Ervaringen en frustraties met online strategieën in hoger onderwijs

Ik volgde op 2 november het Learning2015 Event van Elliott Masie in Orlando (US). Daar volgde ik een sessie over Online Learning Strategies for Higher Education van discussieleider Glenn Greenberg, Director of Online Education, American University Washington College. Naast de vele Amerikanen afkomstig van diverse university’s in de US, zijn er ook Nederlanders van twee hogescholen en een universiteit aanwezig.

Het is een sessie waarin ervaringen worden uitgewisseld op het gebied van online learning. Wat is uw strategie en welke obstakels komt u tegen in uw praktijk?

Struikelblokken bij online learning

De struikelblokken blijken een geliefd onderwerp en daar besteden we dan ook veel tijd aan. Opvallend is dat de problemen die universiteiten in de US ervaren, gelijk zijn aan de dingen die wij in Nederland tegenkomen. Amerika loopt dus helemaal niet ver op ons voor. Of anders gezegd: wij lopen helemaal niet achter in deze ontwikkeling. Wat als nadeel heeft dat we ook geen best practices en proof of concepts als voorbeeld hebben. Voorlopig kunnen we alleen leren door ergens te beginnen, te ervaren en weer opnieuw te beginnen.

Wat zijn de struikelblokken als u start met online learning in het HO?

  1. Technologie – nieuwe vormen van leren passen niet in de oude systemen (infrastructuur)
  2. Hoogleraren hebben geen tijd (het kost veel moeite om materiaal te veranderen)
  3. Faculteitsbestuur support de nieuw online strategie niet. Volgens een deelnemer gaat er bij zijn universiteit 4% van het budget naar de ontwikkeling van online leren en 40% naar bricks & mortar.
  4. Cultuur – ook studenten gedragen zich volgens het oude patroon en komen niet in opstand tegen het oude systeem. Het is dus niet alleen onwil van docenten.
  5. Gemis aan online vaardigheden. We gaan er van uit dat studenten weten hoe ze online moeten studeren, maar dat blijkt onterecht. Docenten krijgen een andere rol en tijdsverdeling. Bijvoorbeeld: moet een docent echt altijd meteen reageren op een online-gestelde vraag? Hoe we daar mee om moeten gaan is nog onbekend.
  6. Gebrek aan technische kennis, misschien zelfs angst dat het fout kan gaan met techniek.
  7. Angst voor verlies van werk.
  8. Angst dat ‘students want it all’ (classroom AND online)
  9. Geen medewerking van accrediterende instanties

Een indrukwekkend lijstje, waarbij zelfs de onschuldige lezer zou adviseren: begin er niet aan!

Tips voor online learning

Een deelnemer geeft toch een mooi voorbeeld van hoe zijn universiteit gewoon is begonnen. Niet met een perfecte versie, maar door telkens te verbeteren. Step by step. Ze zijn gestart met het opnemen van colleges om te gebruiken voor een volgende lichting studenten. Voor elk volgend semester werkt de docent aan verbetering van het materiaal. Het duurt een paar semesters voordat docenten hieraan gewend zijn, maar nu is het gebruikelijk om het materiaal van hun lessen telkens opnieuw aan te scherpen.

Andere manieren om te starten zijn:

  1. Begin met cursussen die geen certificatie nodig hebben.
  2. Knip opleidingen op in kleinere eenheden
  3. Betrek alumni bij het ontwikkelen van uw opleiding. Zij kennen de opleiding en weten wat aan te scherpen door hun ervaring in de praktijk.
  4. Laat studenten meehelpen om content (of huiswerk) te creëren.

Door: Ank Dierckx, Eventmanager Next Higher Education

Meer weten over online strategieën in het hoger onderwijs?

logo next higher educationWilt u meer weten over online strategieën in het hoger onderwijs? Kom dan naar Next Higher Education. Op 8 december geeft Willem van Valkenburg tijdens Next Higher Education een sessie over ‘Alles wat u altijd al wilde weten over MOOCs’.

Bekijk het complete programma

 

Meer weten over optimaal leren binnen organisaties?

Next Learning 2016Next Learning is hét event voor de learning-professional, of u in het Hoger Onderwijs werkzaam bent of niet. Op 19 april 2016 bepaalt u uw eigen programma: het gaat om úw leerrendement.

Lees meer over Next Learning 2016

 

Ga mee: Learning Trip 2016

Wil je optimaal inspelen op de behoefte van de lerende werknemer? Ga mee ‘naar Masie’ op de unieke Learning Trip 2016: 22 t/m 28 oktober in Orlando. Learning Trip 2016Zoals je hierboven al hebt gelezen, is deze reis rijk aan inzichten, goede gesprekken en voorbeelden uit de praktijk. En het biedt een goed gezelschap van (Nederlandse) leerprofessionals onder elkaar. Next Learning is co-host en een warm aanbeveler!

  • Je gaat naar huis met de laatste updates over leren in jouw organisatie
  • Je begrijpt wat werknemers nodig hebben (ook: wanneer en waar)
  • Je krijgt volop netwerkmogelijkheden om van andere deelnemende collega’s te leren
  • Je krijgt het complete pakket: neem deel aan Learning 2016 én diverse exclusieve workshops & ontmoetingen met internationale experts (zoals Bob Mosher en Conrad Gottfredson).

Bekijk het programma van de Learning Trip 2016  

Over sbo

Het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid (SBO) organiseert jaarlijks zo’n 200 opleidingen en congressen over o.a. onderwijs, veiligheid, milieu & RO, zorg, bouw & infra en overheid.

Bekijk ook

Hoe draagt AI bij aan het leren van studenten én docenten?

Waarom verwachten we dat studenten zelf in staat zijn om leren te reguleren, terwijl we …

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *