Een introductie van MOOC’s

Door Francois Walgering, eigenaar MOOCFactory

In het najaar (4 nov 2014) zullen we (MOOCFactory) op het congres ‘MarCom in het onderwijs’ in gaan hoe MOOC’s gratis kunnen zijn en toch winstgevend. In de aanloop zullen we jullie met drie verschillende blogs meenemen in een introductie op MOOC’s, de populariteit van MOOC’s in Europa en hoe je in gesprek kan gaan met je klant via een MOOC.

In deze eerste blog zullen we in gaan op wat een MOOC is. Want buiten dat we met MOOCFactory (www.moocfactory.nl) zelf MOOC’s ontwikkelen, heb ik ook verschillende MOOC’s gevolgd bij vooruitstrevende universiteiten zoals de University of Pennsylvania in de Verenigde Staten en de Open Universiteit in Nederland. Met deze MOOC’s heb ik mijn kennis op het gebied van bijvoorbeeld ‘gamification’ en ‘e-learning’ kunnen verbreden en verdiepen, zonder dat ik hiervoor betaald heb. Tevens heb ik mijn netwerk enorm kunnen uitbreiden met professionals die geïnteresseerd zijn in dezelfde onderwerpen als ik.

Wat is een MOOC?

MOOC staat voor Massive Open Online Course. Het zijn gratis online cursussen die aangeboden worden door bekende universiteiten over de hele wereld. Sommige universiteiten maken het zelfs mogelijk om een certificaat te halen voor de cursus die je volgt. In Nederland zijn het onder andere de universiteiten TU Delft, UvA, OU, Universiteit van Leiden en Universiteit van Humanistiek die verschillende MOOC’s aanbieden, met verschillende onderwerpen. Universiteiten maken hierbij vaak gebruik van bestaande MOOC platformen zoals:

• Coursera
• Udacity
• Edx
• FutureLearn
• Canvas Network
• Udemy
• Curatr

We zien nu ook verschillende hogescholen MOOC’s aanbieden, zoals Avans en HZ University of Applied Sciences een samenwerking zijn aangegaan met elkaar om in 2015 een Engelstalige MOOC aan te bieden.

In het onderstaande video ‘What is a MOOC?’ wordt op een heldere manier uitgelegd wat een MOOC is en wat de kenmerken zijn van een MOOC.

 

Het inzetten van MOOC’s heeft voor universiteiten vele voordelen en het is dan ook niet vreemd dat het op dit moment op zo’n grote schaal toeneemt. Hieronder heb ik enkele voorbeelden van voordelen geformuleerd. Met een MOOC kunnen universiteiten o.a.:

  • zichzelf profileren, zowel nationaal als internationaal;
  • verbreding en/of verdieping aanbrengen aan hun bestaande curriculum;
  • data verzamelen van zowel de lerenden als de manier waarop lerenden leren;
  • inzicht krijgen in de beelden en meeningen van de lerenden;
  • met één docent een groot publiek bedienen, wat de kosten kunnen drukken en;
  • onderwijsmateriaal hergebruiken, wat de kosten kunnen drukken;

Verder zien we ook dat het vele voordelen heeft voor mensen die zich willen verdiepen in een onderwerp bij een gerenommeerde universiteit. Het is dan ook niet vreemd dat bij bijvoorbeeld MOOC aanbieder Coursera duizenden lerenden zich aanmelden voor één cursus. Hieronder heb ik enkele voorbeelden van voordelen voor de gebruikers geformuleerd. Met een MOOC:

  • is informatie vrij toegankelijk voor iedereen die zich wil bekwamen in een bepaald onderwerp;
  • kan de lerende op elk ogenblik leren (anytime / just in time / wanneer je er het meest gemotiveerd voor bent);
  • kan de lerende op iedere locatie leren (anywhere / op de werkplek / in de trein / thuis / etc.);
  • is er focus op het actuele leermodel, ik leer het best wat ik nu nodig heb voor mijn werk (just enough);
  • ondervindt de lerende geen tijdverlies aan onderwerpen die hij/zij al beheerst;
  • staat de lerende centraal en ontvangt de lerende alle noodzakelijk ondersteuning van een facilitator;
  • kan de lerende, meestal voor een kleine vergoeding, een certificaat halen bij een gerenommeerde Universiteit;
  • kan de lerende zijn professionele netwerk gedurende de cursus vergroten en;
  • wordt de leerstof meestal aantrekkelijk en gevarieerd gepresenteerd, door bijvoorbeeld: pre / post testen, webinars, discussiefora, nieuwsgroepen, FAQ (frequently asked questions) en gebruik van multimedia middelen (not over- / under done).

Zoals hierboven geformuleerd levert het aanbieden van MOOC’s vele voordelen op, zowel aan Universiteiten als aan lerenden. In deze blog zijn we ingegaan op wat nu een MOOC is, de volgende blog zullen we meer in gaan op de populariteit van MOOC’s op dit moment in Europa. We zien een enorme groei aan belangstelling voor de MOOC’s, een mooie kans voor de marketing en communicatie afdelingen voor Hogescholen en Universiteiten.

Over sbo

Het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid (SBO) organiseert jaarlijks zo’n 200 opleidingen en congressen over o.a. onderwijs, veiligheid, milieu & RO, zorg, bouw & infra en overheid.

Bekijk ook

Hoe helpt een aandachtsfunctionaris om huiselijk geweld te herkennen op school?

“45% van de Nederlandse bevolking heeft ooit te maken gehad met huiselijk geweld. In haast …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *