Effectief orkestreren van leeroplossingen in een matrix: Hoe maak ik mijn leren blended?

Door: Peter van Overbruggen, hoofddocent van de cursus betere performance met werkplekleren.

Werkplekleren is actueel. Steeds meer leerprofessionals herkennen en erkennen dat werkplekleren een onmisbaar onderdeel in blended leren is en vooral belangrijk bij het leveren van performance door medewerkers in een bedrijf of organisatie. Dus niet alleen voor beginnende beroepsbeoefenaars (b.v. studenten) maar ook medewerkers die al langer in een bedrijf werken. Ook voor deze medewerkers is het van belang dat ze kunnen leren op het moment dat ze dit nodig hebben, zowel in voorbereiding als tijdens het werk. Dus voor leerprofessionals is het zaak om naast verschillende leeroplossingen voor medewerkers buiten het werk, ook leeroplossingen tijdens het werk te organiseren. Meeste leerprofessionals richten zich vooral op de leeroplossingen buiten het werk, ook wel formele leeroplossingen genoemd. Maar blended leeroplossingen zijn het meest effectief met goede werkplek leeroplossingen

Op welke wijze ben jij hier al mee bezig? Of heb je nog geen leeroplossingen voor de werkplek georganiseerd?

Om leeroplossingen op de werkplek mogelijk te maken hanteren we de volgende 2 principes:

  • Het leren moet zo goed mogelijk ingebed worden in de daadwerkelijke workflow. Dus liefst direct toepasbaar in het proces waar je op dat moment mee bezig bent. Of dit nu bijvoorbeeld een applicatie op je device is, directe zorgverlening of salesproces.
  • We moeten het leren mogelijk maken terwijl de medewerker in de workflow aan de slag is. Dus dat betekent dat het werk ofwel de performance van de medewerkers niet of heel beperkt (b.v. 1 minuut) wordt onderbroken.

Een handig hulpmiddel om duidelijk te krijgen hoe je leeroplossingen zich hiertoe verhouden ofwel zijn georkestreerd ten opzichte van de werkplek en daarbuiten, gebruiken we de volgende matrix (Bron: Apply Synergies):

Je plaatst al je beschikbare leeroplossingen in de matrix waarbij de X-as “de mate waarin het leren in het werk is ingebed” aangeeft en de Y-as “de mate waarin het werk wordt onderbroken door leren”. Je inventariseert al je huidige type leeroplossingen en zet deze op de juiste plaats in de matrix. Dit geeft een beeld van mate waarin werkplekleren al een plaats heeft in je aanbod van leeroplossingen. Of dat je op zoek moet gaan naar passende leeroplossing(en) voor werkplekleren. In de afbeelding zie je al enkele voorbeelden van leeroplossingen op- of dichtbij de werkplek.

Meer weten over leren op de werkplek?

Wil je meer weten over welke ontwerpprincipes je gebruikt om werkplekleeroplossingen effectief in te zetten? Of om een compleet ontwerp te maken met de 5 Moments of Need™ methode?

Meld je dan aan voor de cursus Beter Performance met Werkplekleren.

Over sbo

Het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid (SBO) organiseert jaarlijks zo’n 200 studiedagen en opleidingen over o.a. ruimtelijke ordening & milieu, bestuur, verkeer & vervoer, sociale zekerheid, onderwijs en gezondheidszorg.

Bekijk ook

Herkennen van hoogbegaafde leerlingen

Wist je dat zo’n 16% van alle leerlingen een IQ heeft hoger dan 115? Jij …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *