Qompas SectorKeuze – Dé LOB-methode voor het vmbo

Qompas SectorKeuze is het nieuwe Loopbaanoriëntatie en -Begeleidings (LOB) programma voor het vmbo. De methode is een combinatie van print en online lesstof opgebouwd uit stappen, met onder andere een beroepentest en informatie over beroepen. Daarnaast biedt de methode een overzicht van de mbo-opleidingen in Nederland.
SectorKeuze is geschikt voor leerlingen binnen vmbo Basis, vmbo Kader, vmbo Gemengd en vmbo Theoretische Leerweg Mavo voor de (eerste), tweede, derde en vierde klas. De methode heeft als doel om leerlingen inzicht te geven in hun eigen interesses, vaardigheden en competenties. De stappen leiden de leerlingen door de lesmethode, waarbij zij nadenken over zichzelf en mogelijke studierichtingen en beroepen. Naast deze onderdelen vinden leerlingen schoolspecifieke informatie over sectoren, vakken en afdelingen. Ook bevat de methode het onderdeel ‘na het vmbo’, met daarin informatie over het doorstromen naar de havo en details over het mbo.

Manier van werken

De leerlingen maken een account aan om toegang te krijgen tot het programma. Daarna kunnen zij zowel thuis als op school inloggen. De decaan en mentor volgen de voortgang van de leerling digitaal via Qompas DecanenNet. Behorend bij de lesmethode zijn een hardcopy handleiding voor de decaan/mentor en een hardcopy werkboek voor leerlingen. De totale lesduur is afhankelijk van de voorkeur van de school.

Functionaliteiten

  • Een beroepentest (een competentietest volgt in de loop van schooljaar 2014 – 2015)
  • Een online modulair stappenplan dat u zelf kunt aanpassen
  • Beroepen ingedeeld op basis van opleidingsdomeinen
  • Een digitaal leerlingportfolio
  • Flexibiliteit, u kunt eigen opdrachten toevoegen
  • Alle informatie geïntegreerd in één website
  • Schoolspecifiek in te richten

Aantrekkelijke leerstof

Qompas SectorKeuze is speciaal ontwikkeld voor de vmbo-leerling en afgestemd op hun wensen en behoeften. Zo is de hoeveelheid tekst beperkt en zijn bij de beroepen filmpjes opgenomen. Voor klassikale begeleiding is er een werkboek met extra opdrachten en achtergrondinformatie beschikbaar. De leerling creëert en verzamelt zo actief informatie over zichzelf en zijn of haar interessegebieden.

Maatwerk

De decaan en/of mentor heeft de mogelijkheid om de methode schoolspecifiek in te richten. Wilt u een eigen opdracht toevoegen
aan het stappenplan, een stap uitstellen of weglaten? Dat is allemaal mogelijk. Ook kunt u informatie over verschillende leerwegen, sectoren, vakken en afdelingen, specifiek aan laten sluiten op de informatie van school.

Digitaal leerlingportfolio

Na het afronden van alle opdrachten beschikt de leerling over een digitaal portfolio. Hierin staan favorieten, testresultaten en overige informatie overzichtelijk bij elkaar. Na het afronden van het stappenplan kunnen leerlingen, decanen en mentoren het volledige portfolio printen of opslaan als een pdf-bestand. Voor decanen en mentoren vormt dit portfolio een prima uitgangspunt voor leerling- en ouderoverleg. Ook kan de leerling dit portfolio gebruiken bij gesprekken met studieadviseurs op het mbo.

Over Qompas

Qompas is uitgever van digitale keuzeproducten op het gebied van studiekeuze, carrièreoriëntatie en persoonlijke ontwikkeling.
Op bijna 400 havo/vwo-scholen wordt Qompas ProfielKeuze en/of Qompas StudieKeuze als verplichte methode gebruikt in de lessen voor Loopbaanoriëntatie en -Begeleiding (LOB). In het schooljaar 2013-2014 zijn bijna 70 scholen gestart met Qompas SectorKeuze.

Nationaal VMBO/MBO Congres

Tijdens het Nationaal VMBO/MBO Congres verzorgt Qompas de sessie LOB methode voor VMBO B/K/G/T.  Tijdens deze interactieve workshop staan uw vragen centraal en krijgt u een goed beeld van de mogelijkheden van de methode. Deze sessie is interessant voor VMBO specialisten. Lees meer….

Over sbo

Het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid (SBO) organiseert jaarlijks zo’n 200 opleidingen en congressen over o.a. onderwijs, veiligheid, milieu & RO, zorg, bouw & infra en overheid.

Bekijk ook

Hoe draagt AI bij aan het leren van studenten én docenten?

Waarom verwachten we dat studenten zelf in staat zijn om leren te reguleren, terwijl we …

2 Reacties

  1. Geachte heer/mevrouw,

    Graag willen wij meer te weten komen hoe wij van de methode “qompas sectorkeuze”een proefaccount kunnen aanvragen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *