Hoger Onderwijs

De mentale gezondheid van jongeren verdient aandacht

Het RIVM heeft een rapport gepubliceerd waaruit blijkt dat de mentale gezondheid van jongeren al jaren achteruitgaat. De druk om te presteren ligt hieraan ten grondslag en de coronapandemie heeft daar nog een schep bovenop gedaan. De coronapandemie heeft er echter ook voor gezorgd dat er eindelijk meer aandacht is voor het welzijn van jongeren en de rol van volwassenen …

Lees verder »

Huiselijk geweld: tips voor gesprek met jongeren

Als je je zorgen maakt over een jongere, je ziet signalen die kunnen wijzen op kindermishandeling of huiselijk geweld, dan ga je in gesprek met de jongere. Ouders behoren hierover geïnformeerd te worden, zeker als het kind nog geen 12 jaar oud is. Maar in verband met de veiligheid van de jongere, de docent of anderen, kan besloten worden om …

Lees verder »

Aan de slag met constructive alignment – één van de meest belangrijke principes in onderwijs en toetsing

Stel je eens voor dat de sectie Biologie als een van de leerdoelen heeft gesteld: adviezen voor gezonde voeding kunnen geven met behulp van de schijf van vijf. De leraar Biologie besteedt in de lessen vervolgens vooral aandacht aan voorbeelden van ongezonde voeding. In de afsluitende toets moeten de leerlingen afbeeldingen van voedingsmiddelen plaatsen in de schijf van vijf. We …

Lees verder »

4 tips voor het inzetten van effectieve leerstrategieën

Leerstrategieën zijn verschillende manieren waarop je jouw leerdoelen bereikt in de les. Elk vak heeft een ander leerdoel. Denk hierbij aan taalvakken waarbij je woordjes moet kunnen vertalen, of vakken als geschiedenis of aardrijkskunde waar je leerteksten moet kunnen beantwoorden. Een leerstrategie is dus voor elk vak anders. Maar hoe werk je met deze leerstrategieën en welke werken het best …

Lees verder »

3 tips om jouw leerlingen beter te laten leren.

Je herhaalt de stof tijdens de lessen vaak, maar toch zijn er leerlingen die de stof niet kunnen onthouden of moeite hebben met de stof eigen te maken. Hoe komt dat nu? En hoe zorg jij ervoor dat leerlingen efficiënter leren?? Hoe werkt geheugen? Geheugen op zich verwijst naar een voortdurend proces van informatie die een persoon ophaalt in de …

Lees verder »

Motiveer leerlingen en studenten voor leerdoelen aan de hand van vijf principes van de goal setting theory – Deel 2

Deel 2: vijf principes en praktische tools om leerdoelen motiverender te maken In deel 1 van dit tweeluik bespraken we dat het wenselijk is om leerlingen en studenten (vanaf nu: L&S) te motiveren voor leerdoelen in plaats van prestatiegerichte doelen. Daarbij bespraken we de goal setting theory van Locke en Latham (2002) die duidelijk maakte dat het opstellen van doelen kan resulteren in …

Lees verder »

Motiveer leerlingen en studenten voor leerdoelen aan de hand van vijf principes van de goal setting theory

Deel 1: Motivatie, leerdoelen de goal setting theory Demotivatie in het onderwijs Steeds meer scholen dragen de wens uit om te werken vanuit leerdoelen. In drie vorige blogs over leerdoelen stonden Valentina en Hannelore daarom stil bij de vragen waarom je leerdoelen zou willen gebruiken, hoe je die formuleert en hoe leerdoelen vallen binnen drie belangrijke onderwijskundige concepten. Die vragen kunnen beantwoorden …

Lees verder »

Tweede Kamerverkiezingen: wat willen de partijen met het onderwijs?

Op 17 maart is het zover: de Tweede Kamerverkiezingen. Wegens de uitzonderlijke tijden waarin we ons momenteel bevinden lijken de spanningen rond deze verkiezingen extra hoog op te lopen. De focus ligt op de corona-aanpak, maar er wordt ook veel aandacht besteed aan het onderwijs in de verkiezingsprogramma’s. Zie je door de bomen het bos niet meer? De Nationale Onderwijsgids …

Lees verder »