De 10 belangrijkste eigenschappen van de i-Coach

Ontwikkelingen zoals internet en sociale media hebben het leven drastisch veranderd de afgelopen jaren. Zo ook het onderwijs; leraren hebben tegenwoordig te maken met kinderen en jongeren die toegang hebben tot smartphones, tablets, computers en Social Media platformen. Dit biedt veel mogelijkheden en tegelijkertijd verandering qua kennis en vaardigheden in het onderwijs. Verandering roept vragen op, vragen zoals:

  • Hoe en welke digitale middelen zet ik in om het onderwijs te verrijken?
  • Hoe krijgen we alle collega’s mee in de school?
  • Waarom kies ik voor een bepaald platform?
  • Wie is verantwoordelijk voor deze ontwikkelingen binnen de school?


i-Coaches zijn docenten die de uitdaging aan gaan om zijn of haar affiniteit met ICT en coaching verder te ontwikkelen. Als i-Coach heb je een dubbele taak, je bent zowel verantwoordelijk voor een stuk digitale/didactische kennis en tegelijkertijd heb je een belangrijke coachende rol. De i van i-Coach staat voor innovatie, inspiratie en inbedding van ICT in het onderwijsprogramma.

i-Coach: 10 belangrijke eigenschappen

  1. Verbind ICT en onderwijsinhoud, gebruik ICT om te leren
  2. Stel didactiek voorop in plaats van techniek. Gebruik didactische werkvormen zoals oplossingsgericht werken en Action Learning
  3. Inspireer, innoveer en zorg voor inbedding in het onderwijsprogramma
  4. Gebruik theoretische modellen voor de integratie van ICT in het onderwijs
  5. Organiseer leren van en met elkaar, zorg voor kennisdeling in de organisatie
  6. Neem elke hulpvraag van collega’s serieus, steun in plaats van sturen
  7. Laat andere nadenken over zaken die zij willen veranderen, wat is de gewenste situatie
  8. Houd de uiteindelijke doelen/resultaten in het oog
  9. Wees flexibel maar bied tegelijkertijd structuur door middel van overzichten
  10. Kijk naar de verschillende competenties in het team, sta open voor feedback van collega’s en probeer niet te oordelen

 

De afgelopen jaren is er veel in het onderwijs en ICT geïnvesteerd, dit levert nog niet altijd het gewenste resultaat en leeropbrengsten. Om dit gewenste resultaat te bereiken is een i-Coach in de onderwijsorganisatie essentieel. Krijg antwoord op uw vragen in de opleiding tot i-Coach en zorg dat digitale veranderingen in de school een gezamenlijk doel worden waar de hele organisatie van profiteert.

Download de brochure

 

Over sbo

Het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid (SBO) organiseert jaarlijks zo’n 200 opleidingen en congressen over o.a. onderwijs, veiligheid, milieu & RO, zorg, bouw & infra en overheid.

Bekijk ook

Hoe draagt AI bij aan het leren van studenten én docenten?

Waarom verwachten we dat studenten zelf in staat zijn om leren te reguleren, terwijl we …

èèn Reactie

  1. Bedankt voor het delen van je blog. Ik heb hier weer wat inspiratie van op gedaan! ICT kan veel beter geïmplementeerd worden in de coachingsbranche.

    Groetjes Sandra

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *