Hoe kunnen we een leven lang leren, gepersonaliseerd leren en de aansluiting op de arbeidsmarkt werkelijkheid maken? De externe borging van de kwaliteit is de taak van de NVAO, hoe worden de flexibiliseringsexperimenten beoordeeld? Beluister de podcast van Paul Zeevenbergen, lid dagelijks bestuur NVAO:
Lees verder »Podcast: Pilot flexibilisering: flexibel onderwijs bij de HAN
Wat houdt de (pilot) flexibilisering van het Hoger Onderwijs in? De HAN werkt sinds 2014 aan opleidingstrajecten die gemodulariseerd en gepersonaliseerd zijn. Hoe gaat de HAN om met de uitdagingen die deze flexibele en blended manier van leren met zich mee brengt? Beluister de podcast van Carola Doumen, projectleider deeltijd flexibilisering en maatwerk HAN:
Lees verder »Podcast: Gepersonaliseerd en flexibel onderwijs in Finland
Hoe gaat Finland om met de huidige uitdagingen in het hoger onderwijs? Wat betekent een ‘learning-centered’ curriculum? Hoe ziet de toekomst van het Finse hoger onderwijs eruit? Beluister de podcast van Auli Toom, Phd, professor of Higher Education, University of Helskini:
Lees verder »Podcast: Hoe daag ik mezelf en mijn studenten uit om met talentontwikkeling aan de slag te gaan?
Wat verstaan we eigenlijk onder talent? Wat bepaalt of iemand ergens goed in wordt? Talentontwikkeling gaat over goed kijken naar jezelf en over potentie herkennen, ten eerste bij jezelf en uiteraard ook bij jongeren. Vervolgens is het van belang dat je de juiste mensen in je omgeving hebt, die je stimuleren om die talenten daadwerkelijk verder te ontwikkelen. Op alle …
Lees verder »Uw opleidingscommissie: een volwaardige, co-creërende, strategische kwaliteitspartner?
Proactief adviseren Opleidingscommissies in het hoger onderwijs kunnen sinds de invoering van de Wet versterking bestuurskracht in januari 2017 onderwijskwaliteitsthema’s kiezen waar zij gevraagd en ongevraagd advies over willen geven. De wet biedt opleidingscommissies ook de ruimte met het management het samenwerkingsniveau te bepalen. Opleidingscommissies kunnen ervoor kiezen om te reageren op en in te stemmen met voorstellen van het …
Lees verder »Podcast: Studiekeuzevoorlichting voor laaggeletterde ouders
Ouders hebben steeds meer invloed op het studiekeuzegedrag van jongeren. Jongeren willen graag hun eigen keuzes maken, maar ook hun ouders om advies vragen. Dat vraagt nogal wat van ouders én jongvolwassenen. Welke rol kun je als ouder aannemen in het studiekeuzeproces, hoe kun je je kind een goed advies geven zonder de verantwoordelijkheid voor studiekeuze en studiesucces over te …
Lees verder »Betere verantwoording onderwijsgeld nodig
Onderwijsbesturen moeten beter gaan verantwoorden hoe zij hun geld uitgeven en waarom. Ministers Van Engelshoven en Slob (Onderwijs) willen dat besturen gaan vastleggen hoeveel geld hun scholen krijgen, hoeveel reserves er zijn en hoeveel geld er gebruikt wordt voor het bestuur. De ministers volgen daarmee een advies van de Onderwijsraad op, zo schrijven zij maandag in een brief aan de …
Lees verder »Prinsjesdag 2018: wat zijn de plannen van het kabinet op het gebied van onderwijs?
Op Prinsjesdag is bekend geworden dat de begroting van het ministerie van 38,9 miljard in 2018 naar 42 miljard in 2019 gaat! 38,6 miljard wordt besteed aan het onderwijs. Onderverdeeld in het PO (11,3 miljard), VO (8,6 miljard), MBO & volwassen educatie (4,6 miljard), HBO (3,3 miljard), WO (4,9 miljard) en studiefinanciering. Waar gaat het geld naartoe? Aanpak werkdruk basisscholen …
Lees verder »Wat is het verschil tussen formatief & summatief toetsen?
Om een leerling te beoordelen wordt er gebruik gemaakt van twee vormen van toetsing, formatieve en summatieve toetsing. Met toetsing wordt bekeken hoe een leerling ervoor staat en hoe hij zichzelf verder kan ontwikkelen. Een goede toetsing moet betrouwbaar en valide zijn. Hij moet meten wat hij zegt te meten en uitgeprobeerd zijn op een representatieve groep. Maar wat is …
Lees verder »Online onderwijs begeleid je in 3 stappen
Door: Evy den Hengst, freelance onderwijskundig schrijver en instructional designer bij Elevate. Nieuwe ontwikkelingen en technologieën in het (online) onderwijs volgen elkaar in rap tempo op. Met zoveel verschillende leermogelijkheden is het een uitdaging om overal van op de hoogte te blijven. Laat staan het optimale leereffect te bereiken. Elke werkdag stap ik met enthousiasme in mijn rol als e-moderator …
Lees verder »