Hoe vervul jij de taak van i-Coach succesvol?

Jij hebt als i-Coach een belangrijke taak binnen jouw school of scholengroep. ICT is namelijk niet meer weg te denken uit het onderwijs. Kinderen werken op school én thuis steeds vaker digitaal. Dit is een goede ontwikkeling, omdat zij in de toekomst ook ICT gebruiken om te leven en werken. Is de school én zijn jouw collega’s klaar voor een digitale toekomst? Margreet Pols stelt jou tijdens de opleiding Onderwijskundig i-Coach in het PO, VO & MBO in staat om jouw collega’s te begeleiden naar effectief digitaal onderwijs.

Wat zijn onderscheidende factoren van de opleiding Onderwijskundig i-Coach?

De balans tussen theorie en praktijk. We maken een praktische vertaalslag van goed onderbouwde kennis”, aldus Margreet. Je gaat aan de slag met theoretische kennis tijdens activerende werkvormen en je leert van medecursisten door samenwerkend leren. De opgedane kennis wordt daarnaast aangepast aan de behoeftes van zowel individuele deelnemers als de groep. Deze opzet zorgt dat je naar huis gaat met (praktische) kennis waar je écht iets aan hebt en waarmee je direct aan de slag kunt.        

Wat maakt de opleiding leuk en nuttig voor deelnemers?

De opleiding Onderwijskundig i-Coach in het PO, VO & MBO gaat altijd over goed onderbouwde theorie en concreet toepasbare kennis en vaardigheden. “Mijn lesdagen wisselen af tussen theorie en praktijk. Ik werk met praktijkvoorbeelden die deelnemers zelf meebrengen, zodat het echt gaat leven. We werken veel in activerende werkvormen, waarbij er gelegenheid is om samen te werken, zodat deelnemers ook onderling hun kennis en ervaringen delen en elkaar inspireren”. Deelnemers leren hierbij om zelf kritisch na te denken en te onderzoeken, zodat ze niet uitsluitend een ‘kunstje’ toepassen, maar zelf inzichten verwerven, waarmee ze ook buiten de theorie aan de slag kunnen.     

Waarom verzorg jij deze opleiding?

Mijn werk is heel afwisselend en uitdagend. Het is mijn taak om ervoor te zorgen dat de deelnemers tot leren komen. Dat vraagt om voortdurende afstemming van de inhoud op de behoefte en praktijk van de groep en van individuele deelnemers”. Margreet beantwoordt dus constant vragen als:

  • Wat weten en kunnen deelnemers?
  • Wat hebben deelnemers nodig in hun werk?
  • Welke oefeningen werken goed voor deze groep en voor deze deelnemer?
  • Wat zit er in de weg om tot leren te komen?

Dit is zowel didactisch als agogisch interessant. Margreet geniet daarnaast van werken met deelnemers. “De dynamiek in de groep, de uitwisseling van deelnemers onderling, de gezamenlijke interesse in het onderwerp i-Coach. Het zijn allemaal elementen die ik erg leuk vind. Het mooiste vind ik het als we samen in een flow geraken en de dag om is voor we er erg in hebben. Al is het misschien nog wel mooier als deelnemers me na de opleiding laten weten hoe ze aan de slag zijn gegaan met de lesinhoud en wat hen dat opgeleverd heeft”.

Leer om invloed uit te oefenen

Margreet geeft tijdens de opleiding mee: “Je hebt nooit controle, wél altijd invloed. Leer hoe je jouw invloed zo goed mogelijk en integer kunt uitoefenen. Je bent dan in staat om ieder kind het beste onderwijs te geven”. Wil jij leren hoe je invloed uitoefent als coach, zodat jouw collega’s effectief digitaal onderwijs realiseren? Schrijf je dan in voor de opleiding Onderwijskundig i-Coach in het PO, VO & MBO van SBO! Deze opleiding is ook als bedrijfsopleiding mogelijk, als meerdere mensen in jouw school of scholengroep i-Coach willen worden.

Over sbo

Het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid (SBO) organiseert jaarlijks zo’n 200 opleidingen en congressen over o.a. onderwijs, veiligheid, milieu & RO, zorg, bouw & infra en overheid.

Bekijk ook

De drie domeinen van de intern begeleider als kwaliteitscoördinator

De beroepsstandaard, en daarmee het functieprofiel, van de intern begeleider is herschreven. Hier zijn verschillende …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *