontwikkelde Mark Langerwerf, interim schoolleider en onderwijsadviseur, de Motivatie-motor. Daarmee werk je samen met jouw leerlingen aan motivatie. Hoe werkt de Motivatie-motor …

Lees verder »

Waarom is leiderschap in het onderwijs nodig?

“Als je met docenten werkt, weet je dat zij goed opgeleid zijn én weten hoe onderwijs werkt. Je weet dan ook dat zij eigengereid én eigenwijs zijn. Goed leiderschap is nodig om teams aan te sturen, om processen te bewaken, faciliteren en begrenzen, zodat docenten kunnen focussen op het verzorgen van goed onderwijs”, zegt Paula Kaag, organisatieadviseur bij Kaag & …

Lees verder »

Zorgcoördinator of ondersteuningscoördinator? Wat is het verschil?

Het is de meest gestelde vraag van startende zorg- en ondersteuningscoördinatoren in het VO en MBO: hoe heet mijn taak/functie eigenlijk? Is het zorgcoördinator of ondersteuningscoördinator? Is het ene een taak en het ander een functie? En maakt het verschil hoe ik mezelf noem? Cherifa Hendriks, zorgcoördinator & trainer zal het alvast verklappen: semantics, semantics! Zorgcoördinator Voordat in 2014 de …

Lees verder »