Home » Onderwijs » Hoger Onderwijs (Pagina 3)

Hoger Onderwijs

Kwaliteit Onderwijs- waarborg met nieuw NVE Register Examenfunctionarissen

Door: Ank Dierckx De Nederlandse Vereniging voor Examens (NVE) is een nieuw register gestart om de kwaliteit van toetsprofessionals aantoonbaar te maken en te waarborgen. In dit Register worden gecertificeerden voor de volgende functies opgenomen: Lid commissie van beroep voor examens Manager examinering Medewerker examenbureau Toetsconstructeur Assessor / Examinator Surveillant Examencommissielid Lid toetscommissie/vaststellingscommissie U kunt als toetsconstructuur of examenfunctionaris kiezen …

Lees verder »

Jongeren minder op Facebook en meer op Instagram

Een interview met Social-media-specialist Karlijn de Wit Karlijn de Wit, mede-eigenaar van Nos Cura, is een van de sprekers op dag 1 van het congres The Next Student (Utrecht, 14-15 november). Daar doet ze uit de doeken hoe onderwijsinstellingen zichtbaarder kunnen worden op Instagram. Hierbij een voorproefje van haar verhaal. Onderwijsinstellingen doen er volgens Karlijn goed aan een Instagramaccount aan te …

Lees verder »

Ben Betts – introduction Next Higher Education

Next Higher Education 2017 Blended en online leren neemt een steeds prominentere plaats in in het Hoger Onderwijs. Het is waardevol om de onderzoeken op dit gebied scherp te blijven volgen.  Tijdens  Next Higher Education 2017 – het congres over de laatste actualiteiten in het hoger onderwijs – delen verschillende sprekers hun inzichten en ervaringen over online en blended learning, …

Lees verder »

Nieuw onderzoek: de effecten van leertechnologie op studieprestaties

Door: Wilfred Rubens | www.te-learning.nl Half mei 2017 heeft Jeroen Janssen van de Universiteit Utrecht een uitstekende impressie geschreven van een uitgebreide systematische review van meta-analyses naar variabelen die van invloed zijn op studieprestaties in het hoger onderwijs. In deze bijdrage wil ik, uitgebreider dan Jeroen, stilstaan bij de effecten van leertechnologie. Ik kijk daarbij niet alleen naar studieprestaties, maar …

Lees verder »

Advies aan e-Learning ontwerpers

Een krachtige e-Learning leerbeleving ontwerpen is niet makkelijk. e-Learning expert en docent van de opleiding Onderwijskundig e-Learning Ontwerper Marcel de Leeuwe ontwikkelde voor verschillende bedrijven, overheid en het onderwijs e-learning concepten, content en tools. Tijdens een gesprek zet hij de problemen en adviezen op een rij. Waar worstelen e-learning ontwerpers mee? Transcript Waar worstelen e-ontwerpers het meeste mee? Nou, wat …

Lees verder »

Blockchain + microcredentialing = nieuwe manier van valideren van leren

Blockchain - microcredentialing

Wilfred Rubens schrijft een blog over een nieuwe manier van valideren van leren door middel van microcredentialing en blockchain. Valideren van leren wordt steeds belangrijker, zeker ook met de toenemende behoefte aan flexibilisering in het onderwijs. Microcredentialing  Microcredentialing is het opknippen van opleidingen en onderwijs in kleinere eenheden die afzonderlijk gecertificeerd worden (SURF, 2016). Met behulp van microcredentialing kunnen leeractiviteiten …

Lees verder »

De 7 uitdagingen in het lesgeven aan hoogbegaafde kinderen

Deze 7 uitdagingen zijn als volgt: Beperkende overtuigingen‘Ik kan geen wiskunde, niemand bij ons thuis is goed in wiskunde.’ Geheugen- of begripslerenVeel getalenteerde kinderen hebben in het basisonderwijs nauwelijks of niet hun geheugen op leergebied hoeven te gebruiken. Maar in het voortgezet onderwijs moeten ze dit wel! Motivatie en verwachtingenSommige ...

Lees verder »