Je bent als middenmanager verantwoordelijk voor de aansturing en het functioneren van jouw school, bijvoorbeeld op het gebied van pedagogische en onderwijsinhoudelijke voortgang. Deze verantwoordelijkheid kan druk met zich meebrengen voor startende onderwijsprofessionals die doorgroeien naar een schoolleidersfunctie, bijvoorbeeld als teamleider of conrector. Uit onderzoek naar de ontwikkeling van (onderwijs)professionals blijkt dan ook dat zij gerichte begeleiding nodig hebben, bijvoorbeeld …
Lees verder »Op welke manier blijven jongeren zowel mentaal als fysiek in balans?
Het welzijn van een deel van de studenten staat onder druk, aldus het Inspectierapport: De Staat van het onderwijs 2022. Denk hierbij aan toename van somberheid of eenzaamheid en aan problemen met concentratie en motivatie. De vele veranderingen in het leven als je jong bent, liggen hieraan ten grondslag. Van kiezen van een studierichting tot zorgen voor jezelf. Dit is …
Lees verder »Wat is de oplossing voor pesten op school?
Pesten is een van de belangrijkste actiepunten voor de nieuwe minister van onderwijs, dhr. Wiersma. Hij gaat voortvarend aan de slag op verschillende onderwijsterreinen, zo ook op het gebied van sociale veiligheid, waar het voorkomen en aanpakken van (cyber)pesten onder valt. Hij vindt dat elke leerling zich veilig moet voelen op school. De inspectie gaat daarom harder en eerder ingrijpen …
Lees verder »De mentale gezondheid van jongeren verdient aandacht
Het RIVM heeft een rapport gepubliceerd waaruit blijkt dat de mentale gezondheid van jongeren al jaren achteruitgaat. De druk om te presteren ligt hieraan ten grondslag en de coronapandemie heeft daar nog een schep bovenop gedaan. De coronapandemie heeft er echter ook voor gezorgd dat er eindelijk meer aandacht is voor het welzijn van jongeren en de rol van volwassenen …
Lees verder »Huiselijk geweld: tips voor gesprek met jongeren
Als je je zorgen maakt over een jongere, je ziet signalen die kunnen wijzen op kindermishandeling of huiselijk geweld, dan ga je in gesprek met de jongere. Ouders behoren hierover geïnformeerd te worden, zeker als het kind nog geen 12 jaar oud is. Maar in verband met de veiligheid van de jongere, de docent of anderen, kan besloten worden om …
Lees verder »Aan de slag met constructive alignment – één van de meest belangrijke principes in onderwijs en toetsing
Stel je eens voor dat de sectie Biologie als een van de leerdoelen heeft gesteld: adviezen voor gezonde voeding kunnen geven met behulp van de schijf van vijf. De leraar Biologie besteedt in de lessen vervolgens vooral aandacht aan voorbeelden van ongezonde voeding. In de afsluitende toets moeten de leerlingen afbeeldingen van voedingsmiddelen plaatsen in de schijf van vijf. We …
Lees verder »4 tips voor het inzetten van effectieve leerstrategieën
Leerstrategieën zijn verschillende manieren waarop je jouw leerdoelen bereikt in de les. Elk vak heeft een ander leerdoel. Denk hierbij aan taalvakken waarbij je woordjes moet kunnen vertalen, of vakken als geschiedenis of aardrijkskunde waar je leerteksten moet kunnen beantwoorden. Een leerstrategie is dus voor elk vak anders. Maar hoe werk je met deze leerstrategieën en welke werken het best …
Lees verder »3 tips om jouw leerlingen beter te laten leren.
Je herhaalt de stof tijdens de lessen vaak, maar toch zijn er leerlingen die de stof niet kunnen onthouden of moeite hebben met de stof eigen te maken. Hoe komt dat nu? En hoe zorg jij ervoor dat leerlingen efficiënter leren?? Hoe werkt geheugen? Geheugen op zich verwijst naar een voortdurend proces van informatie die een persoon ophaalt in de …
Lees verder »Motiveer leerlingen en studenten voor leerdoelen aan de hand van vijf principes van de goal setting theory – Deel 2
Deel 2: vijf principes en praktische tools om leerdoelen motiverender te maken In deel 1 van dit tweeluik bespraken we dat het wenselijk is om leerlingen en studenten (vanaf nu: L&S) te motiveren voor leerdoelen in plaats van prestatiegerichte doelen. Daarbij bespraken we de goal setting theory van Locke en Latham (2002) die duidelijk maakte dat het opstellen van doelen kan resulteren in …
Lees verder »Motiveer leerlingen en studenten voor leerdoelen aan de hand van vijf principes van de goal setting theory
Deel 1: Motivatie, leerdoelen de goal setting theory Demotivatie in het onderwijs Steeds meer scholen dragen de wens uit om te werken vanuit leerdoelen. In drie vorige blogs over leerdoelen stonden Valentina en Hannelore daarom stil bij de vragen waarom je leerdoelen zou willen gebruiken, hoe je die formuleert en hoe leerdoelen vallen binnen drie belangrijke onderwijskundige concepten. Die vragen kunnen beantwoorden …
Lees verder »