Home » Onderwijs (Pagina 4)

Onderwijs

Extra geld voor hoogbegaafde leerlingen in 2019

Vanaf 1 januari 2019 wordt een nieuwe subsidieregeling voor onderwijs aan hoogbegaafden van kracht vanuit de afspraken die gemaakt zijn in het Regeerakkoord. Scholen kunnen dan een aanvraag doen voor extra financiële ondersteuning bij de aanpak en begeleiding van hoogbegaafde leerlingen. Dit meldt Rijksoverheid. Onderwijsminister Slob erkent dat samenwerkingsverbanden en scholen steeds meer aandacht hebben voor de specifieke onderwijsbehoeften van …

Lees verder »

Podcast: Studiekeuzevoorlichting voor laaggeletterde ouders

Ouders hebben steeds meer invloed op het studiekeuzegedrag van jongeren. Jongeren willen graag hun eigen keuzes maken, maar ook hun ouders om advies vragen. Dat vraagt nogal wat van ouders én jongvolwassenen. Welke rol kun je als ouder aannemen in het studiekeuzeproces, hoe kun je je kind een goed advies geven zonder de verantwoordelijkheid voor studiekeuze en studiesucces over te …

Lees verder »

Podcast: wat nemen studenten wel/niet mee in hun studiekeuze?

Ik ben Annejet, bestuurslid van de Landelijke Studentenvakbond, BSc psychologie en een ‘mismatch’ volgens ons huidige onderwijssysteem. Dit omdat ik niet van plan ben (als ik überhaupt een master wil gaan doen) een master in de richting psychologie te gaan volgen. Toch heb ik, net als ongeveer driekwart van de studenten een weloverwogen studiekeuze gemaakt, ben ik erg tevreden met …

Lees verder »

Scholen mogen zelf rekenexamens maken

Middelbare scholen en mbo-instellingen mogen voortaan zelf rekenexamens gaan maken voor hun leerlingen en studenten. Daarmee komt er een eind aan de landelijk verplichte rekentoets. Dat voorstel doen ministers Van Engelshoven en Slob (Onderwijs) vrijdag in een brief aan de Tweede Kamer. Dit meldt Rijksoverheid. Doordat rekenen voortaan een school- of instellingsexamen wordt, kan het examen beter gaan aansluiten bij …

Lees verder »

De i-Coach: pak jij jouw rol in de digitale onderwijs transitie?

De i-Coach zet digitale middelen effectief in om leren te ondersteunen en op een hoger niveau te brengen! Een deel van de scholen zijn actief bezig met het effectief omgaan met digitale media! Echter, hoe de leerlingen opgeleid worden is afhankelijk van de interesse van afzonderlijke leraren, een bevlogen schoolleider of schoolbestuur die inzet op ICT. Welke rol kan een i-Coach …

Lees verder »

Empoweren heeft effect!

“Empoweren van lerenden”: het grotendeels overdragen van de regie over en de verantwoordelijkheid voor het leren aan de lerende professional zelf. Waarom? Veel organisaties bieden e-learningzelfstudiemodules aan hun medewerkers. Zij zijn verplicht om de modules pagina voor pagina tot zich te nemen en worden zo bij de hand genomen. Als het leermateriaal of training ontbreekt, stopt het leren. Deze aanpak …

Lees verder »

Betere verantwoording onderwijsgeld nodig

Onderwijsbesturen moeten beter gaan verantwoorden hoe zij hun geld uitgeven en waarom. Ministers Van Engelshoven en Slob (Onderwijs) willen dat besturen gaan vastleggen hoeveel geld hun scholen krijgen, hoeveel reserves er zijn en hoeveel geld er gebruikt wordt voor het bestuur. De ministers volgen daarmee een advies van de Onderwijsraad op, zo schrijven zij maandag in een brief aan de …

Lees verder »

Toetsdeskundigen Cito en Teelen beoordelen elkaar

Eind 2017/begin 2018 hebben Cito en Teelen elk vijf van elkaars Toetsdeskundigen beoordeeld op basis van het NVE-profiel Toetsdeskundige. Dat is toch wel zo eerlijk als je zelf ook kandidaten beoordeelt; Practice what you preach! ‘Leerling-gedrag’ Zelf in de rol van ‘de kandidaat’ kruipen was voor de meeste toetsdeskundigen een goede ervaring. Typisch ‘leerling-gedrag’ was ons daarbij niet vreemd. We …

Lees verder »

Finnish Higher Education: what defines success?

Peer support, teacher’s motivation, student goals, student motivation, self-efficacy beliefs, self-regulation, teaching method and student – teacher interaction: there are so many variables that define the success of a Higher Education system. In this intertwined process of different variables it’s difficult to say which variable actually impacts an individual student. How do you chose a direction with your higher education …

Lees verder »