Perfectionistisch? Vele van ons kennen het! Wanneer je perfectionistisch bent, ben je niet snel tevreden met je resultaat. Perfectionisme is daarom ook niet fijn om te hebben en het kost je veel energie. Om je hierbij te helpen introduceert Dick Verwij van Novilo in deze video de Wet van het verminderende meeropbrengst. Deze wet houdt in dat je in de …
Lees verder »Doorstroming hbo-studenten naar universiteit met een derde afgenomen
Bron: Nationale Onderwijsgids In de aflopen tien jaar is het aantal afgestudeerden dat een masteropleiding volgt met een derde afgenomen. Dit blijkt uit berekeningen van de Onderwijsinspectie. Dit meldt Trouw. Deze cijfers staan haaks op wat minister Bussemaker beoogt: het versoepelen van de overgangen tussen de verschillende onderwijsniveaus. De precieze redenen voor de daling van het aantal masterstudenten is …
Lees verder »Zelforganiserende teams in het onderwijs, kan dat?
De geleerden zijn het er al een tijdje over eens: intrinsieke motivatie van medewerkers wordt vooral veroorzaakt door grote mate van autonomie en enthousiasmerend leiderschap. Personeel wordt daar gelukkiger van en krijgt ruimte om initiatieven te nemen die leiden tot groei in kwaliteit en kwantiteit. Maar geldt dat ook voor onderwijs? Wat heeft het onderwijs tot nu toe gebracht? Kijk …
Lees verder »School failliet: kan dat?
Je hoort het niet vaak, maar het kan. Dit jaar nog: een relatief kleine MBO-school in Goes. Als je naar de laatste jaren kijkt, zijn het vooral de kleinere scholen die failliet gaan. Maar eind 2014 moest gemeente Rotterdam ingrijpen om te voorkomen dat een stichting met 82 scholen de salarissen niet meer kon betalen. Hierbij ging het om 30.000 …
Lees verder »Praktische tips voor het opzetten van een effectief gamification traject
Uit het onderzoek van Deloitte ‘Learning and development trends in The Netherlands – investigating multinationals’ van afgelopen jaar kwam het weer als belangrijkste trend naar voren: ‘Learning focusses on increasing business results.’ Oftewel: hoe helpen de investeringen die we doen in leren en ontwikkeling bij het verbeteren van onze resultaten? ‘Accountability’ is een steeds belangrijker wordend thema en niet alleen …
Lees verder »Wat is een goede onderwijscontroller volgens een bestuurder!?
Robert Leeftink is bestuurder van ROC Utrecht. Hij weet als geen ander welke enorme meerwaarde de controller kan hebben in het onderwijs. Zijn uitgangspunt: het advies van de onderwijscontroller moet niet vrijblijvend zijn, maar juist richtinggevend. Daarmee is de onderwijscontroller niet meer weg te denken in sterk onderwijsbeleid. In dit artikel licht hij zijn visie toe, in antwoord op twee …
Lees verder »Waarom Controller Onderwijs zoveel meer is dan alleen de cijfers op orde!?
Esther Spetter RC, docent van de Verkorte opleiding Controller Onderwijs, voorzitter en lid raden van toezicht in het onderwijs, ziet hoe het vak op dit moment sterk in beweging is. In dit interview geeft Esther haar visie. Wat is op dit moment de grootste uitdaging van de Onderwijs Controller? Eigenlijk zijn het er twee! 1. Anticiperen op krimp Bijna elke …
Lees verder »Belangrijke verschillen beoordelingskader accreditatiestelsel HO
Bron: Het Nederlands – Vlaamse accreditatieorganisatie (NVAO) heeft belangrijke verschillen van de beoordelingskaders accreditatiestelsel hoger onderwijs Nederland 2014 – 2016 in kaart gebracht. Meer eigenaarschap medewerkers en studenten Lastenverlichting binnen het beoordelingskader is het aantal soorten beoordelingen teruggebracht van 7 naar 2 (instellingstoets kwaliteitszorg (ITK) en opleidingsbeoordeling). Overlap kader ITK en beperkte beoordeling weggenomen; veel ruimte om beoordeling …
Lees verder »5 essentiële kwaliteiten van professionals in een snel veranderende wereld
Docenten en bestuurders in het hoger onderwijs halen alles uit de kast om studenten voor te bereiden op een snel veranderende beroepspraktijk. Tegelijkertijd lijken studenten vooral te leren om zich binnen de comfortzone van het toetsbare onderwijs te bewegen. Excellentie zou dan betekenen dat studenten hoge cijfers voor de toetsen halen, in plaats van dat ze kritisch en innovatief zijn. …
Lees verder »Nieuw beoordelingskader accreditatiestelsel aangenomen
De Tweede Kamer heeft het nieuwe Beoordelingskader accreditatiestelsel hoger onderwijs Nederland 2016 op 3 november 2016 aangenomen. Tijdens Next Higher Education op 7 december geeft de NVAO een uitgebreide toelichting op het nieuwe beleid en de ervaringen tot nu toe. U heeft uiteraard de gelegenheid om al uw vragen en opmerkingen rechtstreeks met de ‘makers’ te bespreken. Beoordelingskader accreditatiestelsel hoger …
Lees verder »