Maak jouw school een bron van rust en stabiliteit na trauma

Merk jij als onderwijsprofessional dat leerlingen ineens stiller worden of zich minder goed kunnen concentreren, maar weet je niet hoe je hier mee om moet gaan? Deze problemen ontstaan vaak vanuit een trauma, waar jongeren niet adequaat mee omgaan omdat zij de tools missen. Het is dan ook van groot belang dat jij als onderwijsprofessional signalen van trauma herkent en weet hoe je dan moet handelen. De juiste begeleiding kan er namelijk voor zorgen dat jouw leerlingen rust en stabiliteit vinden op school. Je leert hoe je dit doet tijdens Jaar Lang Leren Jongerenwelzijn Onderwijs.

De gevolgen van een trauma bij jongeren

Jongeren krijgen regelmatig te maken met trauma, bijvoorbeeld door het overlijden van een familielid of een scheiding van de ouders. Zij hebben vaak niet de tools om met een trauma om te gaan, waardoor zij problemen krijgen met zelfregulatie, sociale vaardigheden en concentratie. Deze problemen uiten zich onder andere op school, waar onderwijsprofessionals signalen moeten herkennen en adequaat moeten reageren. Marcel van Zanten, rouw- en verliestherapeut in het onderwijs, vertelt hoe je dit doet tijdens het Jaar Lang Leren Jongerenwelzijn onderwijs van SBO.               

Jongeren willen steeds kwetsbaarder zijn

Het is niets nieuws dat jongeren, net als volwassenen, te maken krijgen met trauma. Marcel van Zanten merkt echter wel dat jongeren van tegenwoordig meer gezien willen worden in hun verhaal en gerichter bezig zijn met kwetsbaarheid en bestaansrecht. Deze ontwikkeling ontstaat, volgens Marcel, doordat de jongeren een plek en een bepaald imago nastreven binnen bijvoorbeeld social media. Deze plek op het internet is soms nog belangrijker dan een plek op school.

Persoonlijke ontwikkeling op school

Marcel van Zanten is van mening dat er op scholen meer begrip en aandacht nodig is voor persoonlijke ontwikkeling van leerlingen. Leren om te leven, bijvoorbeeld door middel van lessen in omgaan met teleurstellingen of leren relativeren, is een stuk belangrijker geworden dan enkel inhoudelijke lessen. Reflectie op gedrag en passend onderwijs zou de menselijke maat moeten worden op scholen. Stress- en emotieregulatie zijn namelijk grotere voorspellers voor succes dan intelligentie.

Leer om signalen te herkennen en hierop te reageren

Onderwijsprofessionals en de scholen waar zij werkzaam zijn, herkennen de urgentie om signalen van demotivatie door trauma te herkennen en willen weten hoe zij hier mee om kunnen gaan. Wil jij ook weten hoe je trauma, en de bijbehorende gevolgen, kunt herkennen en hoe je hier vervolgens mee om gaat? Tijdens het Jaar Lang Leren Jongerenwelzijn Onderwijs leer je meer over trauma. Zie je nog andere interessante onderwerpen? Schrijf je dan gerust in voor het hele programma!

Over sbo

Het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid (SBO) organiseert jaarlijks zo’n 200 opleidingen en congressen over o.a. onderwijs, veiligheid, milieu & RO, zorg, bouw & infra en overheid.

Bekijk ook

Kwaliteit van basisvaardigheden in het onderwijs blijft aandachtspunt, ondanks bezuinigingen

Het kabinet presenteert tijdens Prinsjesdag de begroting voor het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap …

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *