Column: blaffen of bijten? Onderwijs in Nederland

Het motivatieboek ‘Is het voor een cijfer?’ dat ik samen met onderwijsgoeroe, ondernemer en oprichter van Novilo Tijl Koenderink mocht schrijven, is een succes. Toeval of niet, de staatssecretaris van OCW, Sander Dekker, kwam met een opiniestuk in de Volkskrant waarin hij een lans brak voor enkele onderwijsvernieuwingen zoals we die ook in ons boek hebben aangestipt.

Sterker nog: Tijl had het ministerie twee jaar geleden al een stel aanbevelingen gedaan, die verdacht veel leken op die van Dekker: zelfs de formulering leek dezelfde. Waarschijnlijk is het bij Dekker uit een laatje komen vallen. Het betreft zaken als een cum laude examen voor scholieren, eerder examen kunnen doen, gedifferentieerd examen kunnen doen met vakken op vwo- en havoniveau, enz.

Kern van alle voorstellen: presteren moet lonen en kijken naar sterke kanten van leerlingen in plaats van focussen op wat leerlingen niet kunnen.

Toch blijft het raar dat de staatssecretaris zelf met deze wensen komt. Dat vond de VO-raad ook toen die in een reactie stelde dat het prachtige plannen waren, maar dat eerst de wet veranderd moest worden voordat ze kans van slagen zouden hebben. En juist Dekkers ministerie moet de wet- en regelgeving aanpassen. Als Dekker het echt wil, waarom voert hij het dan niet in?

Zoals Tijl het bondig stelde: Het gaat nog niet slecht genoeg in Nederland. En zolang we nog altijd door ons ijzersterke middelmaat onderwijs binnen de top tien van alle Europese onderwijsonderzoekjes blijven vallen, dringt de noodzaak tot verandering zich niet urgent genoeg op.

Dus waarschijnlijk blijft het bij blaffen. De bedrijfspoedel in plaats van de bijtende en niet aflatende terriër. Maar misschien zie ik het verkeerd. Of gaat morgen echt het licht uit en gaat het wel slecht genoeg. Dan hebben we kans. Maar alleen dan.

Geschreven door Roland Louwerse

Over sbo

Het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid (SBO) organiseert jaarlijks zo’n 200 opleidingen en congressen over o.a. onderwijs, veiligheid, milieu & RO, zorg, bouw & infra en overheid.

Bekijk ook

Hoe implementeer je digitaal summatief of formatief toetsen in het VO?

De traditionele manier van toetsen wordt steeds vaker heroverwogen en vervangen door een veilig, digitaal …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *