Drie tips voor een taalcoördinator op de basisschool

De taalcoördinator op de basisschool heeft de belangrijke functie om het taalonderwijs te verbeteren. Dit is hard nodig: het niveau van taalonderwijs onder jongeren daalt namelijk, aldus de Inspectie van het Onderwijs. Quinty Reijnders, leerkracht bij basisschool De Kleine Keizer in Den Haag, werd recentelijk taalcoördinator. Zij volgde de opleiding Taalcoördinator PO van SBO om de rol beter in te vullen. Ze nam uit deze opleiding diverse concrete handvatten mee die ze dagelijks toepast.

Waarom ben je taalcoördinator op jouw basisschool geworden?

Ik heb een grote voorliefde voor taal en de basisschool was op zoek naar een taalcoördinator. Het leek me een goed moment om de opleiding te doen”, aldus Quinty. De deelname aan de opleiding bleek een schot in de roos: “de rol als taalcoördinator bevalt tot nu toe heel goed. Ik ben al bij een aantal collega’s in de klas geweest en heb een aantal handleidingen geschreven. We zijn dus goed bezig om het taalonderwijs in onze school te verbeteren”.

Welke handvatten heb je opgedaan tijdens de opleiding?

Quinty: “ik gebruik in mijn eigen klas al bepaalde methoden, maar we zijn als school op zoek naar een nieuwe methode om begrijpend lezen te geven. De handvatten die ik heb meegenomen uit de opleiding deel ik binnenkort met mijn collega’s, zodat iedereen hiermee aan de slag kan”. Quinty deelt methoden die ze heeft opgedaan tijdens de opleiding, die ze nu toepast binnen het taalonderwijs:

  • Rijke teksten, deze teksten zijn ideaal om aan woordenschat, leesbegrip en spreek- en schrijfvaardigheid van jouw leerlingen te werken. Een rijke tekst heeft een duidelijke structuur, origineel taalgebruik en een gevarieerde woordenschat.
  • Close reading, daag een leerling uit om een tekst meerdere keren te lezen met iedere keer een andere opdracht. Hij of zij kijkt hierdoor steeds op een andere manier naar een tekst. Leerlingen leren teksten op deze manier beter begrijpen.
  • Dictees, laat de antwoorden direct zien als je een dictee afneemt. Leerlingen zijn dan nog bezig met de verbinding tussen klank en letterkeuze. Afhankelijk van je spellingmethode is feedback dan effectiever dan na het dictee, omdat ze dan weer opnieuw moeten nadenken over de verbinding.

Hoe reageren collega’s en leerlingen op deze handvatten?

Alle collega’s sluiten aan en zijn geïnteresseerd in mijn voorstel, tot nu toe zijn ze allemaal erg enthousiast!”, aldus Quinty. Het taalonderwijs op basisschool De Kleine Keizer in Den Haag gaat verbeteren, mede dankzij de opleiding Taalcoördinator PO, maar voornamelijk dankzij het enthousiasme van Quinty en haar collega’s! Leerlingen reageren ook enthousiast op de nieuwe leermethoden. Zij hebben dan ook meer plezier in leren!

Hoe heb je de opleiding ervaren?

Heel prettig, de docenten waren rechtstreeks en heel reëel met wat ze van ons vroegen qua opleiding en opdrachten. Ze waren heel open in hun antwoorden en te allen tijde bereikbaar. De opleiding voelde elke keer weer als een uitje! Ik zou de opleiding dan ook zeker aanraden”, aldus Quinty.

Analyseer het taalonderwijs op jouw school

Wil jij als taalcoördinator het taalonderwijs op jouw basisschool verbeteren? Schrijf je dan in voor de opleiding Taalcoördinator PO van SBO! Je leert het huidige taalonderwijs analyseren, effectief onderwijs toepassen en taalvaardigheid stimuleren. Willen meerdere docenten in jouw school of scholengroep aan de slag als taalcoördinator? Kies dan voor een Incompany-opleiding op maat!

Over sbo

Het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid (SBO) organiseert jaarlijks zo’n 200 opleidingen en congressen over o.a. onderwijs, veiligheid, milieu & RO, zorg, bouw & infra en overheid.

Bekijk ook

Hoe draagt AI bij aan het leren van studenten én docenten?

Waarom verwachten we dat studenten zelf in staat zijn om leren te reguleren, terwijl we …

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *