Hoger Onderwijs

Podcast: curriculum ontwerpen

Onderwijs kun je niet schrijven; het is een ontwerpproces. Hoe geef je zo’n ontwerp vorm? Er kan meer dan je denkt; verleg je grenzen ín het bestaande systeem en ga op zoek naar multidisciplinariteit in studie én ontwerp. Beluister de podcast van Jochem Goedhals, Onderwijsinnovator bij de Fontys en Frank van de Ende, Practor activerende didactiek bij Summa:

Lees verder »

Podcast: onderwijsinnovatie met ICT: de digitale uitdagingen van flexibel en gepersonaliseerd onderwijs

Avans Hogeschool bracht 10 projecten op het gebied van digitalisering in het onderwijs samen onder het programma BOOST IT. Eind 2019 ziet de Avans Ambitie 2025 het licht waarin flexibel en gepersonaliseerd onderwijs centraal staan. Dit is niet te realiseren zonder vergaande digitalisering. Felix neemt je mee in de reis die Avans aan het maken is om de Ambitie 2025 …

Lees verder »

Podcast: personaliseren en enthousiasmeren met ICT

De leeractiviteiten bij gepersonaliseerd leren gaan niet langer om enkel kennis vergaren, maar focussen op het natuurlijk verlangen om te spelen, problemen op te lossen, te dromen en te delen. Elke student wil gezien worden en het gebruik van ict-tools kan hierbij helpen. Irene presenteert vier perspectieven voor ICT gebruik in het onderwijs: input geven, input verzamelen, samenwerkend leren en …

Lees verder »

Een internationaal perspectief op flexibel onderwijs: Wat is de gemene deler?

In Nederland wordt al geruime tijd gepubliceerd over de noodzaak van flexibel onderwijs. In 2008 door Veerman, in 2014 door Rinnooy Kan en recentelijk nog door de SER in de eerste voortgangsrapportage van de Actie-agenda leven lang ontwikkelen (LLO). Nederland kan en zal flinke stappen moeten zetten op het gebied van flexibel hoger onderwijs, met name in het kader van …

Lees verder »

De Taal van Gepersonaliseerd Leren

Hoe we het huidige onderwijssysteem nieuwe leven kunnen inblazen. Het huidige onderwijssysteem is echt failliet, zo stelde de Radboud Universiteit in een persbericht over het boek Gevormd of vervormd? Een pleidooi voor ander onderwijs van hoogleraar Filosofie Jan Bransen. Deze uitspraak zorgde voor veel reuring, maar moet niet worden gezien als een feitelijke constatering. Het boek onderbouwt de overtuiging van …

Lees verder »

Wat kunnen we leren van het Niekée en Agora onderwijs?

Tjip en Sjef, beiden sprekers op het congres Next step in Higher Education, gingen met elkaar in gesprek over Sjef’s strijd voor beter onderwijs. Nikée Agora gaat uit van een belangrijk principe: elk mens is een leermachine. Luister de podcast en leer hoe jij je hersenen opschoont en geconditioneerde schijnwaarheden loslaat. Beluister de podcast: Met dank aan Tjip de Jong, …

Lees verder »

Student de Klos…….

Hoe was het ook alweer? Studenten krijgen geen studiefinanciering meer maar financieren voortaan zelf hun studie. In ruil daarvoor wordt het onderwijs beter omdat het vrijkomende geld wordt gebruikt voor kwaliteitsverhoging in het onderwijs. Best een aardig idee toch? En nu zit de student na vier jaar opgezadeld met een stevige studieschuld van vele tienduizenden euro’s. In veel te volle …

Lees verder »

Podcast: Samenwerking student, werkgever en het hoger onderwijs

Afstemming en samenwerking tussen hoger onderwijs en werkveld zijn essentieel in een kenniseconomie die competitief wil blijven. Het project BEEHiVES onderzocht de evoluerende samenwerking tussen HO, werkveld en studenten. Op welke terreinen kan er (meer) samengewerkt worden? Welke hindernissen zijn er en wat kunnen we daarvan leren? Hoe ziet dit eruit in de toekomst? Beluister de podcast van Herman de …

Lees verder »

Podcast: Digitale en pedagogische transformatie in het hoger onderwijs

Hoe kunnen we onderwijs inzetten om het te personaliseren en flexibiliseren? Wat gaat de technologie de komende jaren brengen en op welke manier heeft dat een impact op ons onderwijs? Wat zijn de kansen en uitdagingen met betrekking tot het gebruiken van de technologie? Beluister de podcast van Gideon Shimshon, director digital learning & innovation, Imperial College:

Lees verder »

Podcast: Gepersonaliseerd onderwijs & het experiment flexstuderen

Hoe sluiten we het onderwijs aan bij de student van nu? In Nederland zijn twee universiteiten en twee hogescholen begonnen met het experiment flexstuderen: betalen per studiepunt. Wat leren we daarvan? De kansen en uitdagingen van de toekomst worden besproken aan de hand van de eerste resultaten. Beluister de podcast van Henk Hagoort, voorzitter college van bestuur Hogeschool Windesheim:  

Lees verder »