Hoe was het ook alweer? Studenten krijgen geen studiefinanciering meer maar financieren voortaan zelf hun studie. In ruil daarvoor wordt het onderwijs beter omdat het vrijkomende geld wordt gebruikt voor kwaliteitsverhoging in het onderwijs. Best een aardig idee toch? En nu zit de student na vier jaar opgezadeld met een stevige studieschuld van vele tienduizenden euro’s. In veel te volle …
Lees verder »Podcast: Samenwerking student, werkgever en het hoger onderwijs
Afstemming en samenwerking tussen hoger onderwijs en werkveld zijn essentieel in een kenniseconomie die competitief wil blijven. Het project BEEHiVES onderzocht de evoluerende samenwerking tussen HO, werkveld en studenten. Op welke terreinen kan er (meer) samengewerkt worden? Welke hindernissen zijn er en wat kunnen we daarvan leren? Hoe ziet dit eruit in de toekomst? Beluister de podcast van Herman de …
Lees verder »Podcast: Digitale en pedagogische transformatie in het hoger onderwijs
Hoe kunnen we onderwijs inzetten om het te personaliseren en flexibiliseren? Wat gaat de technologie de komende jaren brengen en op welke manier heeft dat een impact op ons onderwijs? Wat zijn de kansen en uitdagingen met betrekking tot het gebruiken van de technologie? Beluister de podcast van Gideon Shimshon, director digital learning & innovation, Imperial College:
Lees verder »Podcast: Gepersonaliseerd onderwijs & het experiment flexstuderen
Hoe sluiten we het onderwijs aan bij de student van nu? In Nederland zijn twee universiteiten en twee hogescholen begonnen met het experiment flexstuderen: betalen per studiepunt. Wat leren we daarvan? De kansen en uitdagingen van de toekomst worden besproken aan de hand van de eerste resultaten. Beluister de podcast van Henk Hagoort, voorzitter college van bestuur Hogeschool Windesheim:
Lees verder »Podcast: Stand van zaken en de toekomst van het nieuwe accreditatiekader
Hoe kunnen we een leven lang leren, gepersonaliseerd leren en de aansluiting op de arbeidsmarkt werkelijkheid maken? De externe borging van de kwaliteit is de taak van de NVAO, hoe worden de flexibiliseringsexperimenten beoordeeld? Beluister de podcast van Paul Zeevenbergen, lid dagelijks bestuur NVAO:
Lees verder »Podcast: Pilot flexibilisering: flexibel onderwijs bij de HAN
Wat houdt de (pilot) flexibilisering van het Hoger Onderwijs in? De HAN werkt sinds 2014 aan opleidingstrajecten die gemodulariseerd en gepersonaliseerd zijn. Hoe gaat de HAN om met de uitdagingen die deze flexibele en blended manier van leren met zich mee brengt? Beluister de podcast van Carola Doumen, projectleider deeltijd flexibilisering en maatwerk HAN:
Lees verder »Podcast: Gepersonaliseerd en flexibel onderwijs in Finland
Hoe gaat Finland om met de huidige uitdagingen in het hoger onderwijs? Wat betekent een ‘learning-centered’ curriculum? Hoe ziet de toekomst van het Finse hoger onderwijs eruit? Beluister de podcast van Auli Toom, Phd, professor of Higher Education, University of Helskini:
Lees verder »Podcast: Hoe daag ik mezelf en mijn studenten uit om met talentontwikkeling aan de slag te gaan?
Wat verstaan we eigenlijk onder talent? Wat bepaalt of iemand ergens goed in wordt? Talentontwikkeling gaat over goed kijken naar jezelf en over potentie herkennen, ten eerste bij jezelf en uiteraard ook bij jongeren. Vervolgens is het van belang dat je de juiste mensen in je omgeving hebt, die je stimuleren om die talenten daadwerkelijk verder te ontwikkelen. Op alle …
Lees verder »Uw opleidingscommissie: een volwaardige, co-creërende, strategische kwaliteitspartner?
Proactief adviseren Opleidingscommissies in het hoger onderwijs kunnen sinds de invoering van de Wet versterking bestuurskracht in januari 2017 onderwijskwaliteitsthema’s kiezen waar zij gevraagd en ongevraagd advies over willen geven. De wet biedt opleidingscommissies ook de ruimte met het management het samenwerkingsniveau te bepalen. Opleidingscommissies kunnen ervoor kiezen om te reageren op en in te stemmen met voorstellen van het …
Lees verder »Podcast: Studiekeuzevoorlichting voor laaggeletterde ouders
Ouders hebben steeds meer invloed op het studiekeuzegedrag van jongeren. Jongeren willen graag hun eigen keuzes maken, maar ook hun ouders om advies vragen. Dat vraagt nogal wat van ouders én jongvolwassenen. Welke rol kun je als ouder aannemen in het studiekeuzeproces, hoe kun je je kind een goed advies geven zonder de verantwoordelijkheid voor studiekeuze en studiesucces over te …
Lees verder »