Home » Onderwijs (Pagina 2)

Onderwijs

Hoe kun je professionele ontwikkeling bevorderen?

Professionele ontwikkeling is een ‘must’. De wijze waarop professionalisering, bijvoorbeeld van docenten, vorm krijgt is echter voor verbetering vatbaar. Waardoor kenmerkt effectieve professionele ontwikkeling zich? Wat zijn geleerde lessen van een ervaren schoolleider en opleider op dit terrein? Eric Sheninger heeft ruime ervaring als docent, schoolleider en als opleider van docenten en schoolleiders. Hij vat een review studie samen waarin …

Lees verder »

Wat kunnen we leren van het Niekée en Agora onderwijs?

Tjip en Sjef, beiden sprekers op het congres Next step in Higher Education, gingen met elkaar in gesprek over Sjef’s strijd voor beter onderwijs. Nikée Agora gaat uit van een belangrijk principe: elk mens is een leermachine. Luister de podcast en leer hoe jij je hersenen opschoont en geconditioneerde schijnwaarheden loslaat. Beluister de podcast: Met dank aan Tjip de Jong, …

Lees verder »

Drie randvoorwaarden voor een hogere motivatie van jouw student

Docenten vinden het belangrijk dat hun leerlingen gemotiveerd zijn en plezier halen uit het naar school gaan. Motivatie speelt binnen iedere school een belangrijke rol en komt geregeld tussen in gesprekken onderling tussen docenten en met directies. Uit onderzoek komt naar voren dat de motivatie van studenten in Nederland achterblijft ten opzichte van andere landen (Inspectie van het onderwijs, 2014). …

Lees verder »

Sluiten jouw leeractiviteiten aan bij een integrale benadering van werkplekleren?

Een integrale benadering van werkplekleren vraagt een specifieke plaats en aanpak van je leeractiviteiten, zowel op de werkplek als buiten de werkplek. Zijn jullie cursussen, trainingen, e-learning, coaching, instructie, performance support etc. daarop ingericht? De onderstaande korte checklist geeft meer inzicht. Ofwel; wat heb je nog te doen.  Omcirkel de score die het beste past bij je leeractiviteiten of leerpad. …

Lees verder »

Curriculum (her)ontwerpen middels Design Thinking

Curriculum (her)ontwerpen middels Design Thinking

Door maatschappelijke veranderingen is de rol van onderwijsinstellingen aan het veranderen (Schnabel et al. 2015). Docenten zijn zich steeds meer bewust van het feit dat zij studenten ook moeten toerusten met kennis vaardigheden die gericht zijn op Self-Directed Learning. Het gaat om meer dan alleen voorbereiden op het vakinhoudelijke beroep, temeer omdat de levensduur van deze beroepen in de dynamische …

Lees verder »

Prinsjesdag 2019: helaas weinig extra investeringen voor het onderwijs

De onderwijsbegroting voor 2020 brengt geen extra investeringen voor het onderwijs. De lerarentekorten zijn een groot probleem in het PO en VO, maar ook hier geeft het kabinet helaas in 2020 niets extra’s aan uit tot grote teleurstelling van o.a. AOb-voorzitter Liesbeth Verheggen. Alle kinderen in Nederland hebben recht op goed onderwijs. Met dit lerarentekort, gaat de kwaliteit van onderwijs …

Lees verder »

Schuld bij pesten

In gesprekken met mensen over hun pestgedrag, kom ik nogal eens een denkfout bij pesten tegen. De schuld van het pesten legt de pester bij de gepeste neer. Niet altijd om de schuld af te schuiven, maar omdat men dat werkelijk meent. Natuurlijk zijn er ook genoeg pesters, die de schuld aan de gepeste geven om zelf niet in de …

Lees verder »

Hoogbegaafde leerlingen halen toch altijd hoge scores?

Hoogbegaafde kinderen hebben uitdaging nodig, dat is wel bekend. Wat we soms vergeten is slechts een nuance. Alle kinderen hebben uitdaging nodig. Een mens leert pas iets nieuws in de zone van de naaste ontwikkeling. Niet te makkelijk, ook niet té moeilijk. Met inspanning bereikbaar: de juiste uitdaging. Die zone ligt bij hoogbegaafde kinderen verder dan bij de gemiddelde leerling, …

Lees verder »

7 Principes van een Integrale Benadering van Werkplekleren

Door: Peter van Overbruggen, hoofddocent Cursus Integrale benadering van werkplekleren. Wat maakt werkplekleren zo populair? Het lijkt het nieuwe credo. Terwijl het al zo oud is als dat de mens werkt. De mens heeft altijd geleerd tijdens het werken. Dat maakt het moment om iets te leren ook zo krachtig. Zijn andere momenten om te leren, b.v. buiten het de …

Lees verder »