Onderwijs

Hoe zorg je voor betekenisvol onderwijs in tekstbegrip?

Tekstbegrip is meer dan begrijpend lezen: het draait om het diep begrijpen van teksten in alle vormen; geschreven, gesproken en visueel, en om het verbinden van taalvaardigheden met betekenisvolle inhouden. Volgens taalexperts Harald Weessies en Tjalling Brouwer is het meer dan signaalwoorden vinden. “We willen kinderen laten nadenken over wat ze lezen, horen en zien. Dáár gaat het om”. Tekstbegrip …

Lees verder »

Van belofte naar beleving: zo ontwerp je een impactvolle student journey

Wat gebeurt er als je het onderwijs bekijkt door de ogen van de student? Volgens Kees Kerkvliet, managing director van TOTE-M, ligt daar de sleutel tot echt onderscheidend vermogen. “Je bent alleen relevant voor je student als je continu en liefst multidisciplinair aandacht geeft aan: hoe doen we dingen anders, slimmer en beter?”. De student journey staat centraal, maar wat …

Lees verder »

Extra geld om de basisvaardigheden in het mbo te stimuleren

De basisvaardigheden zijn al jaren een aandachtspunt in de Staat van het Onderwijs. Het gaat in het mbo met name om taal, rekenen en burgerschap, stelt minister Bruins in een brief aan de tweede kamer. Het kabinet trekt de komende twee studiejaren 47,2 miljoen euro extra uit om de basisvaardigheden van beginnende mbo-studenten te verbeteren. Mogelijke investeringsmogelijkheden De 47,2 miljoen …

Lees verder »

Hoe maak je toetsing toekomstbestendig met generatieve AI?

Generatieve AI verovert het onderwijs. Terwijl studenten het al volop gebruiken, worstelen docenten en examencommissies met de vraag hoe toetsen betrouwbaar en valide blijven. “Asynchrone traditionele toetsen zijn niet AI-proof”, zegt Tom Naberink, docent en AI-expert. “We moeten snel handelen, anders lopen we steeds verder achter. AI ontwikkelt maar door“. Wat verandert generatieve AI aan toetsing? Generatieve AI, zoals ChatGPT, …

Lees verder »

Wanneer en hoe creëer je de basis voor schoolaanwezigheid?

Schoolaanwezigheid is een voorwaarde voor sociale en academische ontwikkeling van jouw leerlingen, op ieder onderwijsniveau. Normaal gesproken grijpen we pas in als de afwezigheid structureel is, terwijl een eerdere interventie problemen voorkomt. Wanneer en hoe grijp je in om een solide basis voor schoolaanwezigheid te creëren? David Heyne, expert in schoolaanwezigheid, geeft het antwoord. Een basis voor schoolaanwezigheid David: “Schoolaanwezigheid …

Lees verder »

Aandachtspunten voor onderwijs in PO, VO, MBO en HO

In het jaarlijkse rapport De Staat van het Onderwijs 2025 schetst de Inspectie van het Onderwijs een indringend beeld van de kansen én zorgen binnen het Nederlandse onderwijssysteem. In dit artikel zetten we de belangrijkste aandachtspunten op een rij voor het primair onderwijs (PO), voortgezet onderwijs (VO), middelbaar beroepsonderwijs (MBO) en hoger onderwijs (HO). Primair onderwijs: investeren in basisvaardigheden en …

Lees verder »

Hoe innoveer je binnen wetgeving van de examencommissie in het mbo?

Wat moet, kan en mag je als examencommissie in het mbo? Pascal Roes, voorzitter van de examencommissie T&I van het Graafschapcollege, wist al erg goed wat moest om aan wet- en regelgeving te voldoen. Hij zocht echter naar wat allemaal kan binnen de bestaande kaders, er mag namelijk meer dan je wellicht denkt. Welke inzichten heeft Pascal opgedaan? De kwaliteit …

Lees verder »

Hoe pakken we pesten en geweld op school aan

Het aantal meldingen van pesten en fysiek geweld op scholen blijft stijgen. De Onderwijsinspectie luidt de noodklok en benadrukt de ernst van de incidenten. In het schooljaar 2023-2024 zijn er 2317 nieuwe gevallen van psychisch, fysiek of seksueel geweld geregistreerd dit is een zorgwekkende toename ten opzichte van voorgaande jaren. Pesten is een diepgeworteld probleem Pesten is een vorm van …

Lees verder »

Uitdagingen in het nieuwkomersonderwijs

Nieuwkomersonderwijs in Nederland brengt uitdagingen met zich mee. Berenschot B.V., een onafhankelijk organisatieadviesbureau, onderzocht deze uitdagingen en publiceerde mogelijke oplossingen in het rapport ‘Toekomstverkenning onderwijs aan nieuwkomers’. Het rapport verduidelijkt de urgentie om de uitdagingen omtrent NT2- en traumasensitief onderwijs aan te pakken. De belangrijkste inzichten en oplossingsrichtingen uit het rapport staan in dit artikel. Het doel van effectief nieuwkomersonderwijs …

Lees verder »

Hoe zet je coaching in om duurzame verandering te realiseren in het onderwijs?

Anouk de Jong, ruim 20 jaar ervaring als groepsleerkracht op het speciaal onderwijs, heeft de cursus Coaching in het onderwijs gevolgd en de theorie toegepast op verschillende lagen: op groeps-, volwassen en kindniveau. Welke technieken heeft zij hiervoor ingezet, en waarom zijn deze coachtechnieken zo belangrijk om tot de kern van problemen te komen én een duurzame oplossing te realiseren? …

Lees verder »

Paarse vrijdag: 4 redenen waarom je daar beter mee kunt stoppen

Door: hoofddocent Arie van de Vrie Op Paarse Vrijdag kopte de NOS: “Gedoe op veel middelbare scholen”. RTL Nieuws deed onderzoek en volgens dat onderzoek wordt het op veel scholen klein gevierd, en staat 47% van de Nederlanders hier ‘wel positief’ tegenover. Het is fijn dat dit onderwerp op paarse vrijdag de aandacht krijgt, maar veel scholen herkennen deze uitdagingen …

Lees verder »

Hoe implementeer je een taalbeleidsplan op het voortgezet onderwijs?

Het kwam tijdens Prinsjesdag weer ter sprake: de teruglopende kwaliteit van de taalvaardigheden van leerlingen in het voortgezet onderwijs. Het herstelplan van de overheid bevat de intentie om niet alleen aandacht te schenken aan taal in de taalvakken, maar ook in alle andere vakken. Een taalbeleidsplan op jouw school in het voortgezet onderwijs helpt bij de implementatie. Renske Goldhoorn, al …

Lees verder »

Hoe kun je integer handelen als vertrouwenspersoon in het onderwijs?

Als vertrouwenspersoon krijg je steeds vaker meldingen over ongewenste omgangsvormen en integriteitsschendingen van zowel leerlingen, ouders en collega’s. Hoe ga je integer om met meldingen en hoe adviseer je over de verschillende opties? De Landelijke Vereniging voor Vertrouwenspersonen (LVV) maakt certificering als vertrouwenspersoon mogelijk, om zodoende het niveau homogener te maken. Een gecertificeerd vertrouwenspersoon handelt integer en weet wat hierbij …

Lees verder »

Werken aan basisvaardigheden: taal- en leesvaardigheid in alle vakken

Taal is een van de basisvaardigheden waar extra veel aandacht voor was tijdens Prinsjesdag. Het is namelijk niet alleen de taak van Nederlands-docenten om de taalvaardigheid van leerlingen te versterken. Zij komen er namelijk bij ieder vak mee in aanraking. Marieken Pronk, trainer en adviseur bij De Talengroep, vertelt hoe taalvaardigheid een aandachtspunt kan worden in de hele school. Aandacht …

Lees verder »

Kwaliteit van basisvaardigheden in het onderwijs blijft aandachtspunt, ondanks bezuinigingen

Het kabinet presenteert tijdens Prinsjesdag de begroting voor het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). Het kabinet wil leerlingen en leerkrachten ondersteunen om de basisvaardigheden lezen, schrijven en rekenen te verbeteren, door in te zetten op het Herstelplan kwaliteit onderwijs en door het lerarentekort aan te pakken. Het vervolgonderwijs en de wetenschap krijgen daarentegen te maken met flinke bezuinigingen. …

Lees verder »

Hoe realiseer je een integraal studentbeeld in jouw student informatiesysteem?

Studenten hebben vaker behoefte aan gepersonaliseerd onderwijs en daarmee ook persoonlijke communicatie in iedere fase van de studentreis. De processen die dit mogelijk maken zijn nu vaak versplinterd, en daardoor niet geoptimaliseerd. Marc Borker, projectmanager bij BEND, vertelt hoe jouw onderwijsinstelling touchpoints automatiseert om zodoende de juiste informatie aan te bieden op het juiste moment. De studentreis in jouw Student …

Lees verder »

Hoe draagt AI bij aan het leren van studenten én docenten?

Waarom verwachten we dat studenten zelf in staat zijn om leren te reguleren, terwijl we dat niet altijd optimaal ondersteunen of faciliteren? Derk Bransen, specialist reguleren van leren, en Barend Last, expert onderwijsinnovatie, vertellen hoe je strategieën inzet om het reguleren van leren te ondersteunen én hoe je generatieve AI hiervoor inzet. Verwachtingen en mogelijkheden laten aansluiten Barend: “We verwachten …

Lees verder »

Hoe maken jouw leerlingen gebruik van effectieve leerstrategieën?

Leerstrategieën helpen leerlingen om de leerprestaties te verbeteren en docenten om de effectiviteit van hun handelen te verbeteren. Jeltsen Peeters, professor aan de VU Brussel en Gent Universiteit, en Petra Bunnik-Tibbe, onderwijskundig specialist, vertellen hoe leerstrategieën als holistisch proces in de school verwerkt kunnen worden. Schoolleiders spelen een cruciale rol in dit proces. Expliciet leerstrategieën gebruiken Petra: “Als je kijkt …

Lees verder »

Motiveren vanuit het perspectief van jouw leerlingen

Zijn jouw leerlingen afwachtend? Moet jij harder werken om hen actief bij de les te betrekken? De sleutel ligt in hun motivatie om te leren. Samen met een aantal schoolleiders en docenten van het platform eigentijds onderwijs (Pleion) ontwikkelde Mark Langerwerf, interim schoolleider en onderwijsadviseur, de Motivatie-motor. Daarmee werk je samen met jouw leerlingen aan motivatie. Hoe werkt de Motivatie-motor …

Lees verder »

Waarom is leiderschap in het onderwijs nodig?

“Als je met docenten werkt, weet je dat zij goed opgeleid zijn én weten hoe onderwijs werkt. Je weet dan ook dat zij eigengereid én eigenwijs zijn. Goed leiderschap is nodig om teams aan te sturen, om processen te bewaken, faciliteren en begrenzen, zodat docenten kunnen focussen op het verzorgen van goed onderwijs”, zegt Paula Kaag, organisatieadviseur bij Kaag & …

Lees verder »

Zorgcoördinator of ondersteuningscoördinator? Wat is het verschil?

Het is de meest gestelde vraag van startende zorg- en ondersteuningscoördinatoren in het VO en MBO: hoe heet mijn taak/functie eigenlijk? Is het zorgcoördinator of ondersteuningscoördinator? Is het ene een taak en het ander een functie? En maakt het verschil hoe ik mezelf noem? Cherifa Hendriks, zorgcoördinator & trainer zal het alvast verklappen: semantics, semantics! Zorgcoördinator Voordat in 2014 de …

Lees verder »

De drie domeinen van de intern begeleider als kwaliteitscoördinator

De beroepsstandaard, en daarmee het functieprofiel, van de intern begeleider is herschreven. Hier zijn verschillende aanleidingen voor te noemen, zoals: onderwijskwaliteit, de ontwikkeling van professionele leergemeenschappen, de toename van expert-leerkrachten en de wens om preventief te werken. De nieuwe beroepsstandaard focust op drie domeinen, waardoor de intern begeleider transformeert naar een kwaliteitscoördinator. Francis van Haandel, voorzitter van de vakgroep intern …

Lees verder »

De drie pijlers van studentenwelzijn

“We zien de laatste 15 jaar dat het met veel studenten niet zo goed gaat door overmatige stress en druk“, zegt Jolien Dopmeijer, Projectleider Studenten bij het TRIMBOS-instituut. De investering om studentenwelzijn te verbeteren is noodzakelijk om het potentieel van jouw studenten te benutten. “Als je niet goed in je vel zit, leer je niet goed”, stelt Jolien. Hoe verbeter …

Lees verder »

Hoe helpt een aandachtsfunctionaris om huiselijk geweld te herkennen op school?

“45% van de Nederlandse bevolking heeft ooit te maken gehad met huiselijk geweld. In haast iedere groep zit dus wel iemand die het heeft meegemaakt. Als aandachtsfunctionaris in het onderwijs is het jouw taak om collega’s te begeleiden bij het correct handelen bij het vermoeden van huiselijk geweld, daarbij rekening houdend met hun eventuele eigen ervaringen”, zegt Bianca Kruijs. Bianca …

Lees verder »

Hoe implementeer je digitaal summatief of formatief toetsen in het VO?

De traditionele manier van toetsen wordt steeds vaker heroverwogen en vervangen door een veilig, digitaal alternatief. Het maakt het namelijk mogelijk om meer uit toetsen te halen: tijdswinst, betere analyse van resultaten en beveiligde afname zijn enkele voordelen. Hoe verwerk je digitaal toetsen in jouw onderwijs? Voordelen van digitaal toetsen Digitaal toetsen is een realiteit in veel onderwijsinstellingen, mede door …

Lees verder »

Podcast: AI bij Saxion: sAxI als AI-studiecoach voor studenten

Annemieke Bosshardt is de dagvoorzitter van de SBO Onderwijs toetscongressen en docent van de 5-daagse cursus Onderwijs- en exameninnovaties voor de examencommissie in het MBO. Daarnaast is ze eigenaar van Zeg het helder – pen & podium voor goed onderwijs, programmamanager Toetsing & AI bij Hogeschool Saxion en adviseur/trainer examencommissies en auditoren. Annemieke heeft samen met haar Saxion-collega’s meegedaan aan …

Lees verder »

Podcast: De docent als AI-trainer

Serge de Beer is videospecialist en ontwikkelaar voor leren & presteren. Hij werkt oorspronkelijk veel in het L&D vakgebied, maar sinds de AI ontwikkelingen wordt hij ook veel gevraagd in het onderwijs. In deze podcast beantwoordt hij vragen als: Hoe denk je dat docenten om moeten gaan met de ontwikkeling van generatieve AI? Welke kansen biedt generatieve AI in de …

Lees verder »

Podcast: AI is nu vooral AH: ad hoc. Welke stappen zijn nodig?

Erdinç Saçan is senior docent bij de Fontys ICT, Trainer, Blogger en voormalig Digital Marketeer met werkervaring bij Corendon, TradeDoubler, Prijsvrij, Fontys, Google Digitale Werkplaats en ICM. Hij spreekt veel over Artificial Intelligence, EdTech en Social Media en schreef een boek over inclusieve AI. In deze podcast vertelt hij over wat hij in het onderwijs ziet gebeuren sinds de opkomst …

Lees verder »

Hoe stel je meetbare doelen als L&D-afdeling?

Myrthe Wildeboer is adviseur leren en ontwikkelen bij de gemeente Den Haag. Ze is in deze rol verantwoordelijk voor de inzet van het leermanagementsysteem en adviesvragen rondom leren en ontwikkelen binnen de gemeente. Gemeente Den Haag wil meer datagedreven werken, en de L&O-afdeling is geen uitzondering. Myrthe schreef zich in voor het leertraject Learning Analytics om te achterhalen hoe de …

Lees verder »

Podcast: Hoe houd je in het ontwerpen van je toetsen rekening met AI?

Tijdens het congres Toetsen & Examineren in het mbo hebben sprekers Sander van Acht en Dieter Möckelmann een podcast opgenomen over AI in het onderwijs. Hoe zorg je er nu voor dat je AI inzet om leren te versterken? Sander van Acht, Onderwijskundige en eigenaar Flooow Dieter Möckelmann, Expert impact technologie op leren Ontdek de fascinerende wereld van kunstmatige intelligentie in het onderwijs …

Lees verder »

Wat kun je als gedragsspecialist op de basisschool doen om de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen te bevorderen?

Een gedragsspecialist bekijkt en begeleidt de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen en het bouwen van positieve groepen met een veilige leeromgeving. Daarbij ondersteunt hij/zij collega’s bij het in goede banen leiden van ongewenst gedrag. Hiermee creëren zij meer ruimte voor onderwijs, waardoor ook de onderwijsresultaten verbeteren. Gerda Wassink, docent en trainer op het gebied van communicatie en gedrag, vertelt wat …

Lees verder »

Onderwijskwaliteit en gelijke kansen prioriteit tijdens Prinsjesdag 2023

De derde dinsdag van september: Prinsjesdag. Een dag van optimisme en kritiek waar het demissionaire kabinet de onderwijsplannen voor 2024 heeft gepresenteerd. De Nederlandse onderwijsbegroting voor 2024 bedraagt 55,4 miljard euro. Bestrijding van het lerarentekort en kansenongelijkheid blijven prioriteiten in de onderwijsbegroting. Goed onderwijs en basisvaardigheden: een basisrecht De dalende onderwijskwaliteit is een terugkerend thema dat ook in 2024 hoog …

Lees verder »

Hoe coördineer je burgerschapsonderwijs in het PO en VO?

Scholen in het PO en VO zijn verplicht om te investeren in burgerschapsonderwijs. Het is namelijk een basisvaardigheid, die net als taal en rekenen terugloopt in kwaliteit. “De overheid biedt scholen een subsidie aan om deze vaardigheden te verbeteren. Scholen kiezen vaak om het burgerschapsonderwijs te verbeteren met deze subsidie, mede omdat de inspectie hier streng op controleert”, aldus Arie …

Lees verder »

Hoe implementeer je een LMS in de zorg?

“De veranderende zorg vraagt om andere vaardigheden, competenties en houding. Je krijgt collega’s mee in deze transitie als je weet wat zij nodig hebben. Ik onderzocht dat en heb het gebruikt als input voor de implementatie van een nieuwe LMS”, zegt Ester Grootenboer, praktijkopleider in de zorg bij PZC. Hoe heeft Ester theorie en praktijk gecombineerd om een LMS in …

Lees verder »

Hoe kader je de rol van zorgcoördinator in het MBO?

Wat is de positie van de zorgcoördinator in het MBO? Welke verantwoordelijkheden horen bij de rol? Hoe communiceer je vanuit jouw expertise duidelijk naar ouders en studenten? Het zijn vragen van Simone van de Ven toen ze zorgcoördinator bij Zadkine werd. “Ik merkte bij de start van het schooljaar dat ik gaten had in informatie. Ik wou mijn verantwoordelijkheden en …

Lees verder »

Luister naar de student om de motivatie om te leren te bevorderen

Gedurende het schooljaar 2021-2022 stopten ruim 30.000 studenten voortijdig met hun studie, haast allemaal mbo’ers. Emma de Nooij, mbo-uitblinker en onlangs afgestudeerde student Mediaredactie bij ROC van Twente, zegt dat een gebrek aan motivatie hieraan ten grondslag ligt. Waar komt dit gebrek aan motivatie vandaan en wat kunnen we eraan doen? Waarom neemt de motivatie om te leren af? Emma: …

Lees verder »

Hoe creëer je een rijke speelleeromgeving die de basis legt voor formeel leren?

“Kleuters komen in een rijke speelleeromgeving in aanraking met allerlei begrippen en vaardigheden. Hierdoor is er al een basis wanneer deze begrippen voorbijkomen tijdens formeel leren”, aldus Mike Nijskens, zelfstandig onderwijsadviseur. Hoe creëer je een rijke speelleeromgeving gericht op jouw specifieke doelen en hoe stimuleer je kleuters vervolgens om te spelen? Het belang van een rijke speelleeromgeving Mike: “het is …

Lees verder »

Drie strategieën die de schrijfvaardigheid verbeteren

Schrijfvaardigheid beïnvloedt succes in het onderwijs en het werkende leven. Het primair onderwijs is de basis, maar hier staat schrijven niet hoog op de agenda. Monica Koster, schrijfvaardigheidsexpert bij Tekster, deelt drie strategieën om het schrijfonderwijs in het PO te verbeteren. “We weten welke strategieën werken, maar ze worden slechts mondjesmaat toegepast in het onderwijs”, zegt Monica. Welke strategieën verbeteren …

Lees verder »

Hoe verbeter je de informatievoorziening in het onderwijs?

Een verbeterde informatievoorziening in het onderwijs zorgt dat je beter inspeelt op de behoefte van jouw klanten. Wie zijn deze klanten en waar bevinden zij zich in de klantreis? Hoogstwaarschijnlijk zit je op de benodigde data om de vragen te beantwoorden, maar activeer je het potentieel niet. Marijn van Haperen, Customer Insights Specialist bij Intouch365, vertelt hoe een customer data …

Lees verder »

Zeven criteria voor effectieve communicatie in het onderwijs

Communicatie is erg belangrijk in de concurrerende markt van het onderwijs. Hoe overtuig je studenten om voor jouw opleiding te kiezen? Hoe pak je in een wereld vol ruis de aandacht van jouw lezer? Martin van Kranenburg, neuromarketeer, deelt de zeven criteria waarmee je bepaalt of jouw tekst goed genoeg is om op te vallen in de zee van online …

Lees verder »

Hoe draagt een NT2-opleiding bij aan de Nederlandse taalverwerving van anderstalige leerlingen?

De populatie anderstaligen in Nederland groeit gestaag sinds de komst van gastarbeiders in de jaren zestig en zeventig. Een veelvoorkomende misvatting is dat migrantenkinderen de Nederlandse taal beheersen, omdat zij in Nederland zijn geboren. De kans is echter groot dat zij vooral hun moedertaal spreken, waardoor ze de Nederlandse taal niet voldoende beheersen en talloze problemen ondervinden in het onderwijs. …

Lees verder »

Wat zijn de veertien meest effectieve leerstrategieën?

Is een deel van jouw leerlingen of studenten niet gemotiveerd of halen ze niet de resultaten die je zou verwachten? De inzet van effectieve leerstrategieën bevordert het zelfregulerend leren van leerlingen en studenten, waardoor motivatie toeneemt en resultaten kunnen verbeteren. Petra Bunnik-Tibbe, onderwijskundig specialist, deelt veertien effectieve leerstrategieën in het PO, VO, MBO en HO. Hoe ga je hiermee aan …

Lees verder »

Podcast: waarom mag jij het congres Toetsen en examineren in het mbo niet missen?

Dat toetsen en examineren een cruciale rol spelen in de kwaliteit van het onderwijs weten we natuurlijk maar hoe we toetsen en examineren vormgeven, wie het ontwikkelt en op welke manier we dat borgen blijft voor veel instellingen een lastig verhaal. Tijdens het congres Toetsen en Examineren in het mbo ga je in gesprek met professionals van andere onderwijsinstellingen over …

Lees verder »

Uitvoering van Passend Onderwijs als zorgcoördinator

Als zorgcoördinator is jouw rol cruciaal bij het uitvoeren van passend onderwijs. Maar hoe geef je effectief invulling aan je taken en verantwoordelijkheden? En hoe krijg je jouw collega’s mee in de veranderingen die nodig zijn met de invoering van passend onderwijs? Simone van de Ven, deelnemer Verkorte opleiding voor de zorgcoördinator VO & MBO, vertelt in deze blog over …

Lees verder »

Hoe zet je storytelling in het onderwijs in?

Storytelling is een krachtig instrument in het onderwijs, zowel in- als extern. Gebruik het bijvoorbeeld om lessen kleur te geven, maar ook om studenten aan te trekken of de interne cultuur te versterken. Verhalen over persoonlijke ervaringen van medewerkers, docenten of studenten zijn hierin van onschatbare waarde. Flor Gerritsen, storyteller en trainer bij HELDEN, vertelt hoe je deze persoonlijke verhalen …

Lees verder »

Wat is het belang van data voor learning & development?

Data is erg belangrijk voor learning & development. Het stelt je namelijk in staat om uitspraken te doen over de effectiviteit van leerinterventies. Data-enthousiasteling Max Mertens noemt data onderbelicht binnen organisaties. Mensen kennen de waarde en potentie van data, maar weten niet waar te beginnen omdat het veel en groot is. Max vertelt in dit artikel hoe je waarde ontleent …

Lees verder »

Vier boekentips voor de middenmanager

Je bent als middenmanager verantwoordelijk voor de aansturing en het functioneren van jouw school, bijvoorbeeld op het gebied van pedagogische en onderwijsinhoudelijke voortgang. Deze verantwoordelijkheid kan druk met zich meebrengen voor startende onderwijsprofessionals die doorgroeien naar een schoolleidersfunctie, bijvoorbeeld als teamleider of conrector. Uit onderzoek naar de ontwikkeling van (onderwijs)professionals blijkt dan ook dat zij gerichte begeleiding nodig hebben, bijvoorbeeld …

Lees verder »

De Staat van het Onderwijs: focus op taal, rekenen en burgerschap

Het rapport “Staat van het Onderwijs 2023” van de Inspectie van het Onderwijs benadrukt de zorgen over de basisvaardigheden rekenen, taal en burgerschap van leerlingen en pleit voor meer inzet van schoolbesturen. Het rapport toont aan dat nog steeds niet alle basisschoolleerlingen het vereiste taal- en rekenniveau halen om succesvol over te gaan naar het voortgezet onderwijs. Bovendien hebben leerlingen …

Lees verder »

Hoe bevorder jij de motivatie van studenten?

De motivatie van studenten wordt vaak gezien als ongrijpbaar, en dat terwijl het erg belangrijk is voor het lerend vermogen van jouw studenten. Onderzoek toont namelijk aan dat gemotiveerde studenten diepgaander leren en beter presteren. Hoe bevorder jij de motivatie van jouw studenten? Lottie Raaijmakers, adviseur Brein en Leren, ontwikkelde de Motivatie-motor op basis van een subsidie van NeurolabNL. Docenten …

Lees verder »

De belangrijkste trends binnen learning & development

De ‘L&D Global Sentiment Survey 2023’ rapporteert jaarlijks de belangrijkste trends binnen L&D op basis van haast 4.000 ingevulde vragenlijsten. Donald H Taylor stelt dat het contrast met vorig jaar enorm is. Social learning was gedurende de pandemie populair, maar zakt nu weg. AI en learning analytics bewandelen daarentegen de omgekeerde weg. Wat zijn de belangrijkste conclusies uit het rapport? …

Lees verder »

Hoe verwerk je ICT in het onderwijs?

ICT verrijkt en versterkt onderwijs, zowel door leerlingen voor te bereiden op een digitale toekomst, maar ook vanwege de onderwijskundige waarde. SBO biedt twee opleidingen aan over de toepassing van ICT: de opleiding Onderwijskundig i-Coach in het PO, VO & MBO en de leerlijn Digitale Didactiek. Margreet Pols, hoofddocent van beide opleidingen, legt uit hoe deze opleidingen zich tot elkaar …

Lees verder »

From active learning to active feedback

Are teachers spending too much time giving feedback on students’ work? What if there was a way to empower students to take more control over feedback processes and improve their work without increasing teacher feedback? Bas Trimbos and David Nicol claim that there is. Build on students’ natural feedback capacity, for example, the feedback that students generate when they compare …

Lees verder »

Ga van actief leren naar actieve, inner feedback

Spenderen docenten te veel tijd met feedback geven op het werk van studenten? Bas Trimbos en David Nicol laten studenten de controle nemen over het feedbackproces om zo hun eigen werk te verbeteren, zonder extra werk voor docenten. Studenten zijn namelijk uitstekend in staat om hun eigen werk van feedback te voorzien, bijvoorbeeld door het te vergelijken met informatie uit …

Lees verder »

Wat zijn de mogelijkheden van ICT in het onderwijs?

ICT heeft vele toepassingen in het onderwijs. Het gaat hierbij niet om snoertjes en stekkertjes, maar juist om hardware en software inzetten om onderwijs te versterken en verrijken. De i-Coach bepaalt hoe ICT eruitziet in de school, om vervolgens collega’s te trainen op het gebied van digitale didactiek. De focus ligt hierbij altijd op de toegevoegde waarde voor het onderwijs. …

Lees verder »

De twee grootste uitdagingen voor leren en ontwikkelen in organisaties

Leren en ontwikkelen in organisaties maakt het verschil voor mensen op de werkvloer. Je ontwerpt als L&D-professional namelijk leeroplossingen die mensen beter maken in hun werk. “Hiervoor moet je echter boven het werk hangen”, aldus L&D-professional Laura van den Ouden. E-Learningadviseur Marcel de Leeuwe vult aan: “je moet daarnaast ook kritische vragen stellen”. Het is beide vereist om tot effectieve …

Lees verder »